Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Waarom hydraulisch?

spook
Forum-lid

spook 11 feb 2012 18:38

Kan iemand met een beetje technisch inzicht aan ons gewone stervelingen vertellen waarom de hydraulische ontwikkeling van SRAM interessant is? Of niet interessant is?
'I have too many bikes', said no cyclist ever.

superrose
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar superrose 11 feb 2012 18:45

zelfde als met electrisch schakelen en alle andere ontwikkelingen, anders hadden wij gewone stervelingen nog met buis commandeurs gereden, maar ik ben ook wel benieuwd naar de uitleg
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

johnnieb
Forum-lid

johnnieb 11 feb 2012 21:45

Daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Het zal de vooruitgang wel zijn,maar ik vrees de remkracht van deze remmen in kombi met de smalle bandjes.
En dan maar te zwijgen over het gewicht.

NoChain
Forum-lid

NoChain 11 feb 2012 22:01

Om dezelfde reden dat hydraulische remmen bij MTB's standaard zijn? Verbeterde remkracht en geen kans op vuiligheid in u gainen. HS33 remmen zijn perfect te doseren en bijten niet te hard, zie er dus niet echt een probleem mee.
6.8kg is een gewicht dat al lang voorbijgestreefd is, maar het is nu eenmaal de regel. Dus gaan de fabrikanten op zoek naar andere manieren om te ontwikkelingen: aero bikes, elektronisch schakelen, hydraulische remmen ... zelfs dan nog moeten ze soms wat bijsteken in het frame om aan 6.8kg te komen.

Over x-aantal jaar is het high-end gebeuren allemaal elektronisch en hydraulisch, zo ziet het er toch naar uit.

aapje
Forum-lid

Gebruikersavatar aapje 11 feb 2012 22:22

Voordelen:
  • Kabels rekken op, hydraulische systemen hebben daar geen last van.
  • Kabels hebben meer frictie dan vloeistof. Deze frictie zal bij kabels na enige tijd ook toenemen door vervuiling. Dit punt en het vorige betekent dat hydraulische systemen lichter zijn in het gebruik, nauwkeuriger zijn en minder onderhoud nodig hebben.
  • Vloeistof is lichter dan kabels, dus in theorie kan het gewicht iets omlaag.
  • Hydraulische kabels kunnen flinke hoeken maken, die met kabels niet mogelijk zijn. Met name van belang bij aerodynamische fietsen, maar dit kan ook handig zijn om de kabels mooier weg te werken bij het stuur.
Dus zeker interessant, op zich is er ook geen reden dat het zo heel duur zou moeten zijn. Op termijn kan het dus ook bij de goedkopere groepen toegepast worden en door grote productie-aantallen flink in prijs omlaag gaan. Juist ook voor gewone stervelingen is het erg prettig dat het systeem weinig onderhoud nodig heeft.
Laatst gewijzigd door aapje op 11 feb 2012 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.

aapje
Forum-lid

Gebruikersavatar aapje 11 feb 2012 22:26

johnnieb schreef:Daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Het zal de vooruitgang wel zijn,maar ik vrees de remkracht van deze remmen in kombi met de smalle bandjes.
En dan maar te zwijgen over het gewicht.
De remkracht wordt bepaald door de kracht waarmee de remblokken op de velg worden gedrukt, wat helemaal afhangt van de afstelling van het systeem. Dit hoeft niet sterker te zijn dan bij bekabelde systemen. Het gewicht hoeft ook zeker niet hoger te zijn.

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 11 feb 2012 23:36

Controle en dosering, dat zijn de ervaringsfeiten van HS33 remmen. Onderhoud is nihil. speling bijstellen al rijdend. Blokjes (bijv voor een natte rit) vervangen is echt een kwestie van halve minuut aan de ene kant en aan de andere kant wiel even los, blokje los en blokje vast en dan wiel weer vast. Ik schat dat het gewicht hoger zal blijken te zijn. Johnnieb vreest de remkracht in kombi met de smalle bandjes. Snap ik niet. De velg-wiel-fiets combinatie wordt afgeremd. Hoe lager de af te remmen massa (smalle bandjes zijn licht), des te beter.

mda1
Forum-lid

mda1 13 feb 2012 00:55

nooit meer een wiel of velg vervangen vanwege een versleten remrand... en zonder remrand lichtere velgen (maar wel de massa van een remschijf toevoegen). De remhoef zelf is trouwens lichter dan van een conventionele velgrem. Dus welk systeem het wint op massa weet ik zo net nog niet. Het zal er om hangen.

raassie
Forum-lid

raassie 13 feb 2012 05:46

mda1 schreef:nooit meer een wiel of velg vervangen vanwege een versleten remrand... en zonder remrand lichtere velgen (maar wel de massa van een remschijf toevoegen). De remhoef zelf is trouwens lichter dan van een conventionele velgrem. Dus welk systeem het wint op massa weet ik zo net nog niet. Het zal er om hangen.
Ze hebben voor de racefiets normale velgremmen, dus dat voordeel valt af, Mij lijkt het grootste voordeel een bombproof en onderhoudsarm systeem.
Pijn is fijn, toch?
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 13 feb 2012 09:22

klimmer schreef:Johnnieb vreest de remkracht in kombi met de smalle bandjes. Snap ik niet. De velg-wiel-fiets combinatie wordt afgeremd. Hoe lager de af te remmen massa (smalle bandjes zijn licht), des te beter.
Volgens mij moet de totale massa afgeremd worden, dus ook het lichaam.
Er is daarom geen verschil met conventionele velgremmen, want de totale massa blijft gelijk (het verschil in massa van de remmen is verwaarloosbaar).
Afbeelding

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 13 feb 2012 09:26

Nadelen:
- sterkere, dus zwaardere voorvork (wellicht ook lokale verzwaring achtervork?)
- meer spaken in het voorwiel en gekruist gespaakt (minder aero en lelijker)
- knoeien met olie; gereedschap en tools voor aanschaffen

Ik vind het geen vooruitgang. De huidige schijfremmen (met de doorsnede zo groot als een velg ;) ), volden wat mij betreft prima.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 13 feb 2012 09:55

@litespeed: dat is alleen als je overstapt op schijfremmen (en heb je idd volledig gelijk). Bij hydraulische velgremmen heb je alleen het 3e nadeel.

@raassie: bombproof en onderhoudsvrij is een systeem nooit. En ik zit dan liever ff met een kabeltje te prutsen dan met olieleidingen (ruim voldoende ervaring met schijfremmen op de atb).
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

Plaats reactie