goeden,
voor een techniekproject voor basisscholen ben ik op zoek naar een vereenvoudigd model van een racefietsversnelling.
gedachten waar het aan moet voldoen:
- plastic tandwielen, liefst ook kunststof ketting (veiligheid)
- voor minimaal 1 tandwiel
- achter minimaal 3 tandwielen
- er hoeft geen derailleur op, kinderen moeten dan zelf de ketting op een ander tandwiel leggen
- wel een voorziening waarbij de ketting op (lichte) spanning gehouden wordt
- de achtertandwielen zitten dan weer vast op een (houten) wiel (zeg doorsnede 15cm) (eventueel geremd zodat weerstand te voelen is)
- niet te groot, moet op een houten plank passen die makkelijk op een werktafel past
- in ''t platte vlak' dus die plank moet horizontaal komen te liggen
Dit deel vh project zal voor groep 8 zijn, kinderen zo 11..12 jaar.
Voordat ik zelf 'het (tand)wiel' probeer uit te vinden, iemand een suggestie of dat kant/klaar al bestaat? Of andere suggesties?
Thnx,
Uitleg techniek tandwielen racefiets
Waarom niet gewoon een racefiets zelf ? Ik zou niet weten wat je aan dat systeem moet versimpelen om het beter uit te kunnen leggen. Het ís een simpel makkelijk uit te leggen systeem wat ik mijn kinderen van 9 en 10 ook kan uitleggen met de racefiets op de tacx.
Voor het begrip van een racefietsversnelling heb je niet per se een ketting en tandwielen nodig. Je kunt ook gewoon gladde wielen nemen (zonder tanden dus) en voor de ketting iets van een riem. Als er maar genoeg wrijving is tussen riem en tandwielen moet je het geheel wel kunnen aandrijven.
Ik moest ook meteen aan Lego denken. Volgens mij had ik vroeger zelfs een Lego auto met echt werkende versnellingsbak. Those were the days...onno1990 schreef:Kunstof tandwielen zijn makkelijk verkrijgbaar, alleen kan die ketting wel eens lastiger worden. Anders iets van Lego technic , of knex??
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
- Forum-lid
Mecano?
It's nice to be important, but it is more important to be nice.
mm, eventueel is een riem ook mogelijk maar t liefst dus een ketting omdat dat ook bij de kinderen op de fiets zit.
Lego ga ik naar kijken, misschien Fischer Techniek, mecano of iets anders. Racefiets zelf is te groot, met nog een andere opdrachten moet het in een aantal koffers passen.
Verschil ketting vs tandwielen is me bekend maar t gaat me om de uitleg van het principe....kettingwiel of tandwiel.
Lego ga ik naar kijken, misschien Fischer Techniek, mecano of iets anders. Racefiets zelf is te groot, met nog een andere opdrachten moet het in een aantal koffers passen.
Verschil ketting vs tandwielen is me bekend maar t gaat me om de uitleg van het principe....kettingwiel of tandwiel.
Het gaat er niet om hoe groot je tandwielen zijn.
Het gaat er om wat je er mee doet!
Het gaat er om wat je er mee doet!