Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cube

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13545
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 29 feb 2012 14:52

Buiten het feit dat het er best goed uitziet, behoudens de verhouding.

Mocht dit een litening zijn wat het niet is. De litening heeft zo nooit de derriehanger gehad.
Daarnaast gebruikt cube voor de ouder frames tube2tube technologie en dat is dit ook niet.
Cube gebruikt UD carbon en niet deze vezels, de geometrie doet wel heel erg aan een cube (litening) denken.
Dus het kan best een nagemaakt litening frame zijn.

Je bent waarschijnlijk rond de 185/188 en dan moet je bij cube een 58 of 60 hebben. Zelf heb ik met 185 en een bbl van 91cm een 58cm met een 12cm stuurpen en 2cm spacers en dan nog kom ik op een drop van 10,8cm

Tom Jacobs
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 27 feb 2012 18:51

Tom Jacobs 29 feb 2012 15:16

Hij heeft voor de aankoop gezegd dat het 56 moest zijn (hij kende mijn lengte en bbl), rekening houdend met de geometrie van cube. Daarna heb ik met hem een afspraak gemaakt om de fiets te laten afstellen en ook toen was hij tevreden over de maat. Ik ben 1m86 en heb (maar) een bbl van 84-85cm. Dan kom je op een maat van 56 uit. De foto is een beetje vanuit kikkerperspectief getrokken, weet niet of het daardoor misschien een beetje vertekend op foto...Ik hou niet van grote frames, dus voor mij ziet het er zo perfect uit (ondanks dat het misschien een beetje ''onnatuurlijk'' oogt)
Welk frame (en land van herkomst) dit nu percies is, zal ik straks uitklaren met de verkoper.

Gebruikersavatar
timsen
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 04 apr 2008 13:34
Locatie: Rheden

Gebruikersavatar timsen 29 feb 2012 16:34

Maak is een foto van je fiets in daglicht. Dat maak het geheel een stuk duidelijker.
(buiten het feit dat je misschien voor de gek bent gehouden vind ik het een mooie fiets)

Gebruikersavatar
arepol
Forum-lid
Berichten: 1467
Lid geworden op: 17 jun 2008 14:07
Locatie: Eindhoven
Contact

Gebruikersavatar arepol 29 feb 2012 22:45

Tom Jacobs schreef:Hij heeft voor de aankoop gezegd dat het 56 moest zijn (hij kende mijn lengte en bbl), rekening houdend met de geometrie van cube. Daarna heb ik met hem een afspraak gemaakt om de fiets te laten afstellen en ook toen was hij tevreden over de maat. Ik ben 1m86 en heb (maar) een bbl van 84-85cm. Dan kom je op een maat van 56 uit.
Met een relatief lange romplengte (en daar kun je wel van spreken met de gegevens die je hier geeft) zou je bij Cube sowieso slecht uitkomen, omdat ze bekendstaan om hun notoire korte bovenbuizen.
Bij dit frame (wat dus geen Cube is) zou het best kunnen zijn dat de geometrie je prima past. Wat is de lengte van je stuurpen? (een iets langere stuurpen zou de zadelstand wat logischer kunnen maken)

Tom Jacobs
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 27 feb 2012 18:51

Tom Jacobs 01 mar 2012 10:00

Heb het gisteren avond nog eens goed doorgesproken met de man die mij heeft opgemeten en de fiets afgesteld.

Spacers zijn 4cm hoog en de opmerking dat dit de stijfheid van het frame om zeep zou helpen is de reinste onzin. Een stuur hoeft niet rechtsstreeks op het balhoofd te staan en zeker 4cm is geen probleem. De ''extreme'' positie van het zadel is volgens hem ook geen probleem. Hij heeft het zadel bij andere personen nog zo moeten afstellen en daar nooit klachten over gehad. Moest het toch kapot gaan dat krijg ik onder garantie een nieuwe van specialized. Iets langere stuurpen en dus zadel naar voor, wilt zeggen dat je positie ten opzichte van de trapas niet meer klopt met als gevolg mogelijk last van je knieeen, dijbeenspieren,...Een belangrijk aspect van de positie van een fietser is ook zijn lenigheid.
Alle respect en waardering voor het advies, maar schat de mening van een expert toch iets hoger in dan van een aantal onbekenden, die op basis van foto's en een paar maten, veralgemeende conclusies trekken.
De verkoper heeft me trouwens in alle eerlijkheid gezegd dat de waarde (inclus verzendkosten) iets boven de 2400euro lag. Met een winkelwaarde boven de 4000euro bedoelde hij dat je voor een fiets met vergelijkbare kwaliteiten en gewicht bij de grote merken in die prijsklasse zit. Het frame is wel degelijk made in America maar niet identiek aan het cube frame. Hij ging me meer documentatie bezorgen om dit te staven.

