Dank je voor het compliment, maar ik ben niet echt een klimmer hoor (vind het wel leuk)mikethebike schreef:De echte klimmer verstelden in de klimetappes hun zadel 1 centimeter naar voren (scheelt dan ongeveer 1 graad). Zodat voor je gevoel je hetzelfde zit als op het vlakke.
FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13650
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Lichter verzet is inderdaad in het algemeen beter voor je knieen. Echter als je een verstandige traningsopbouw hebt en de spieren goed traint kun je ook heel makkelijk met een zwaar verzet zonder latere problemen voor de knieen. Wel belangrijk dat je met de juiste houding voor jouw lichaam op de fiets zit, en dat je de grote spieren het werk laat doen ipv de gewrichten. Persoonlijk zit ik liever iets naar voren zodat meer de heup en bilspieren belast worden. Fietsen met kleinere zadelhoek (waarbij je meer achterop komt te zitten) hebben dan ook niet mijn voorkeur.mikethebike schreef:De één is er gevoeliger voor dan de ander, Maat van mij zijn knieën zijn ook al aan gort voor zijn 40e. En waardoor, het zware verzet eist al zijn tol (waar hij mij altijd uitlachtte omdat ik een koffiemolentje reed).
Verschil tussen lopers en fietsers is er duidelijk, maar we hebben het niet over lopers maar over grote verzetten/weerstanden overwinnen.
Wat een ieder zelf verkiest, ik rijdt liever met een triple en laat anderen dan maar lachen. Hoop later in het bejaardentehuis met de trap te gaan waar andere zich met de rollator of rolstoel voortbewegen...
Een goed getrained persoon (en licht persoon) kan heel goed met een 39 voorblad en tradioditione kransjes achter naar boven klimmen. Ik zou echt geen triple nodig hebben. Maar ja, baat het niet dan schaadt het niet.
Klopt, dan kun je meer power leveren en is minder slecht voor het kniegewrichtwasbeer2006 schreef:Dank je voor het compliment, maar ik ben niet echt een klimmer hoor (vind het wel leuk)mikethebike schreef:De echte klimmer verstelden in de klimetappes hun zadel 1 centimeter naar voren (scheelt dan ongeveer 1 graad). Zodat voor je gevoel je hetzelfde zit als op het vlakke.
-
- Forum-lid
- Berichten: 387
- Lid geworden op: 09 jan 2011 14:47
Ik heb inmiddels mijn 34 binnenblad laten vervangen door een 39, bij de fietsenmaker. Van het weekend uitproberen!
Nou ben ik vergeten te vragen: Ik moet een Torx schroevendraaier hebben om zelf het blad te vervangen, welke maat heb ik dan nodig? Mijn crankstel is een Ultegra 2010 model (6700), klopt het dat ik dan een T30 moet hebben?
Nou ben ik vergeten te vragen: Ik moet een Torx schroevendraaier hebben om zelf het blad te vervangen, welke maat heb ik dan nodig? Mijn crankstel is een Ultegra 2010 model (6700), klopt het dat ik dan een T30 moet hebben?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13650
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Je kan ook de boutjes laten vervangen, is net zo duur als een sleutel en evetueel onderweg op op vakantie is een imbus ook wat makkelijker te vinden.evrieselaar schreef:Ik heb inmiddels mijn 34 binnenblad laten vervangen door een 39, bij de fietsenmaker. Van het weekend uitproberen!
Nou ben ik vergeten te vragen: Ik moet een Torx schroevendraaier hebben om zelf het blad te vervangen, welke maat heb ik dan nodig? Mijn crankstel is een Ultegra 2010 model (6700), klopt het dat ik dan een T30 moet hebben?
Of het T30 weet ik niet is zou het bij de FM halen, gewoon een haakse sleutel je hebt kans dat een schoevendraaien het niet haalt ivm de crank as
Lastig allemaal.
Ik twijfel erg voor mijn nieuwe fiets tussen compact en dubbel.
Ik heb nu dubbel met achter een 7 speed met 14-21
Een compact met een 39 blad voor de shimano ultegra di2 is voor mij een vraagteken of dat gaat werken ivm derailleur afstelling omdat bij andere tandwielen de tanden uit het midden staan of juist niet.
Als ik voor een dubbel kies dan is het achter al 12-25 en ga ik er in mogelijkheid tot lichter verzet ook op vooruit.
Ik rijd voornamelijk op het vlakke en af en toe klein kllimmetje zoals posbank en zo dus met een dubbel moet met die 12-25 moet dat makkelijk kunnen.
Vandaar mijn voorkeur voor dubbel omdat het volgens mij ook mogelijk moet zijn om de kransd can een compact achter te monteren 11-28 als je wat meer wil klimmen zoals eifel en ardennen of heeft iemand een ander idee?
