Probleem op druk brengen leiding SLX Set
Hallo,
Ik heb mijn remleidingen ingekort van een shimano SLX set en loop tegen het volgende probleem aan.
Ik krijg de achterrem niet op druk. Wanneer ik olie in het reservoir bijvul, en de remhandel continu in knijp, loopt de olie niet door de remleiding richting de remklauw. Wanneer ik de remleiding weer los haal van de remklauw, en dan de remhandel in ga drukken, pompt de handel nog steeds geen olie door de leiding heen.
Ik heb geprobeerd om vanaf de remklauw de olie met een slangetje en een spuit de leiding in te persen, oliereservoir loopt dan wel vol, dus de leiding zit niet verstopt etc. Wanneer ik de remleiding van bovenaf, vanaf de remklauw probeer te ontluchten gebeurd er niets.
Waar kan dit aan liggen? Remhandel kapot? Is een compleet nieuwe set.
In afwachting op hulp,
Mvg.
Ik heb mijn remleidingen ingekort van een shimano SLX set en loop tegen het volgende probleem aan.
Ik krijg de achterrem niet op druk. Wanneer ik olie in het reservoir bijvul, en de remhandel continu in knijp, loopt de olie niet door de remleiding richting de remklauw. Wanneer ik de remleiding weer los haal van de remklauw, en dan de remhandel in ga drukken, pompt de handel nog steeds geen olie door de leiding heen.
Ik heb geprobeerd om vanaf de remklauw de olie met een slangetje en een spuit de leiding in te persen, oliereservoir loopt dan wel vol, dus de leiding zit niet verstopt etc. Wanneer ik de remleiding van bovenaf, vanaf de remklauw probeer te ontluchten gebeurd er niets.
Waar kan dit aan liggen? Remhandel kapot? Is een compleet nieuwe set.
In afwachting op hulp,
Mvg.
En ontluchten bij de remklauw? Dat is waar je normaal gesproken altijd moet ontluchten als het systeem open is geweest.
Hier een instructie videootje (niet de beste ooit, maar wel redelijk duidelijk).
Domme vraag maar toch: Je hebt wel de goede (shimano) minerale remolie om bij te vullen neem ik aan?
Hier een instructie videootje (niet de beste ooit, maar wel redelijk duidelijk).
Domme vraag maar toch: Je hebt wel de goede (shimano) minerale remolie om bij te vullen neem ik aan?
Hallo,
Bedankt voor de reactie.
Gebruik niet de officiéle olie die shimano levert. Gebruik de olie van DOT, ging met de voorrem ook prima, dus zou met de achterrem ook goed moeten gaan.
Wat betreft het ontluchten, wanneer je de remleiding los hebt van de remklauw achter, en je knijpt de rem een aantal keer in, dan moet er neem ik aan olie doorheen komen? De remleiding trekt compleet geen olie aan wanneer je de rem een aantal keren in knijpt.
Bedankt voor de reactie.
Gebruik niet de officiéle olie die shimano levert. Gebruik de olie van DOT, ging met de voorrem ook prima, dus zou met de achterrem ook goed moeten gaan.
Wat betreft het ontluchten, wanneer je de remleiding los hebt van de remklauw achter, en je knijpt de rem een aantal keer in, dan moet er neem ik aan olie doorheen komen? De remleiding trekt compleet geen olie aan wanneer je de rem een aantal keren in knijpt.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40031
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Oei, jij hebt echt met je vingers aan dingen gezeten waar je geen verstand van hebt.....G.Groen schreef:
Wat betreft het ontluchten, wanneer je de remleiding los hebt van de remklauw achter, en je knijpt de rem een aantal keer in, dan moet er neem ik aan olie doorheen komen? De remleiding trekt compleet geen olie aan wanneer je de rem een aantal keren in knijpt.
Less is bore
Ik ken het merk DOT niet, maar is dit mineraal olie?G.Groen schreef: Gebruik de olie van DOT,
Want als je echte remvloeistof gebruikt (vaak met een aanduiding DOT 4.1 of 5.1), dan zal ik maar snel ophouden en naar een FM gaan.....
