Zipp 808 en criteriums rijden, lekkere combi?
-
- Forum-lid
Ik heb zelf ook de Zipp 808. Ze zijn natuurlijk erg mooi en rijden erg goed alleen zijn ze wat minder wendbaar. Ze sturen wat lomper. Hierdoor zijn ze in mijn ogen niet echt geschikt als criterium wielen. Daarbij zijn ze ook erg stijf dus als je een slecht wegdek hebt is dat niet echt fijn rijden. Succes met de zoektocht!
Halen mensen hier stijf en oncomfortabel niet door elkaar? Stijf is toch als een wiel heel direct op aandrijving uit de as kan reageren, comfort heeft met de bouw van de velg te maken, vaak lager meer comfort, hoger minder. Met beide kun je een stijf of een slap wiel maken.
Nee, eerder dat er verwarring is over soorten stijfheden. Je kan niet spreken over stijfheid zonder de bijbehorende belasting te noemen.jappiex schreef:Halen mensen hier stijf en oncomfortabel niet door elkaar? Stijf is toch als een wiel heel direct op aandrijving uit de as kan reageren, comfort heeft met de bouw van de velg te maken, vaak lager meer comfort, hoger minder. Met beide kun je een stijf of een slap wiel maken.
Je hebt stijfheid verticaal gezien, wat zich vertaald in comfort. Hoe stijver, hoe meer je voelt van oneffenheden, steentjes, etc. Hoe meer spaken, hoe stijver. Hoe hoger de velg, hoe stijver.
Daarnaast heb je nog stijfheid ivm zijdelingse belastingen. Bv wanneer je hard door een bocht gaat. Hoe meer spaken, hoe stijver. Hoe groter de hoek van de spaken is (ontwerp naaf), hoe stijver. Hoe hoger de velg, hoe stijver (maar niet zo zeer als bij de verticale stijfheid).
En dan heb je nog de stijfheid voor aandrijving van het achterwiel (zoals jij al schreef). Dat heeft meer te maken met de orientering van de spaken (kruis) en ook het aantal zal hierbij helpen.
-
- Forum-lid
Zou niet graag een setje Zipp's of Lightweights of Corima's kapot willen rijden in een criterium...
It's nice to be important, but it is more important to be nice.
Ja, er zijn wel meer mensen die niet met dure wielen willen rijden. Worden er zoveel wielen kapot gereden dan?mikethebike schreef:Zou niet graag een setje Zipp's of Lightweights of Corima's kapot willen rijden in een criterium...
-
- Forum-lid
Vaak zitter er in criteriums kasseien/slechte stukken weg en niet te vergeten putdeksel waar je met je dure wielen van bv. 2000 euro met een snelheid van 50km tegen aan rijdt...
Niet echt bevorderlijk voor een lange levensduur!
Je kunt naar mijn mening beter een goed old skool setje kopen (alu Cosmics/Shamals) dan een carbon versie (er zijn ook aluvelgen met een carbonfolie (die bedoel ik niet).
Voor mooie dagen/tochten/wedstrijden zou ik dan kiezen voor een dure/fraaie set.
Zeker als je nog geen ervaring mocht hebben met criteriums rijden.
Niet echt bevorderlijk voor een lange levensduur!
Je kunt naar mijn mening beter een goed old skool setje kopen (alu Cosmics/Shamals) dan een carbon versie (er zijn ook aluvelgen met een carbonfolie (die bedoel ik niet).
Voor mooie dagen/tochten/wedstrijden zou ik dan kiezen voor een dure/fraaie set.
Zeker als je nog geen ervaring mocht hebben met criteriums rijden.
It's nice to be important, but it is more important to be nice.