Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Hebben jullie beide?

rubenvalentijn
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 07 mei 2009 19:34

rubenvalentijn 16 sep 2011 10:18

Als triatleet is het vooral in de winter een leuke variatie op de saaie Tacx trainingen. Maar het budget moet het natuurlijk wel toelaten. Zelf heb ik net een nieuwe hardtail gekocht. Laat de winter maar komen!
http://www.rubenvandenboogert.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Tinus96
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 nov 2011 21:03

Tinus96 30 dec 2011 15:22

Had een racefiets, heb ik weg gedaan omdat ik meer ging mountainbiken. Ga binnenkosrt weer een racefiets aanschaffen ivm Tour For Life, Binnentrainen is idd saai, ook gedaan, snel weer verkocht. Mountbiken blijft toch het summum!

webster
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 jul 2011 14:47

webster 09 feb 2012 14:18

Jep, het hele jaar door plezier! Wintermaanden om te spelen in de viezigheid met de MTB en de zomermaanden om los te gaan op de weg.

lawnmower
Forum-lid
Berichten: 619
Lid geworden op: 19 mar 2012 22:13
Locatie: Apeldoorn

lawnmower 19 mar 2012 22:28

Ook hier beide. Sterker nog, MTB voor de zomer, MTB voor de winter. Racer voor de zomer, Racer voor de winter. Gek genoeg nog geen cyclo en voorlopig trekt dat me ook nog niet. Wil eerst eens gaan shoppen voor een 29er...
Ik rijd wedstrijden op de mtb en sinds ik op de racer train ben ik echt sneller geworden op de mtb. Beiden dus....

vegeta
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 28 feb 2012 07:43
Locatie: kempen provincie anterpen

vegeta 26 mar 2012 20:33

ik heb voor de winter een cube ltd comp en op de baan een specialized sl3 sworks

tuinder
Forum-lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 08 apr 2010 22:13
Locatie: Westland

tuinder 06 mei 2012 09:42

Sinds afgelopen week ook beide, had al een aantal jaar een racer maar nu voor de winter ook een MTB gekocht. Dat binnen fietsen is niks en op de racer naar buiten in de winter is niet mijn ding. Dus naast de Giant staat er nu ook een Bianchi JAB (in celeste) in de schuur.
Sometimes i feel like giving up...then i remember i have a lot of motherf*ckers to prove wrong

roderidder11
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 feb 2008 08:37

roderidder11 11 mei 2012 20:30

Ik ben ooit begonnen met MTB, na verloop van tijd wedstrijden en marathons. Laatste jaren -mede door Alpe d'HuZes deelnames- meer accent naar de weg verlegd. Eerst was de racefiets vooral middel om duurklilometers te maken, kan nu ook erg genieten van de racefiets en rij nu beiden met veel plezier
Scott Addict/Specialized Epic/Trek Mountaintrek pekelfiets

Gebruikersavatar
jo73
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 07 jul 2011 19:04

Gebruikersavatar jo73 15 mei 2012 10:31

we hebben beide, maar ik fiets vaak samen met mijn vrouw en op de weg gaat dat prima ..maar zodra we het bos in gaan wordt het verschil te groot ..
Dat is voor ons de rede om meer met de racefiets te fietsen.

Gebruikersavatar
franklin
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 12 okt 2009 01:16

Gebruikersavatar franklin 16 mei 2012 00:43

Ik heb een racer en een crosser, maar (nog) geen mountainbike. Ik heb er wel eens over gedacht om er eentje te kopen, maar ik word gek van het grote aanbod. Zou niet weten waar ik voor zou moeten kiezen. Zonder vering, met vering, 29-er..... op een gegeven moment zie je door de bomen het bos niet meer. Heb wel een paar keer bij verschillende fm's vragen gesteld, maar de antwoorden die je krijgt zijn allemaal verschillend en tegenstrijdig.
Focus Mares CX 1 2014
Cube ams super hpc race 2012

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5547
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 16 mei 2012 06:03

franklin schreef:Ik heb een racer en een crosser, maar (nog) geen mountainbike. Ik heb er wel eens over gedacht om er eentje te kopen, maar ik word gek van het grote aanbod. Zou niet weten waar ik voor zou moeten kiezen. Zonder vering, met vering, 29-er..... op een gegeven moment zie je door de bomen het bos niet meer. Heb wel een paar keer bij verschillende fm's vragen gesteld, maar de antwoorden die je krijgt zijn allemaal verschillend en tegenstrijdig.
Kijk eens op het forum van de buren http://www.mountainbike.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
What makes the boat go faster?