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
probeer nog eens vanaf de remklauw bij te vullen met de handel in en dan flink tikken op de leiding om de lucht naar boven te krijgen.
als dat gedaan is kun je afssluiten net als dat je voor hebt gedaan
off topic:
daniel 1975 maakt het er niet aantrekkelijker op om normale problemen te bespreken hier,
DOT 4 is altijd goed voor meeste remmen en ook voor deze hier. hogere nummers verwijzen naar dat ze bestand zijn tegen hogere temps
als dat gedaan is kun je afssluiten net als dat je voor hebt gedaan
off topic:
daniel 1975 maakt het er niet aantrekkelijker op om normale problemen te bespreken hier,
DOT 4 is altijd goed voor meeste remmen en ook voor deze hier. hogere nummers verwijzen naar dat ze bestand zijn tegen hogere temps
De Moerasruiter uit het Paradijs http://www.mtblelystad.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vanavond weer even met de remleiding bezig geweest, remleiding van de remhandel los gehad, en daar een slang opgezet en daar de olie ingespoten, tot deze er via het slangetje aan de ontluchtingsnippel weer uit kwam lopen. Heb toen de ontluchtingsnippel dichtgedraaid en de remleiding weer voor op de remhandel bevestigd. Had toen redelijk veel druk, echter kan de remhandel nog steeds tot mijn handvat inknijpen. Hoe krijg ik hem nog meer op druk?
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40031
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
reinr: dat weet ik, maar zonder enige kennis aan remmen gaan klooien is niet echt wijs.
@ggroen: wellicht even op de shimanosite zoeken naar de slx-groep die je hebt. Daar staan duidelijke documenten over hoe je moet ontluchten. De manier waarop je het nu doet laat weer lucht achter in de remhendel. Ontluchten is een secuur klusje en als je het niet op de juiste voorgeschreven wijze doet is de kans op mislukken 99%. Let wel op of je minerale olie hebt en geen synthetische.
@ggroen: wellicht even op de shimanosite zoeken naar de slx-groep die je hebt. Daar staan duidelijke documenten over hoe je moet ontluchten. De manier waarop je het nu doet laat weer lucht achter in de remhendel. Ontluchten is een secuur klusje en als je het niet op de juiste voorgeschreven wijze doet is de kans op mislukken 99%. Let wel op of je minerale olie hebt en geen synthetische.
Less is bore
Dit is inderdaad een geval van RTFM.
Maar goed, een helpende hand kan nooit kwaad
Let op: DOT is geen merk maar een type aanduiding. Er zit een heel groot verschil tussen DOT 4 en DOT 5.0. DOT 5.1 is dan wel weer compatibel met DOT 4. Verwarrend, geef ik toe, maar wel op te zoeken op internet als je er uberhaupt aan denkt om je remmen te ontluchten en nieuwe olie te kopen. Als je nu de verkeerde olie in je remsysteem hebt gegooid, dan ben je al een redelijk eind van huis ben ik bang...
Dus nogmaals: lees je een beetje in, kijk een instructievideo op youtube, en volg de aanwijzingen op. Lukraak openen en vullen gaat zeker niet werken.
Ik zie dat mijn link niet in mijn vorige post terecht gekomen is, maar kijk dit maar eerst:
http://www.youtube.com/watch?v=tKueHUBM0J0" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar goed, een helpende hand kan nooit kwaad
Let op: DOT is geen merk maar een type aanduiding. Er zit een heel groot verschil tussen DOT 4 en DOT 5.0. DOT 5.1 is dan wel weer compatibel met DOT 4. Verwarrend, geef ik toe, maar wel op te zoeken op internet als je er uberhaupt aan denkt om je remmen te ontluchten en nieuwe olie te kopen. Als je nu de verkeerde olie in je remsysteem hebt gegooid, dan ben je al een redelijk eind van huis ben ik bang...
Dus nogmaals: lees je een beetje in, kijk een instructievideo op youtube, en volg de aanwijzingen op. Lukraak openen en vullen gaat zeker niet werken.
Ik zie dat mijn link niet in mijn vorige post terecht gekomen is, maar kijk dit maar eerst:
http://www.youtube.com/watch?v=tKueHUBM0J0" onclick="window.open(this.href);return false;
Voordat je verder gaat met je remset, zal ik eerst maar eens goed kijken of je de juiste remvloeistof hebt.
Ik heb een vermoeden dat je geen mineraal olie gebruikt.
Essentieel bij Shimano en Magura remmen.
Ik heb een vermoeden dat je geen mineraal olie gebruikt.
Essentieel bij Shimano en Magura remmen.
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Als je inderdaad dot 4 of 5 olie hebt gebruikt dan zijn je seals naar de gallemiezen en kan je net zo goed een nieuw systeem kopen omdat Dot je seals aantast en opvreet.
Shimano heeft Minerale rem olie nodig en wat bij shimano het makkelijkste is om van boven naar beneden de olie er in en door te laten lopen dan komt de lucht vanzelf naar buiten en is je rem in no time weer hard.
Shimano is 1 van de makkelijkst te servicen remsystemen samen met Avid.
Grtz; mtbfool
Shimano heeft Minerale rem olie nodig en wat bij shimano het makkelijkste is om van boven naar beneden de olie er in en door te laten lopen dan komt de lucht vanzelf naar buiten en is je rem in no time weer hard.
Shimano is 1 van de makkelijkst te servicen remsystemen samen met Avid.
Grtz; mtbfool