Ik wil graag eens zelf mijn ketting en eventueel kransjes vervangen. Dat ga ik voor t eerst doen. Mijn ketting heeft nu ruim 3000 kilometers gereden, betreft een Ultegraketting i.c.m. Een Sram force groep. Nu heb ik een paar vragen.
1. Ik wil graag een zo stil mogelijke aandrijflijn. Gewicht ed interesseert me niet zo. Ik hoor veel goeds over de KMC-kettingen. Wat kan ik het best nemen?
2. Ik begrijp dat je een ketting met een kettingpons en quicklink kan vervangen. Wat is het beste? Ik heb nog geen kettingpons of zo'n tangetje voor de quicklink en ik wil graag in een keer de juiste kopen. Hoor graag wat jullie het beste systeem vinden.
3. Hoe kan ik zien welke kransjes versleten zijn? Ik zie zo eigenlijk geen echte slijtage, maar begrijp dat je het beste een ketting tegelijk met versleten kransjes kan vervangen.
4. Nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden of handige tips?
Dank alvast!
Voor het eerst zelf ketting en kransjes vervangen - en nu?
1. 3000 km is ketting bij 9v meestal nog niet versleten, bij 10v wel of net niet. Caliber gebruiken, kan je niet zien.
2. voor een Shimano ketting heb je altijd kettingpons nodig. Voor Connex, KMC en SRAM alleen als je in wil korten (meestal). Voor een losse sluitschakel (quick link, powerlink enz) geen gereedschap nodig: je handen. Ik gebruik Connex kettingen, die sluitschakel vind ik veel beter dan die van SRAM en KMC.
3. Cassette bestaat niet uit losse kransjes. Dus geen kwestie van losse kransjes vervangen. Als ze spits zijn en geen halfronde vorm hebben tot het volgende tandje, dan is tandwiel versleten. Cassette gaat 2, soms 3 kettingen, mee. Cruciaal: niet te lang wachten met ketting vervangen. Een ketting is veel goedkoper dan een cassette. Een echt versleten ketting beschadigt cassette zo dat nieuwe ketting niet meer goed pakt.
4. kort nieuwe ketting in naar de maat van de oude. In de eerste 100 km na schakelen niet op volle kracht aanzetten. Ketting en cassette aan elkaar laten wennen.
2. voor een Shimano ketting heb je altijd kettingpons nodig. Voor Connex, KMC en SRAM alleen als je in wil korten (meestal). Voor een losse sluitschakel (quick link, powerlink enz) geen gereedschap nodig: je handen. Ik gebruik Connex kettingen, die sluitschakel vind ik veel beter dan die van SRAM en KMC.
3. Cassette bestaat niet uit losse kransjes. Dus geen kwestie van losse kransjes vervangen. Als ze spits zijn en geen halfronde vorm hebben tot het volgende tandje, dan is tandwiel versleten. Cassette gaat 2, soms 3 kettingen, mee. Cruciaal: niet te lang wachten met ketting vervangen. Een ketting is veel goedkoper dan een cassette. Een echt versleten ketting beschadigt cassette zo dat nieuwe ketting niet meer goed pakt.
4. kort nieuwe ketting in naar de maat van de oude. In de eerste 100 km na schakelen niet op volle kracht aanzetten. Ketting en cassette aan elkaar laten wennen.
Ik heb als "Woon-Werk" Fietser dan wel mazel met mijn shimano groep, wist niet dat Sram geen losse kransjes leverde.
en verder wat klimmer zegt. in de eerste paar kilometer kan hij nog een beetje stug doen, maar dat gaat vrij snel over.
en verder wat klimmer zegt. in de eerste paar kilometer kan hij nog een beetje stug doen, maar dat gaat vrij snel over.
mag ik mij aansluiten.
ben ook toe aan de eerste vervanging na ruim 6000 km. HEb een tiagra triplen 9 speed groep erop zitten. kan dan elke shimano cassete erop en zijn alle 9 speed kettingen geschikt (shimano compatible) of zijn daar ook nog verschillen in?
ben ook toe aan de eerste vervanging na ruim 6000 km. HEb een tiagra triplen 9 speed groep erop zitten. kan dan elke shimano cassete erop en zijn alle 9 speed kettingen geschikt (shimano compatible) of zijn daar ook nog verschillen in?
