Pedalen vervangen / demonteren
Ik wil mijn huidige pedalen gaan vervangen en er dus nieuwe op gaan zetten. Echter krijg ik ze voor geen mogelijkheid los met een sleutel 15.
Heeft iemand hier toevallig tips / ideeën hoe ik ze wel los krijg ?
Heeft iemand hier toevallig tips / ideeën hoe ik ze wel los krijg ?
Specialized Roubaix SL6 Expert '20 Ultegra Di2
1. goede kant op draaien (linkerpedaal naar rechts en rechterpedaal naar links)
2. speciale pedaalsleeutel (langer voor meer hefboom)
3. kruipolie in laten werken
4. als het echt niet lukt, crank los en in de bankschroef
5. voortaan schroefdraad invetten voordat ze erin gaan
2. speciale pedaalsleeutel (langer voor meer hefboom)
3. kruipolie in laten werken
4. als het echt niet lukt, crank los en in de bankschroef
5. voortaan schroefdraad invetten voordat ze erin gaan
Een (langere) pedaalsleutel vergroot de hefboomwerking, verder voegt het niets toe. Een andere manier om de hefboomwerking te vergroten is door een (krap passende) metalen pijp over de steeksleutel te schuiven, bijvoorbeeld een oude gordijnroede.
t.a.f.k.a.e.h.
-
- Forum-lid
Een beetje goed merkpedaal heeft ook een imbus aan de binnenzijde!!!
Maar spuit dan wel eerst wat kruipolie/WD-40 tussen het schroefdraad.
TIP - Na het reinigen van je schroefdraad even insmeren met vaseline. En pedalen/boutjes hoeven allemaal echt niet STRAK aan gedraaid te worden hoor.
Maar spuit dan wel eerst wat kruipolie/WD-40 tussen het schroefdraad.
TIP - Na het reinigen van je schroefdraad even insmeren met vaseline. En pedalen/boutjes hoeven allemaal echt niet STRAK aan gedraaid te worden hoor.
It's nice to be important, but it is more important to be nice.
Kruipolie kan inderdaad wonderen doen. Ik kreeg de mijne laatste ook met geen mogelijkheid los, maar met een beetje kruipolie ertussen ging het als de brandweer.
Om dit probleem te voorkomen in de toekomst: monteren met montagevet op de schroefdraad. Ook hoef je de boel niet hard aan te draaien, aangezien de pedalen zichzelf vastzetten.
-
- Forum-lid HC
Precies! Ik draai ze nog los met een tooltje uit mijn achterzakhavana schreef:Om dit probleem te voorkomen in de toekomst: monteren met montagevet op de schroefdraad. Ook hoef je de boel niet hard aan te draaien, aangezien de pedalen zichzelf vastzetten.
Met een gewone 15 gaat ook wel gewoon erop gaan staan. 1 voet op het pedaal andere op de sleutel.
Inderdaad, door schade en schande wijs geworden heb ik dat de laatste keer ook eindelijk gedaan. Nu nog hopen dat ik m'n zadelpen loskrijg een dezer dagen.havana schreef:Om dit probleem te voorkomen in de toekomst: monteren met montagevet op de schroefdraad.
-
- Forum-lid
Montagevet wordt na verloop van tijd dik/hard, gewoon likje vaseline doet wonderen.
Gebruikt niemand dit dan?
Gebruikt niemand dit dan?
It's nice to be important, but it is more important to be nice.
- plantagenet
- Forum-lid
Nee, vaseline gebruik ik in ieder geval niet, wel montagepasta.
Overigens kun je dit soort 'vast-zit-ellende' goed voorkomen door bv. jaarlijks de boel los te maken en opnieuw, van vet voorzien, te monteren.
Overigens kun je dit soort 'vast-zit-ellende' goed voorkomen door bv. jaarlijks de boel los te maken en opnieuw, van vet voorzien, te monteren.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd