DA7900 Rechter Shifter Defect
Na een periode van enkele maanden gisteren weer aan het fietsen geslagen op een indoor atletiek baan, waar ik hier in Turku nu wekelijks ruim een uur mijn rondjes kan draaien (in ieder geval beter dan de rollenbak ). Halverwege de sessie kreeg ik het volgende probleem .
De rechter shifter weigerde nog langer naar lichter lopende kransjes te schakelen. Er was geen voel-/hoorbare 'klik' meer. De andere kant op kon wel inclusief 'klik', maar uiteindelijk eindigde de ketting op het kleinste kransje.
Vlak voordat dit gebeurde, maakte ik een pitstop en daarbij heb ik de ketting naar het grootste kransje geschakeld. Toen ik me weer bij de groep wilde voegen, heb ik, als ik me het goed herinner, nogmaals een downshift gemaakt, terwijl de ketting dus al op het grootste kransje lag. Hierna openbaarde het probleem zich.
Is dit een probleem, dat kan worden verholpen dmv openmaken van de shifter handgreep en de boel te resetten, of is dit een probleem dat terminaal is, waarbij ik op zoek moet naar een set nieuwe shifters (voor zover ik kan zien op het i-net zijn ze alleen als set te koop niet individueel).
Gaarne opinies/ervaringen hierover.
De rechter shifter weigerde nog langer naar lichter lopende kransjes te schakelen. Er was geen voel-/hoorbare 'klik' meer. De andere kant op kon wel inclusief 'klik', maar uiteindelijk eindigde de ketting op het kleinste kransje.
Vlak voordat dit gebeurde, maakte ik een pitstop en daarbij heb ik de ketting naar het grootste kransje geschakeld. Toen ik me weer bij de groep wilde voegen, heb ik, als ik me het goed herinner, nogmaals een downshift gemaakt, terwijl de ketting dus al op het grootste kransje lag. Hierna openbaarde het probleem zich.
Is dit een probleem, dat kan worden verholpen dmv openmaken van de shifter handgreep en de boel te resetten, of is dit een probleem dat terminaal is, waarbij ik op zoek moet naar een set nieuwe shifters (voor zover ik kan zien op het i-net zijn ze alleen als set te koop niet individueel).
Gaarne opinies/ervaringen hierover.
Waarom de versnellingskabel vervangen? Is dit niet een probleem met de shifter zelf?
Bij mijn weten, moet shifter zowel bij op en terugschakelen een duidelijk hoor-/voelbare klik geven. Ook zonder de druk van de kabel of zelfs ongemonteerd. Nu bij terugschakelen (kleine naar grote krans) gebeurt dit niet en de derailleur reageert verder ook niet.
Bij mijn weten, moet shifter zowel bij op en terugschakelen een duidelijk hoor-/voelbare klik geven. Ook zonder de druk van de kabel of zelfs ongemonteerd. Nu bij terugschakelen (kleine naar grote krans) gebeurt dit niet en de derailleur reageert verder ook niet.
Bij mijn weten niet hoor.
Ik zou toch echt eerst m'n kabeltje proberen.
Klinkt als een probleem wat ontstaan zou kunnen zijn door een rafelig binnenkabeltje wat in de mantel blijft hangen.
Kabel loshalen, buitenkabel eraf en een beetje trekkracht op je binnenkabel uitoefenen.
Schakelen proberen en je weet genoeg.
Als je toch moet gaan knutselen.....
We hebben het hier toch niet over Di2 he?
Ik zou toch echt eerst m'n kabeltje proberen.
Klinkt als een probleem wat ontstaan zou kunnen zijn door een rafelig binnenkabeltje wat in de mantel blijft hangen.
Kabel loshalen, buitenkabel eraf en een beetje trekkracht op je binnenkabel uitoefenen.
Schakelen proberen en je weet genoeg.
Als je toch moet gaan knutselen.....
We hebben het hier toch niet over Di2 he?
-
- Forum-lid
- Berichten: 451
- Lid geworden op: 24 sep 2007 20:46
dit klopt. shifter inspuiten met wd 40 en dan is het probleem mogelijk opgelost.rwh schreef:Waarom de versnellingskabel vervangen? Is dit niet een probleem met de shifter zelf?
Bij mijn weten, moet shifter zowel bij op en terugschakelen een duidelijk hoor-/voelbare klik geven. Ook zonder de druk van de kabel of zelfs ongemonteerd. Nu bij terugschakelen (kleine naar grote krans) gebeurt dit niet en de derailleur reageert verder ook niet.
gaat niet, bestaat niet!
Precies WD 40 kan wel eens de oplossing zijn. Je geeft aan dat je al maanden niet gefietst had. Wellicht is het vet hierdoor intern wat vast gaan koeken of heb je mogelijk wat te veel gesmeerd ? Dan werken de shifters ook niet meer. Doorspoelen met WD 40 dat lost het vet op. Kijken of het werkt en dan na een paar keer fietsen weer lichtjes invetten c.q van dikke olie voorzien.
mag ik vragen wat voor kabelset je gebruikt? ik heb dit probleem namelijk ook gehad. bij mij was mijn nokon kabel uit de shifter gelopen zodat er een knik in de kabel zat. kabel set vervangen voor de gewone dura ace set. nu doet hij weer wat hij moet doen.
Eindelijk tijd gehad om bij mijn FM langs te gaan. Beide tot de conclusie gekomen, dat het probleem niet de kabel betreft .
Zodra er druk op de kabel wordt uitgeoefend, weigert de shifter dienst. Zo lang er geen druk op de kabel staat lukt het wel, maar het lijkt alsof er alleen single shifts mogelijk zijn en geen multi-shifts.
We hebben de grip en een beschermkapje verwijderd en kregen daardoor een duidelijk uitzicht op mechanisme. Telkens wanneer er druk op de kabel staat, lijkt bij downshifts de pal over de ratchet glijden in plaats van aan te grijpen.
Shimano's technische documenten geven geen uitsluitsel. De FM zal contact opnemen met een Shimano rep en kijken wat zijn opinie is. Indien geen uitsluitsel, zit er niets anders op dan contact op te nemen met de zaak waar ik het spul gekocht heb en kijken hoe dit kan worden geregeld. Aleen lastig dat ik in Finland zit en de zaak in Nederland.
Zijn er nog andere opinies hier?
Zodra er druk op de kabel wordt uitgeoefend, weigert de shifter dienst. Zo lang er geen druk op de kabel staat lukt het wel, maar het lijkt alsof er alleen single shifts mogelijk zijn en geen multi-shifts.
We hebben de grip en een beschermkapje verwijderd en kregen daardoor een duidelijk uitzicht op mechanisme. Telkens wanneer er druk op de kabel staat, lijkt bij downshifts de pal over de ratchet glijden in plaats van aan te grijpen.
Shimano's technische documenten geven geen uitsluitsel. De FM zal contact opnemen met een Shimano rep en kijken wat zijn opinie is. Indien geen uitsluitsel, zit er niets anders op dan contact op te nemen met de zaak waar ik het spul gekocht heb en kijken hoe dit kan worden geregeld. Aleen lastig dat ik in Finland zit en de zaak in Nederland.
Zijn er nog andere opinies hier?
-
- Forum-lid
- Berichten: 451
- Lid geworden op: 24 sep 2007 20:46
spuit de handel nu eens in met wd 40. kost niks en waarschijnlijk resultaat!
gaat niet, bestaat niet!