Be Blessed with my bik
Bij Miche kan je losse kransjes bestellen en zelf met de bijbehorende spacers/sluitringen etc. in elkaar knutselen!klimmer schreef:3. Cassette bestaat niet uit losse kransjes.
http://www.miche.it/en/catalogo/catalog ... et-pignoni" onclick="window.open(this.href);return false;
maar dan mag je wel aardig in de buidel tasten!
Racefietsblog.nl
-
- Forum-lid
- Berichten: 915
- Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23
Verbaas mij ook dat je geen losse kransjes meer kunt bestellen....
Elke cassette van Shimano zou moeten passen op een Shimano body/freewheel. Alle merken 9 speed kun je gebruiken.
Sram heeft in mijn ogen nog de beste ketting, zeker met Wippermann.
Tip, rijdt ongeveer 1000 km. met een ketting en vervang deze door een nieuwe/andere. In de tussentijd dat die andere ketting erop ligt neem je rustig de tijd om de vervuilde ketting te reinigen.
Je cassette gaat zeker vele malen langer mee.
Elke cassette van Shimano zou moeten passen op een Shimano body/freewheel. Alle merken 9 speed kun je gebruiken.
Sram heeft in mijn ogen nog de beste ketting, zeker met Wippermann.
Tip, rijdt ongeveer 1000 km. met een ketting en vervang deze door een nieuwe/andere. In de tussentijd dat die andere ketting erop ligt neem je rustig de tijd om de vervuilde ketting te reinigen.
Je cassette gaat zeker vele malen langer mee.
It's nice to be important, but it is more important to be nice.
Met dank aan alle tips, de nieuwe Ultegraketting ligt er op. Uiteindelijk fluitje van een cent. Ik heb ook zo'n kettingslijtagemeter gekocht, slijtage van de oude ketting was al meer dan 0,75. Kransjes nog niet vervangen, vooralsnog geen probleem.
Ik had een Ultegra 6601, ik heb nu een 6600 gekregen. Niet goed opgelet, maar volgens mij maakt het niks uit De oude had heel duidelijk een voor en achterkant, de 6600 niet. Kun je deze in beide richtingen monteren?
Je kunt voor Shimano in elk geval losse kransjes bestellen. Ik heb op mijn tweede wielset een Sramcassette zitten. Daarvan kun je volgens mij inderdaad geen losse kransjes bestellen (iemand die weet of dat wel zo is?). Betekent dat ik deze ls het nodig is direct vervang voor een Shimano.
Dank voor de hulp!
Ik had een Ultegra 6601, ik heb nu een 6600 gekregen. Niet goed opgelet, maar volgens mij maakt het niks uit De oude had heel duidelijk een voor en achterkant, de 6600 niet. Kun je deze in beide richtingen monteren?
Je kunt voor Shimano in elk geval losse kransjes bestellen. Ik heb op mijn tweede wielset een Sramcassette zitten. Daarvan kun je volgens mij inderdaad geen losse kransjes bestellen (iemand die weet of dat wel zo is?). Betekent dat ik deze ls het nodig is direct vervang voor een Shimano.
Dank voor de hulp!
Ik pak ze wel weer in de afdaling ![Smile :-)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
![Smile :-)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Ik heb het onlangs ook zelf gedaan bij mijn 9 speed. Uit diverse bronnen vernomen dat de Campagnolo C9 Record ketting de beste was. Dus die ligt er nu op. Het is een mooi mengelmoesje geworden van merken (Fulcrum crank, Shimano cassette en derailleurs, Campa ketting) maar loopt soepel en stil. Ik verwacht er veel km's mee te kunnen maken.
marsman schreef:Met dank aan alle tips, de nieuwe Ultegraketting ligt er op. Uiteindelijk fluitje van een cent. Ik heb ook zo'n kettingslijtagemeter gekocht, slijtage van de oude ketting was al meer dan 0,75. Kransjes nog niet vervangen, vooralsnog geen probleem.
Ik had een Ultegra 6601, ik heb nu een 6600 gekregen. Niet goed opgelet, maar volgens mij maakt het niks uit De oude had heel duidelijk een voor en achterkant, de 6600 niet. Kun je deze in beide richtingen monteren?
Je kunt voor Shimano in elk geval losse kransjes bestellen. Ik heb op mijn tweede wielset een Sramcassette zitten. Daarvan kun je volgens mij inderdaad geen losse kransjes bestellen (iemand die weet of dat wel zo is?). Betekent dat ik deze direct vervang voor een Shimano als hij op is.
Dank voor de hulp!
Ik pak ze wel weer in de afdaling ![Smile :-)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
![Smile :-)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)