lagers fulcrum racing 7
hallo
de lagers van mijn fulcrum r7 liepen niet lekker meer en op de lagers van de body zat speling, nu had ik dit topic gelezen: http://fiets.acceptatie.smm.prod.ilseme ... 2&start=50" onclick="window.open(this.href);return false;
daar had ik ook nog een paar berichten geplaatst, maar als ik via de gewone fiets site naar forum ga, en dan wielen staat hij daar niet meer tussen. ook als ik op home klik, staat er bij het fiets nieuws ook heel oud nieuws, daarom vraag ik het hier maar even.
door het topic wat ik hier boven noem had ik veel opgestoken en was ik zelf begonnen. ik heb de lagers er gewoon goed uit gekregen, en al nieuwe gehaald. van SNR 6001 EE maar deze ben ik nergens anders tegen gekomen, het is een dubbele afdichting maar weet iemand waar het EE voor staat, en zijn dit de goede?
tussen de twee lagers in de body zit een soort hulsje en de rest van de body is opgevuld met vet, moet ik dat weer doen als ik er nieuwe lagers in zet? ik gebruik daar gewoon landbouw/aftakas vet voor, kan dat? en moet er ook nog extra vet in de lagers?
de lagers van mijn fulcrum r7 liepen niet lekker meer en op de lagers van de body zat speling, nu had ik dit topic gelezen: http://fiets.acceptatie.smm.prod.ilseme ... 2&start=50" onclick="window.open(this.href);return false;
daar had ik ook nog een paar berichten geplaatst, maar als ik via de gewone fiets site naar forum ga, en dan wielen staat hij daar niet meer tussen. ook als ik op home klik, staat er bij het fiets nieuws ook heel oud nieuws, daarom vraag ik het hier maar even.
door het topic wat ik hier boven noem had ik veel opgestoken en was ik zelf begonnen. ik heb de lagers er gewoon goed uit gekregen, en al nieuwe gehaald. van SNR 6001 EE maar deze ben ik nergens anders tegen gekomen, het is een dubbele afdichting maar weet iemand waar het EE voor staat, en zijn dit de goede?
tussen de twee lagers in de body zit een soort hulsje en de rest van de body is opgevuld met vet, moet ik dat weer doen als ik er nieuwe lagers in zet? ik gebruik daar gewoon landbouw/aftakas vet voor, kan dat? en moet er ook nog extra vet in de lagers?
Ik heb even gezocht op EE aanduiding maar kon niet zo snel de betekenis achterhalen. Ze zijn in ieder geval duurder dan dezelfde zonder EE aanduiding dus op enig gebied zullen ze beter zijn maar op de fiets zal dat waarschijnlijk niet merkbaar zijn. Deze lagers zijn aan beide aknten gesealed en hoeven dus niet ingevet te worden, dus ook de behuizing niet.
oke, ik merk wel als ik ze gewoon in me hand heb, dat ze iets zwaarder lopen als die er uit komen, maar ik denk dat dat in het wiel wel meevalt. ik denk toch dat ik er een klein beetje vet bij doe, want als ik hem open maak zit er bijna niets in, zou dat vet daar goed voor zijn? dus al het vet in die body was alleen maar voor die lagers, bedankt in elk geval voor de info!
nog 1 klein vraagje, als ik de body ontvet heb en die palletjes voor de ratel er weer in zet, moeten die nog gesmeerd worden?
nog 1 klein vraagje, als ik de body ontvet heb en die palletjes voor de ratel er weer in zet, moeten die nog gesmeerd worden?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
-
- Forum-lid
- Berichten: 1665
- Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34
Hij zegt toch dat er speling op zijn body zat dus waren ze wel versleten.
