Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

smeermiddel squirt dry lube

lennaert
Forum-lid

lennaert 12 jan 2012 18:12

Tip met squirt lube voor in de regen:
- ketting ontvetten, bijv met lampenolie. Eventueel nog een keer naspoelen met water en goed drogen.
- Squirt lube aanbrengen en even in laten trekken. Overtollig middel verwijderen.
- Na een half uurtje nog een keer Squirt aanbrengen.

Bij mij geeft dit met 2-4 uur in de regen/ modder geen problemen. Voordeel is dat de ketting schoon blijft en er geen rommel aan gaat plakken. Andere middelen gaan misschien langer mee, maar daar wordt de ketting vies van.

DeletedUser01
Forum-lid

DeletedUser01 12 jan 2012 18:32

havana schreef:
Ja, laatst voor de grap eens geprobeerd op mijn winterfiets. Niet doen, want het is op waterbasis en spoelt dus zo weg.
Als je het op een droge ketting aanbrengt, spoelt het absoluut niet zo weg. Sterker nog, de ketting blijft schoon en wordt niet vettig.

Ik gebruik het sinds een jaar ook op de ketting van mijn mountainbike en ook dat bevalt heel goed. Het wordt geen vette rommel, gewoon na het fietsen ketting droogmaken en voor het fietsen weer een nieuw laagje aanbrengen.

Ik ben er zeer tevreden over.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 jan 2012 20:47

havana schreef:Ja, laatst voor de grap eens geprobeerd op mijn winterfiets. Niet doen, want het is op waterbasis en spoelt dus zo weg.
Ook mijn ervaringen en van een heel aantal andere forumleden. Ik snap niet hoe andere er zo lovend over kunnen zijn.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

jpp
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar jpp 12 jan 2012 20:53

amclassic-fan schreef:
havana schreef:Ja, laatst voor de grap eens geprobeerd op mijn winterfiets. Niet doen, want het is op waterbasis en spoelt dus zo weg.
Ook mijn ervaringen en van een heel aantal andere forumleden. Ik snap niet hoe andere er zo lovend over kunnen zijn.
Omdat het voor mij en een heel aantal andere forumleden gewoon goed werkt. Het goedje doet z'n werk en is prettig (schoon) in gebruik. En nee, ik fiets liever niet in de regen.
... más allá ...

Hanz Bé
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Hanz Bé 12 jan 2012 21:03

Dat is toch het meest opvallende bij dit middel.... Sommigen roepen dat het er bij een flinke regenbui meteen afspoelt, anderen kunnen er zelfs uren mee in de modder fietsen... Het zal dus om de eigen ervaring gaan. (En misschien ook om de wijze van aanbrengen). Ikzelf ben uitgegaan van een goede basis. Dat wil zeggen
1. De ketting goed schoonmaken en ontvetten
2. De ketting goed laten drogen
3. Eerste laag aanbrengen (op elke schakel een druppel, en daana ff lekker ronddraaien). Daarna enkele uren laten drogen
4. Nog twee lagen aanbrengen, en tussentijds echt enkele uren laten drogen. Na de laatste laag weer... goed laten drogen
5. Fietsen

Daarna na elke rit de ketting afvegen en een nieuw laagje aanbrengen, en na een natte rit wel weer twee lagen.

Werkt bij mij naar tevredenheid en de aandrijving loopt soepel, geluidloos én schakelt prima..
Enig voorbehoud; ik heb met dry lube nog niet uren in de stromende regen gereden.

DeletedUser01
Forum-lid

DeletedUser01 12 jan 2012 22:04

hanz1963 schreef:Enig voorbehoud; ik heb met dry lube nog niet uren in de stromende regen gereden.
Ik heb de editie van Parijs-Roubaix 2010 ook met dry lube gereden.

Je kunt elders op dit forum nalezen hoe nat die editie was.

Het enige dat na 260 kilometer (met een aantal bonuskilometers) nog soepel draaide was de ketting...

mimarron
Forum-lid

mimarron 13 jan 2012 09:31

ook ik gebruik de squirt lube maar dan op de mtb en ja blijft soepel draaienook na een modder rit , voor deeltje is dat t zand en modder niet de ketting in gaat maar lekker naar buiten wordt getransporteerd
nee moet zeggen goed produkt
Sensa GF 2022
Eddy Merckx EMX525 Ultegra...2016 ( verkocht )
Koga BeachRacer 2016 ( verkocht )

Rey953
Forum-lid

Rey953 16 jan 2012 11:36

@hanz1963: mijn ervaring is ook dat squirt lube minder goed werkt in natte omstandigheden. Bij mijn winterfiets bleef er roest op de ketting ontstaan, ongeacht de hoeveelheid squirt lube die ik aanbracht.

marcodej
Forum-lid

marcodej 25 jan 2012 22:52

Klopt het dat de grote werkplaatsfles geen spuitmond heeft? Iemand een idee hoe ik het goddelijke goedje nu moet aanbrengen?
http://www.twitter.com/marcodej" onclick="window.open(this.href);return false;

pacoaw
Forum-lid

pacoaw 25 jan 2012 23:35

In een kleiner flesje doen natuurlijk!

marcodej
Forum-lid

marcodej 25 jan 2012 23:49

Snap ik. Ben al op zoek geweest naar flesjes met spuitmondjes maar kom vrijwel alleen maar terecht in de wondere wereld van de taartenbakkerij (of seksartikelen...). Waar kan ik een los flesje scoren?

marcodej
Forum-lid

marcodej 26 jan 2012 00:02

Laat maar, al gevonden. 'Doseerfles' was het woord dat ik zocht. :D

Plaats reactie