Pedalen vervangen / demonteren
Dat is inderdaad een hele goede tip, vooral bij zadelpennen! Eventjes een plakbandje om de hoogte te markeren, loshalen, schoonmaken, invetten en weer monteren.
-
- Forum-lid
- Berichten: 915
- Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23
En de juiste spullen/pasta's gebruiken waar ze voor bedoelt zijn... anders krijg je ze nooit meer los (vaak bij zadelpennen)!!!
It's nice to be important, but it is more important to be nice.
Ik denk dat een gordijnroede niet gaat lukken. Een goede steeksleutel is gemaakt van chroom-vanadium staal. Een gordijnroede is denk ik 10 keerdoor evilhomer » 19 feb 2012 13:10
Een (langere) pedaalsleutel vergroot de hefboomwerking, verder voegt het niets toe. Een andere manier om de hefboomwerking te vergroten is door een (krap passende) metalen pijp over de steeksleutel te schuiven, bijvoorbeeld een oude gordijnroede.
slapper dan de steeksleutel. Vooral als je hem nog gebruikt als extra hefboom, zal ie meteen doorbuigen en breken.
Ik zou ze ook weer niet te los vastzetten. Ik heb een keer meegemaakt, dat mijn pedaal onderweg een beetje los ging zitten. Had ik niet in de gaten,door havana » 19 feb 2012 20:29
Om dit probleem te voorkomen in de toekomst: monteren met montagevet op de schroefdraad. Ook hoef je de boel niet hard aan te draaien, aangezien de pedalen zichzelf vastzetten.
totdat het te laat was. De cranck is van zacht aluminium en door de grote kracht die het pedaal uitoefent, gaat het uitlubberen zeer snel. Ik kon toen circa 25 kilometer met één pedaal verder fietsen (wat je fietsen noemt) voordat ik thuis was, wat geen pretje was.
-
- Forum-lid
- Berichten: 915
- Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23
Vast is vast, gewoon aandraaien en een klein zetje erachter aan is voldoende....
Hoeft niet vast als een huis hoor...
En je schroefdraad eruit lopen..., dan heb je zeker een eind achteruit gereden want het is de bedoeling dat dit schroefdraad juist zichzelf vast zet bij een voorwaartse beweging.
Hoeft niet vast als een huis hoor...
En je schroefdraad eruit lopen..., dan heb je zeker een eind achteruit gereden want het is de bedoeling dat dit schroefdraad juist zichzelf vast zet bij een voorwaartse beweging.
It's nice to be important, but it is more important to be nice.
Fout! het schroefdraad heeft een richting die ervoor zorgt dat als je pedaalas vast komt te zitten de pedaal uit de crank komt. Dit voorkomt dat je jezelf heel erg blesseert in een dergelijk geval.mikethebike schreef: En je schroefdraad eruit lopen..., dan heb je zeker een eind achteruit gereden want het is de bedoeling dat dit schroefdraad juist zichzelf vast zet bij een voorwaartse beweging.
- plantagenet
- Forum-lid
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
- Locatie: Purmerend
Precies! Ik lees hierboven meerdere post waarin beweerd wordt dat je je pedaal tijdens de trapbeweging vast draait....no way. Bekijk de beweging die het pedaal maakt tijdens een omwenteling. Je zult dan zien dat het rechter pedaal t.o.v. je crank een beweging tegen de klok (linksom) maakt en dat betekent dus dat, in combinatie met de rechtse draad van je crank, je je pedaal 'los' draait. Voor het linker pedaal geldt exact hetzelfde, maar dan precies in spiegelbeeld (dus met de klok mee, rechtsom, linkse draad....).wezenloze schreef:Fout! het schroefdraad heeft een richting die ervoor zorgt dat als je pedaalas vast komt te zitten de pedaal uit de crank komt. Dit voorkomt dat je jezelf heel erg blesseert in een dergelijk geval.mikethebike schreef: En je schroefdraad eruit lopen..., dan heb je zeker een eind achteruit gereden want het is de bedoeling dat dit schroefdraad juist zichzelf vast zet bij een voorwaartse beweging.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
-
- Forum-lid
- Berichten: 915
- Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23
Zie uitleg op Wiki...http://nl.wikipedia.org/wiki/Pedaal_(fiets" onclick="window.open(this.href);return false;)
It's nice to be important, but it is more important to be nice.
Is je crank van aluminium? Dan is het handig om te weten dat aluminium een stuk makkelijker uitzet bij verwarming dan het staal van de as van de trapper...
Zelf heb ik door het overgieten van een aluminium bottom-bracket met heet water een trapas die eerst muurvast zat, met het grootste gemak kunnen losdraaien. Waarschijnlijk zal dit ook prima werken voor een trapper.
Zelf heb ik door het overgieten van een aluminium bottom-bracket met heet water een trapas die eerst muurvast zat, met het grootste gemak kunnen losdraaien. Waarschijnlijk zal dit ook prima werken voor een trapper.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13753
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
LOL, hier hadden we een poll van moeten maken!plantagenet schreef:Precies! Ik lees hierboven meerdere post waarin beweerd wordt dat je je pedaal tijdens de trapbeweging vast draait....no way. Bekijk de beweging die het pedaal maakt tijdens een omwenteling. Je zult dan zien dat het rechter pedaal t.o.v. je crank een beweging tegen de klok (linksom) maakt en dat betekent dus dat, in combinatie met de rechtse draad van je crank, je je pedaal 'los' draait. Voor het linker pedaal geldt exact hetzelfde, maar dan precies in spiegelbeeld (dus met de klok mee, rechtsom, linkse draad....).wezenloze schreef:Fout! het schroefdraad heeft een richting die ervoor zorgt dat als je pedaalas vast komt te zitten de pedaal uit de crank komt. Dit voorkomt dat je jezelf heel erg blesseert in een dergelijk geval.mikethebike schreef: En je schroefdraad eruit lopen..., dan heb je zeker een eind achteruit gereden want het is de bedoeling dat dit schroefdraad juist zichzelf vast zet bij een voorwaartse beweging.
Ik heb het net ff getest als je de pedaal as vasthoud en je trapt vooruit gaat het pedaal los. Ik dacht ook echt dat het met trappen vaster ging.
Nu al het meest verbasende van 2012!