Heb hetzelfde probleem gehad met mijn mijn Red Metal 3's. Je kan ze relatief makkelijk vervangen maar wel een beetje opletten dat je niet op de binnenring slaat als je ze plaatst. Mijn collega van de mechaniek afdeling heett een tooltje gedraaid zodat je op de buitenring tikt/slaat. Goed invetten met wit Campa of Shimano lagervet is de boodschap. Rij er nu al weer een jaar probleemloos mee rond. Ik had wel de pech dat de lagers in de body een custom maat hadden die nergens te vinden zijn en heb de originele moeten kopen, doosje van 4 stuks rond de 70€. Weet je meteen waarom ze er zo een custom maat insteken...
Heb hetzelfde probleem gehad met mijn mijn Red Metal 3's. Je kan ze relatief makkelijk vervangen maar wel een beetje opletten dat je niet op de binnenring slaat als je ze plaatst. Mijn collega van de mechaniek afdeling heett een tooltje gedraaid zodat je op de buitenring tikt/slaat. Goed invetten met wit Campa of Shimano lagervet is de boodschap. Rij er nu al weer een jaar probleemloos mee rond. Ik had wel de pech dat de lagers in de body een custom maat hadden die nergens te vinden zijn en heb de originele moeten kopen, doosje van 4 stuks rond de 70€. Weet je meteen waarom ze er zo een custom maat insteken...
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
zoiets had ik al gelezen ja, ik denk dat ik ook allen het buitenste lager vervang, en die ander achter de hand houd. om ze er in te tikken kan ik de oude lagers gebruiken om recht op het lager te slaan toch? en die palletjes van de body, als die schoon zijn en ik plaats ze terug met dat veertje er om, moet ik dat nog smeren?
-
- Forum-lid
- Berichten: 1665
- Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34
Volgens onze mechaniekers van de ontwerpafdeling moet je ze in feite alle twee vervangen. Ik twijfel er niet aan dat dat in theorie ook zo is maar ik heb ook enkel de buitenste vervangen (zeker met die 70€ in mijn achterhoofd) en tot op heden werkt dit nog steeds perfect.amclassic-fan schreef:Excuus ik las niet goed. 9 van de 10 keer volstaat 't overigens om enkel 't buitenste lager eruit te tikken en te vervangen.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1665
- Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34
Vroeger vette ik ze licht in maar tegenwoordig gebruik ik deze: http://www.brunox.nl/turbospray_origina ... cties/2/12" onclick="window.open(this.href);return false;meerbiker schreef:zoiets had ik al gelezen ja, ik denk dat ik ook allen het buitenste lager vervang, en die ander achter de hand houd. om ze er in te tikken kan ik de oude lagers gebruiken om recht op het lager te slaan toch? en die palletjes van de body, als die schoon zijn en ik plaats ze terug met dat veertje er om, moet ik dat nog smeren?
Ben er wel tevreden over.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.
- plantagenet
- Forum-lid
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
- Locatie: Purmerend
Ja, de palletjes en de ratelkrans in je naaf kun je met dun vet of olie wat smeren. Niet helemaal vol, maar gewoon vettig maken zodat roest geen kans krijgt. Hoe dunner de olie, hoe harder de ratel die je straks overhoud .meerbiker schreef:zoiets had ik al gelezen ja, ik denk dat ik ook allen het buitenste lager vervang, en die ander achter de hand houd. om ze er in te tikken kan ik de oude lagers gebruiken om recht op het lager te slaan toch? en die palletjes van de body, als die schoon zijn en ik plaats ze terug met dat veertje er om, moet ik dat nog smeren?
Overigens heb ik ooit 1x de lagers van mijn body (Fulcrum 7) vervangen, maar je komt dan wel een circlips-ring tegen. Die krijg je er alleen uit met een speciale circlipstang.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
vanavond de lagers er in gezet, ging super. voor wiel ging makkelijk achter ook en de body ook. nu wou ik de rateltjes er in zetten, zie ik een bobbeltje bij het gaatje van de body waar het veertje hoort, ik goed kijken en dacht: hier zat toch een gaatje??! bleek het een kogeltje te zijn van een kapot lager, er lagen er nog 3 ofzo op het houtje waar ik me lagers er in tikte, maar hoeveel pech kan je hebben xd nu een oplossing proberen te vinden, maar vrees een nieuwe body....