Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

klimverzet campa dubbel

cipressa
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 03 jun 2011 09:52

cipressa 02 mar 2012 12:26

Hallo,

Ik rij sinds kort met campa record 10-speed met een 12-25 cassette, nu zie ik dat je voor berg verzetten zelfs een 13-29 cassette kan krijgen.
Maar zou ik die kunnen schakelen met een normale dubbel combinatie ?

25 zou wel lukken, maar ik vindt het toch wel fijn om 27 of meer achter de hand te hebben :-) je weet maar nooit.....
Cipressa ultimo uno
Ridley X-fire

wake me up when September ends

ijzerenbriek
Forum-lid
Berichten: 1665
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34

ijzerenbriek 02 mar 2012 12:45

Ja, als je met beleid schakelt en dus geen 53 x 29 en zelfs 53 x 26 schakelt. Nee ga je niet doen totdat je half choco aan Alpe d'Huez begint en je nog op je buitenblad ligt van het lange rechte stuk ervoor en je nu naar je 26 of 29 wil om die eerste steile anderhalve km te nemen. En net dan rij je de boel aan gort omdat je niet meer helder aan het denken was. Vorig jaar op de marmotte ineens lichte paniek, ik kreeg zelfs mijn 29 niet meer rond en keek vertwijfeld naar beneden om dan te zien dat ik nog op het buitenblad lag. Gelukkig met een compact en 50 voorblad en dan kom je er net nog mee weg maar aan te raden is het ook niet.

Theoretisch kan het dus ja maar aan te raden nee.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 02 mar 2012 13:20

Officieel is 't grootste verzet dat je 10 speed Record derailleur aan kan een 26. Maar meestal gaat een 13-29 cassette ook goed, zodat je wel per ongeluk 53-29 kunt schakelen zonder dat de boel in stukken breekt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9138
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 02 mar 2012 13:51

ijzerenbriek schreef:Ja, als je met beleid schakelt en dus geen 53 x 29 en zelfs 53 x 26 schakelt. Nee ga je niet doen totdat je half choco aan Alpe d'Huez begint en je nog op je buitenblad ligt van het lange rechte stuk ervoor en je nu naar je 26 of 29 wil om die eerste steile anderhalve km te nemen. En net dan rij je de boel aan gort omdat je niet meer helder aan het denken was. Vorig jaar op de marmotte ineens lichte paniek, ik kreeg zelfs mijn 29 niet meer rond en keek vertwijfeld naar beneden om dan te zien dat ik nog op het buitenblad lag. Gelukkig met een compact en 50 voorblad en dan kom je er net nog mee weg maar aan te raden is het ook niet.

Theoretisch kan het dus ja maar aan te raden nee.
Hee, dat klinkt bekend! Overigens bleef bij mij de boel met 53x27 ook gewoon heel hoor (destijds reed ik met Ultegra 9 spd, korte slag achterderailleur).

Alleen die deuk in je ego als je af moet stappen om 'handmatig' de ketting op het binnenblad te krijgen... ouch!

@TS: zou me niet te druk maken, maar wel even zorgen dat ik de boel goed afstelde (wat amclassic ook al zegt dus)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

ijzerenbriek
Forum-lid
Berichten: 1665
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34

ijzerenbriek 02 mar 2012 21:27

Toch één kleine opmerking. Hangt er ook van af hoe kort je je ketting geklonken hebt. Ik heb nogal de gewoonte mijn ketting en cassette op te rijden tot ze werkelijk op zijn en dan klink ik mijn ketting kort om de sleet die erop komt en dus je ketting verlengt op te vangen. Ik geloof echter de ervaringsdeskundigen die zeggen dat je er wel mee weg komt.
Wel blij te horen dat ik niet de enige ben die het scenario al eens meegemaakt heeft. Op voorhand zou ik nochtans tekenen dat ik nooit groot groot zou schakelen. Tot je dus half zacht aan die laatste col begint...
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

Plaats reactie