Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Zipp 808 en criteriums rijden, lekkere combi?

BjornCycling1
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 nov 2011 21:03

BjornCycling1 26 feb 2012 14:27

Ik heb zelf ook de Zipp 808. Ze zijn natuurlijk erg mooi en rijden erg goed alleen zijn ze wat minder wendbaar. Ze sturen wat lomper. Hierdoor zijn ze in mijn ogen niet echt geschikt als criterium wielen. Daarbij zijn ze ook erg stijf dus als je een slecht wegdek hebt is dat niet echt fijn rijden. Succes met de zoektocht!

jappiex
Forum-lid
Berichten: 633
Lid geworden op: 20 mei 2007 12:44

jappiex 26 feb 2012 19:40

Halen mensen hier stijf en oncomfortabel niet door elkaar? Stijf is toch als een wiel heel direct op aandrijving uit de as kan reageren, comfort heeft met de bouw van de velg te maken, vaak lager meer comfort, hoger minder. Met beide kun je een stijf of een slap wiel maken.

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 26 feb 2012 19:51

jappiex schreef:Halen mensen hier stijf en oncomfortabel niet door elkaar? Stijf is toch als een wiel heel direct op aandrijving uit de as kan reageren, comfort heeft met de bouw van de velg te maken, vaak lager meer comfort, hoger minder. Met beide kun je een stijf of een slap wiel maken.
Nee, eerder dat er verwarring is over soorten stijfheden. Je kan niet spreken over stijfheid zonder de bijbehorende belasting te noemen.

Je hebt stijfheid verticaal gezien, wat zich vertaald in comfort. Hoe stijver, hoe meer je voelt van oneffenheden, steentjes, etc. Hoe meer spaken, hoe stijver. Hoe hoger de velg, hoe stijver.

Daarnaast heb je nog stijfheid ivm zijdelingse belastingen. Bv wanneer je hard door een bocht gaat. Hoe meer spaken, hoe stijver. Hoe groter de hoek van de spaken is (ontwerp naaf), hoe stijver. Hoe hoger de velg, hoe stijver (maar niet zo zeer als bij de verticale stijfheid).

En dan heb je nog de stijfheid voor aandrijving van het achterwiel (zoals jij al schreef). Dat heeft meer te maken met de orientering van de spaken (kruis) en ook het aantal zal hierbij helpen.

mikethebike
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23

mikethebike 26 feb 2012 22:44

Zou niet graag een setje Zipp's of Lightweights of Corima's kapot willen rijden in een criterium...
It's nice to be important, but it is more important to be nice.

Mr_T
Forum-lid
Berichten: 1435
Lid geworden op: 29 aug 2008 14:26

Mr_T 27 feb 2012 09:21

mikethebike schreef:Zou niet graag een setje Zipp's of Lightweights of Corima's kapot willen rijden in een criterium...
Ja, er zijn wel meer mensen die niet met dure wielen willen rijden. Worden er zoveel wielen kapot gereden dan?

edwin01
Forum-lid
Berichten: 1779
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

edwin01 27 feb 2012 10:57

Mwah... er sneuvelt nog wel eens wat......

mikethebike
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23

mikethebike 27 feb 2012 13:44

Vaak zitter er in criteriums kasseien/slechte stukken weg en niet te vergeten putdeksel waar je met je dure wielen van bv. 2000 euro met een snelheid van 50km tegen aan rijdt...
Niet echt bevorderlijk voor een lange levensduur!
Je kunt naar mijn mening beter een goed old skool setje kopen (alu Cosmics/Shamals) dan een carbon versie (er zijn ook aluvelgen met een carbonfolie (die bedoel ik niet).
Voor mooie dagen/tochten/wedstrijden zou ik dan kiezen voor een dure/fraaie set.
Zeker als je nog geen ervaring mocht hebben met criteriums rijden.
It's nice to be important, but it is more important to be nice.

Plaats reactie