Epilepsie
Hallo,ik ben 53 jaar en ben van plan om deze zomer onze oranje berg in Frankrijk te beklimmen.Vanaf mijn 16e jaar heb ik epilepsie en slik vanaf die tijd 2 pilletjes per dag.Sinds 1983 ben ik aanvalsvrij,maar ik vertrouw het toch niet helemaal.
Is het met deze aandoening aan te bevelen om deze zware inspanning te leveren.
Is het met deze aandoening aan te bevelen om deze zware inspanning te leveren.
Heb je vaker forse inspanningen geleverd zonder een aanval te krijgen?
En je neuroloog moet hier toch ook wel iets zinnigs over kunnen zeggen. Of is die inmiddels volledig buiten beeld?
En je neuroloog moet hier toch ook wel iets zinnigs over kunnen zeggen. Of is die inmiddels volledig buiten beeld?
farelli schreef:Heb je vaker forse inspanningen geleverd zonder een aanval te krijgen?
Ik heb vaker forse inspanningen geleverd zonder een aanval te krijgen.
1x per jaar heb ik een afspraak met mijn neuroloog.
Goed idee,ik ga hem raadplegen.
Je kan altijd omhoog fietsen en omlaag met de auto (als je familie bij hebt oid). De kans dat bij dalen een aanval krijgt is wellicht net zo groot maar de schade zal dan groter zijn.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
Als je vaker forse inspanningen hebt geleverd zal het wel meevallen. De buitentemperatuur zou misschien ook nog een rol kunnen spelen.dura-ace2008 schreef:Ik heb vaker forse inspanningen geleverd zonder een aanval te krijgen.
Maar consulteer vooral je neuroloog.
En veel plezier! Ik mag dat wel, je niet laten kisten door een handicap.
Naast het raadplegen van de neuroloog is het ook verstandig om even je verzekering te checken.
Chi va piano, va sano e va lontano !
Colnago Active B-Stay
Colnago Ace 2010
http://goosman41.blogspot.com
Colnago Active B-Stay
Colnago Ace 2010
http://goosman41.blogspot.com
een wijs woord!goosman schreef:Naast het raadplegen van de neuroloog is het ook verstandig om even je verzekering te checken.
edit; hoewel... uit mijn ervaringen met andere medische diagnoses kan dit er soms toe leiden dat je nodeloos wordt beperkt in je mogelijkheden louter vanuit risicoreductie, lees de centen ...
Heb er totaal geen verstand van, maar ik ken iemand die epileptische aanvallen krijgt door flikkerende beelden, zoals bijv. op een beeldscherm. Zou het op hoge snelheid onder bomen fietsen terwijl de zon schijnt een aanval kunnen opwekken? Zonder epilepsie kan dat geflikker namelijk al behoorlijk storend zijn, zelfs met zonnebril... Gewoon maar een gedachte, en misschien iets om rekening mee te houden?
Mevrouw havana (neuroloog i.o.) zegt het volgende.
Sinds '83 geen aanval, dat is al een hele lange tijd; als je 3 jaar aanvalsvrij bent mag je medicatie al afbouwen (indien gewenst). In principe is lichamelijke inspanning geen uitlokkende factor voor een epileptische aanval. Wel zijn dat: stress, slaapgebrek, enz. Ik zou het niet "aanraden" zoals in de topicstart vermeld staat. "Aanraden" is niet het juiste woord. Het lijkt me niet veel kwaad kunnen maar je moet dit eerst bespreken met je eigen neuroloog / huisarts. Goede voorbereiding lijkt mij het allerbelangrijkst.
[edit] Zag dit pas later, maar als je al vaker zulke inspanningen geleverd hebt zonder aanval dan beantwoord je je eigen vraag al.
Sinds '83 geen aanval, dat is al een hele lange tijd; als je 3 jaar aanvalsvrij bent mag je medicatie al afbouwen (indien gewenst). In principe is lichamelijke inspanning geen uitlokkende factor voor een epileptische aanval. Wel zijn dat: stress, slaapgebrek, enz. Ik zou het niet "aanraden" zoals in de topicstart vermeld staat. "Aanraden" is niet het juiste woord. Het lijkt me niet veel kwaad kunnen maar je moet dit eerst bespreken met je eigen neuroloog / huisarts. Goede voorbereiding lijkt mij het allerbelangrijkst.
[edit] Zag dit pas later, maar als je al vaker zulke inspanningen geleverd hebt zonder aanval dan beantwoord je je eigen vraag al.
Ik sluit me aan bij havana. Zelf slik ik elke dag 4x depakine en ben ook al lang aanvalsvrij. Vorig jaar ook een aantal klimmetjes gedaan waaronder de alpe d'huez en de madelaine.
Als je nog nooit een probleem hebt gehad tijdens inspanning dan is goed materieel en je gezond verstand gebruiken tijdens een afdaling belangrijker...
Als je nog nooit een probleem hebt gehad tijdens inspanning dan is goed materieel en je gezond verstand gebruiken tijdens een afdaling belangrijker...
Belangrijker dan wat?
Volgens mij zit het grote merendeel van de reacties hier op dezelfde lijn. Toch?
Volgens mij zit het grote merendeel van de reacties hier op dezelfde lijn. Toch?