Waarom hydraulisch?
- superrose
- Forum-lid
- Berichten: 3276
- Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
- Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
- Contact
zelfde als met electrisch schakelen en alle andere ontwikkelingen, anders hadden wij gewone stervelingen nog met buis commandeurs gereden, maar ik ben ook wel benieuwd naar de uitleg
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten
Om dezelfde reden dat hydraulische remmen bij MTB's standaard zijn? Verbeterde remkracht en geen kans op vuiligheid in u gainen. HS33 remmen zijn perfect te doseren en bijten niet te hard, zie er dus niet echt een probleem mee.
6.8kg is een gewicht dat al lang voorbijgestreefd is, maar het is nu eenmaal de regel. Dus gaan de fabrikanten op zoek naar andere manieren om te ontwikkelingen: aero bikes, elektronisch schakelen, hydraulische remmen ... zelfs dan nog moeten ze soms wat bijsteken in het frame om aan 6.8kg te komen.
Over x-aantal jaar is het high-end gebeuren allemaal elektronisch en hydraulisch, zo ziet het er toch naar uit.
6.8kg is een gewicht dat al lang voorbijgestreefd is, maar het is nu eenmaal de regel. Dus gaan de fabrikanten op zoek naar andere manieren om te ontwikkelingen: aero bikes, elektronisch schakelen, hydraulische remmen ... zelfs dan nog moeten ze soms wat bijsteken in het frame om aan 6.8kg te komen.
Over x-aantal jaar is het high-end gebeuren allemaal elektronisch en hydraulisch, zo ziet het er toch naar uit.
Voordelen:
- Kabels rekken op, hydraulische systemen hebben daar geen last van.
- Kabels hebben meer frictie dan vloeistof. Deze frictie zal bij kabels na enige tijd ook toenemen door vervuiling. Dit punt en het vorige betekent dat hydraulische systemen lichter zijn in het gebruik, nauwkeuriger zijn en minder onderhoud nodig hebben.
- Vloeistof is lichter dan kabels, dus in theorie kan het gewicht iets omlaag.
- Hydraulische kabels kunnen flinke hoeken maken, die met kabels niet mogelijk zijn. Met name van belang bij aerodynamische fietsen, maar dit kan ook handig zijn om de kabels mooier weg te werken bij het stuur.
Laatst gewijzigd door aapje op 11 feb 2012 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.
De remkracht wordt bepaald door de kracht waarmee de remblokken op de velg worden gedrukt, wat helemaal afhangt van de afstelling van het systeem. Dit hoeft niet sterker te zijn dan bij bekabelde systemen. Het gewicht hoeft ook zeker niet hoger te zijn.johnnieb schreef:Daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Het zal de vooruitgang wel zijn,maar ik vrees de remkracht van deze remmen in kombi met de smalle bandjes.
En dan maar te zwijgen over het gewicht.
Controle en dosering, dat zijn de ervaringsfeiten van HS33 remmen. Onderhoud is nihil. speling bijstellen al rijdend. Blokjes (bijv voor een natte rit) vervangen is echt een kwestie van halve minuut aan de ene kant en aan de andere kant wiel even los, blokje los en blokje vast en dan wiel weer vast. Ik schat dat het gewicht hoger zal blijken te zijn. Johnnieb vreest de remkracht in kombi met de smalle bandjes. Snap ik niet. De velg-wiel-fiets combinatie wordt afgeremd. Hoe lager de af te remmen massa (smalle bandjes zijn licht), des te beter.
nooit meer een wiel of velg vervangen vanwege een versleten remrand... en zonder remrand lichtere velgen (maar wel de massa van een remschijf toevoegen). De remhoef zelf is trouwens lichter dan van een conventionele velgrem. Dus welk systeem het wint op massa weet ik zo net nog niet. Het zal er om hangen.
Ze hebben voor de racefiets normale velgremmen, dus dat voordeel valt af, Mij lijkt het grootste voordeel een bombproof en onderhoudsarm systeem.mda1 schreef:nooit meer een wiel of velg vervangen vanwege een versleten remrand... en zonder remrand lichtere velgen (maar wel de massa van een remschijf toevoegen). De remhoef zelf is trouwens lichter dan van een conventionele velgrem. Dus welk systeem het wint op massa weet ik zo net nog niet. Het zal er om hangen.
Pijn is fijn, toch?
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731
Volgens mij moet de totale massa afgeremd worden, dus ook het lichaam.klimmer schreef:Johnnieb vreest de remkracht in kombi met de smalle bandjes. Snap ik niet. De velg-wiel-fiets combinatie wordt afgeremd. Hoe lager de af te remmen massa (smalle bandjes zijn licht), des te beter.
Er is daarom geen verschil met conventionele velgremmen, want de totale massa blijft gelijk (het verschil in massa van de remmen is verwaarloosbaar).
Nadelen:
- sterkere, dus zwaardere voorvork (wellicht ook lokale verzwaring achtervork?)
- meer spaken in het voorwiel en gekruist gespaakt (minder aero en lelijker)
- knoeien met olie; gereedschap en tools voor aanschaffen
Ik vind het geen vooruitgang. De huidige schijfremmen (met de doorsnede zo groot als een velg
), volden wat mij betreft prima.
- sterkere, dus zwaardere voorvork (wellicht ook lokale verzwaring achtervork?)
- meer spaken in het voorwiel en gekruist gespaakt (minder aero en lelijker)
- knoeien met olie; gereedschap en tools voor aanschaffen
Ik vind het geen vooruitgang. De huidige schijfremmen (met de doorsnede zo groot als een velg

- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 41832
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
@litespeed: dat is alleen als je overstapt op schijfremmen (en heb je idd volledig gelijk). Bij hydraulische velgremmen heb je alleen het 3e nadeel.
@raassie: bombproof en onderhoudsvrij is een systeem nooit. En ik zit dan liever ff met een kabeltje te prutsen dan met olieleidingen (ruim voldoende ervaring met schijfremmen op de atb).
@raassie: bombproof en onderhoudsvrij is een systeem nooit. En ik zit dan liever ff met een kabeltje te prutsen dan met olieleidingen (ruim voldoende ervaring met schijfremmen op de atb).
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!