Ik twijfel erg voor mijn nieuwe fiets tussen compact en dubbel.
Ik heb nu dubbel met achter een 7 speed met 14-21
Een compact met een 39 blad voor de shimano ultegra di2 is voor mij een vraagteken of dat gaat werken ivm derailleur afstelling omdat bij andere tandwielen de tanden uit het midden staan of juist niet.
Als ik voor een dubbel kies dan is het achter al 12-25 en ga ik er in mogelijkheid tot lichter verzet ook op vooruit.
Ik rijd voornamelijk op het vlakke en af en toe klein kllimmetje zoals posbank en zo dus met een dubbel moet met die 12-25 moet dat makkelijk kunnen.
Vandaar mijn voorkeur voor dubbel omdat het volgens mij ook mogelijk moet zijn om de kransd can een compact achter te monteren 11-28 als je wat meer wil klimmen zoals eifel en ardennen of heeft iemand een ander idee?
Lijkt me een makkelijke keuze, want van een compact kun je altijd nog een dubbel maken (met andere kettingbladen), andersom niet.
-
- Forum-lid
- Berichten: 387
- Lid geworden op: 09 jan 2011 14:47
Zou deze het niet halen dan?wasbeer2006 schreef:Je kan ook de boutjes laten vervangen, is net zo duur als een sleutel en evetueel onderweg op op vakantie is een imbus ook wat makkelijker te vinden.evrieselaar schreef:Ik heb inmiddels mijn 34 binnenblad laten vervangen door een 39, bij de fietsenmaker. Van het weekend uitproberen!
Nou ben ik vergeten te vragen: Ik moet een Torx schroevendraaier hebben om zelf het blad te vervangen, welke maat heb ik dan nodig? Mijn crankstel is een Ultegra 2010 model (6700), klopt het dat ik dan een T30 moet hebben?
Of het T30 weet ik niet is zou het bij de FM halen, gewoon een haakse sleutel je hebt kans dat een schoevendraaien het niet haalt ivm de crank as
Hoi,
Zelf rijd ik een triple maar meestal gebruik ik het buitenblad niet. Zou je ook een XTR mtb crankstel (44-30) kunnen gebruiken voor je racefiets? Als ik de site van shimano lees is deze ook met een lage q-factor. Bovenop mijn eerste vraag, kan die ook in een Cervelo BBright gemonteerd worden.
Zelf rijd ik een triple maar meestal gebruik ik het buitenblad niet. Zou je ook een XTR mtb crankstel (44-30) kunnen gebruiken voor je racefiets? Als ik de site van shimano lees is deze ook met een lage q-factor. Bovenop mijn eerste vraag, kan die ook in een Cervelo BBright gemonteerd worden.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Nieuws van Bikerumor.com (http://www.bikerumor.com/2012/03/01/201 ... fine-more/" onclick="window.open(this.href);return false;):
New Wide Range Road Drivetrains
Most likely in an attempt to gain some of the market interested in Sram’s WiFLi wide gear range drive trains, Shimano will be offering performance and recreational set ups with wider range gear ratios accommodated by new rear derailleurs. Depending on the model, cassettes will now be offered with 30 and 32 tooth large cogs.
Ultegra 6700 – now includes short and mid cage rear derailleur options that accommodate 30T cassettes and in addition, a new 12-30T Ultegra cassette will now be added.
Shimano 105 – now includes 10-speed rear derailleurs supporting 30T compatibility (short cage) and 32T cassettes (mid cage).
Tiagra - now includes 10-speed rear derailleurs supporting 30T compatibility (short cage) and 32T cassettes (mid cage).
Shimano-rijders kunnen dus straks ook een 32t achter gebruiken icm met een dubbel crankstel. Als je compact rijdt kun je dus 34x32 gaan gebruiken. Dat lijkt me prima bruikbaar in het (hoog)gebergte.
New Wide Range Road Drivetrains
Most likely in an attempt to gain some of the market interested in Sram’s WiFLi wide gear range drive trains, Shimano will be offering performance and recreational set ups with wider range gear ratios accommodated by new rear derailleurs. Depending on the model, cassettes will now be offered with 30 and 32 tooth large cogs.
Ultegra 6700 – now includes short and mid cage rear derailleur options that accommodate 30T cassettes and in addition, a new 12-30T Ultegra cassette will now be added.
Shimano 105 – now includes 10-speed rear derailleurs supporting 30T compatibility (short cage) and 32T cassettes (mid cage).
Tiagra - now includes 10-speed rear derailleurs supporting 30T compatibility (short cage) and 32T cassettes (mid cage).
Shimano-rijders kunnen dus straks ook een 32t achter gebruiken icm met een dubbel crankstel. Als je compact rijdt kun je dus 34x32 gaan gebruiken. Dat lijkt me prima bruikbaar in het (hoog)gebergte.