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 16 mei 2012 13:05

liviolivius schreef:
franklin schreef:Ik heb een racer en een crosser, maar (nog) geen mountainbike. Ik heb er wel eens over gedacht om er eentje te kopen, maar ik word gek van het grote aanbod. Zou niet weten waar ik voor zou moeten kiezen. Zonder vering, met vering, 29-er..... op een gegeven moment zie je door de bomen het bos niet meer. Heb wel een paar keer bij verschillende fm's vragen gesteld, maar de antwoorden die je krijgt zijn allemaal verschillend en tegenstrijdig.
Kijk eens op het forum van de buren http://www.mountainbike.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
+1 @franklin...

Maar als je eenmaal de smaak van "echt" mtb-en te pakken hebt. Ik bedoel trips in de Alpen bijvoorbeeld, wil je uiteindelijk meer. Dan kan je wel beginnen met een hardtail (gaat ook daar prima overigens), maar een volledig geveerde fiets zal comfortabeler zijn en meer controle geven. Maar voor de meeste rondjes in Nederland heb je niet perse een mountainbike nodig als je ook al over een crosser bezit. Echter pak je met de mountainbike eerder wat dropjes van obstakels (rotsen e.d.). Dat doe je niet met een crosser.

29er's zijn nu eenmaal populair, maar niet altijd even handig in alle mountainbike gebieden of het inzet bereik daarvan. 650B wielen worden ook steeds populairder, maar dat zal je keuze niet makkelijker maken. Ik zou mezelf eerst de vraag stellen wat je precies met je mountainbike denkt te gaan doen, en wat je qua comfort verwacht van je mountainbike... Als je groot genoeg bent en alleen in Nederland blijft mountainbiken zou ik eens kijken naar een 29er hardtail, maar dan vraag ik me af wat het toevoegt ten aanzien van je crosser... ;) Voor een FM is het ook maar gissen wat je wilt, als je zelf niet goed aangeeft wat je ermee wilt gaan doen...

Je kan natuurlijk gewoon beginnen met een 2e hands hardtail (evt. 29er), en vanuit daaruit bekijken of je het wel wat vind. En de beperkingen van je fiets leren kennen. Of een keer een fiets huren (of diverse soorten proefrijden tijdens testdagen). Helaas zijn Happy Bikedays in Malmedy net achter de rug. Dat is wel het gebied om er achter te komen of je het wel wat vindt overigens. Zijn ook wel wat winkels die weleens testdagen houden, maar weet niet zo gauw waar en wanneer.

Succes!

Overigens heb ik inderdaad beide. Wissel graag af, dus vind het onzin om in zomer meer het een te doen dan het ander.... Echter zit ik sinds ik een nieuwe racefiets heb wel vaker op de racer. Maar dat komt meer door de praktische kant daarvan. Ik heb nu eenmaal geen bergen of heuvels om me heen. Meestal stap ik dan eerst in de auto voor een leuke lokatie. Op de racefiets stappen gaat toch een stuk makkelijker vanuit huis uit in mijn geval....

Gebruikersavatar
franklin
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 12 okt 2009 01:16

Gebruikersavatar franklin 16 mei 2012 15:03

Ik weet niet of ik jullie nu bedanken of niet, want nu ga ik dus echt op zoek naar wat geschikt voor me is en dan weet ik dat ik er dus uiteindelijk nog een ga kopen ook :lol:
Zoals ik het zelf zie moet het dus een aanvulling zijn op wat ik al heb. De crosser vind ik ideaal voor in Nederland en is een goede aanvulling op de racer. Ik wil dus met een mountainbike kunnen fietsen waar ik de crosser niet kan gebruiken. Als ik nu in de bossen op mijn crosser rijd kom ik veel mountainbikers tegen, maar dat is dus terrein waar ik goed met mijn fiets uit de voeten kan. Mountainbike zal dus zijn voor gebieden, paden waar mijn crosser niet geschikt voor is. Zal eerst maar eens alles lezen wat ik kan vinden. Zal nog tijd genoeg kosten en als ik er dan uit ben wat ik wil dan zijn er weer genoeg merken waar uit gekozen moet worden.
Focus Mares CX 1 2014
Cube ams super hpc race 2012

Plaats reactie