Ga me verder ook de kop niet meer laten gek maken, en gewoon van de fiets genieten.

Cornholio
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 14 feb 2012 16:29

Cornholio 01 mar 2012 10:57

als jij blij bent met de fiets en hij is van goede kwaliteit dan is het toch een top koop geweest ?!

en je hebt hem tenminste :P ik heb vorige week een Cube Peloton race 2012 bestelt bij mijn FM, blijkt dat hij pas half april leverbaar is.
heb ook framemaat 64, dus zal wel moeten wachten aangezien die maat nergens op voorraad ligt.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 01 mar 2012 13:21

@Tom, vreemd dat je in iemand die je belazerd vertrouwen blijft houden. 1 ding is 100% zeker en dat frame komt niet uit Amerika. Praktische alle grote fabrikanten hanteren een limiet van 3 cm aan spacers en dat is niet voor niets zo. Maar veel plezier met je fiets, ik hoop voor je dat de boel heel blijft en bevalt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

eelcoz

eelcoz 01 mar 2012 13:36

Ik begrijp het ook niet. Ik vind het lullig voor je, maar in mijn ogen ben je gewoon opgelicht. Als iemand je voorhoudt dat de winkelwaarde van een fiets 4000 euro is en op basis daarvan 1750 euro voor de fiets vraagt, is dat oplichting in mijn ogen. Dat hij die 4000 euro later nuanceert doet niet ter zake, dat had hij namelijk meteen moeten doen (of die hele 4000 euro nooit moeten noemen).

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27920
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 01 mar 2012 16:37

Wat je hier ziet is klassieke sociologie: zodra je het ergens niet mee eens bent, ga je openlijk het gezag van de zender aan de kaak stellen. Laat ik dit zeggen: hier op 't forum zitten bepaalde mensen die meer verstand hebben van fietsen en techniek dan 3 profmecaniciëns bij elkaar.

dennad
Forum-lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 31 jul 2009 20:34
Locatie: Heerhugowaard

dennad 02 mar 2012 14:16

havana schreef:Wat je hier ziet is klassieke sociologie: zodra je het ergens niet mee eens bent, ga je openlijk het gezag van de zender aan de kaak stellen. Laat ik dit zeggen: hier op 't forum zitten bepaalde mensen die meer verstand hebben van fietsen en techniek dan 3 profmecaniciëns bij elkaar.
+1

En deze lullen niet naar hun eigen straatje...

t-kops
Forum-lid
Berichten: 398
Lid geworden op: 17 feb 2009 23:09

t-kops 02 mar 2012 14:49

havana schreef:Wat je hier ziet is klassieke sociologie: zodra je het ergens niet mee eens bent, ga je openlijk het gezag van de zender aan de kaak stellen. Laat ik dit zeggen: hier op 't forum zitten bepaalde mensen die meer verstand hebben van fietsen en techniek dan 3 profmecaniciëns bij elkaar.
je hebt inderdaad gelijk, alleen jammer dat het voor het gros van de mensen op het forum niet te achterhalen is wie degenen zijn met het echte verstand, en wie er uit zijn nek lult

dogestyle
Forum-lid
Berichten: 512
Lid geworden op: 26 mei 2006 16:54

dogestyle 02 mar 2012 14:58

t-kops schreef:
havana schreef:Wat je hier ziet is klassieke sociologie: zodra je het ergens niet mee eens bent, ga je openlijk het gezag van de zender aan de kaak stellen. Laat ik dit zeggen: hier op 't forum zitten bepaalde mensen die meer verstand hebben van fietsen en techniek dan 3 profmecaniciëns bij elkaar.
je hebt inderdaad gelijk, alleen jammer dat het voor het gros van de mensen op het forum niet te achterhalen is wie degenen zijn met het echte verstand, en wie er uit zijn nek lult
Wordt een beetje off-topic maar als je wat langer meedraait en meeleest krijg je er echt wel een idee van wie de autoriteiten qua kunde en kennis op het forum zijn... zonder al teveel veren in de reet te steken: ik twijfel niet aan bijv een am-classicfan / havana / fdegrove (op het gebied van tubes dan...)

greetz

Plaats reactie