25 mm voor profs ivm minder rolweerstand?
Over dit onderwerp heb ik ook al dit: http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... n&start=75" onclick="window.open(this.href);return false; hele topic doorgelezen. Duidelijk is dat de rolweerstand minder is, maar dat luchtweerstand en gewicht weer hoger worden (hoe marginaal ook). Waar niet echt over gesproken wordt en waar ik wel benieuwd naar ben is of er over het algemeen ook veel verschil bestaat in het stuurgedrag tussen een 25 mm en 23 mm? (uiteraard uitgaande van een identieke band en luchtdruk, bv 4000s bij 8 bar)
Wat ik wel merk bij mijn 25mm banden is dat ze minder "springerig" zijn als je een steentje ofzo meepakt. Wat het verschil in de bochten is zou ik niet durven zeggen aangezien ik 25mm schwalbe durano plus en 23mm vredestein fortezza tricomp rijd, is dus appels met peren verglijken.feddek schreef:Over dit onderwerp heb ik ook al dit: http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... n&start=75" onclick="window.open(this.href);return false; hele topic doorgelezen. Duidelijk is dat de rolweerstand minder is, maar dat luchtweerstand en gewicht weer hoger worden (hoe marginaal ook). Waar niet echt over gesproken wordt en waar ik wel benieuwd naar ben is of er over het algemeen ook veel verschil bestaat in het stuurgedrag tussen een 25 mm en 23 mm? (uiteraard uitgaande van een identieke band en luchtdruk, bv 4000s bij 8 bar)
Als je helemaal kapot zit, dan is het tijd om nog een tandje zwaarder te schakelen.
Maar wat zijn nu de snelle topklasse bandjes die in 25mm beschikbaar zijn??
Ik kom zelf op:
Continental Grand Prix 4000S
Schwalbe Ultremo DD
Schwalbe Ultremo ZX
Vittoria Open Corsa Evo Pave CG (24c)
Michelin Pro 4
vind het maar een kort lijstje......
Ik kom zelf op:
Continental Grand Prix 4000S
Schwalbe Ultremo DD
Schwalbe Ultremo ZX
Vittoria Open Corsa Evo Pave CG (24c)
Michelin Pro 4
vind het maar een kort lijstje......
Als je helemaal kapot zit, dan is het tijd om nog een tandje zwaarder te schakelen.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Lijkt me toch wel genoeg keuze. Je kan nog wel een band van bijv Veloflex toevoegen.onno1990 schreef:Maar wat zijn nu de snelle topklasse bandjes die in 25mm beschikbaar zijn??
Ik kom zelf op:
Continental Grand Prix 4000S
Schwalbe Ultremo DD
Schwalbe Ultremo ZX
Vittoria Open Corsa Evo Pave CG (24c)
Michelin Pro 4
vind het maar een kort lijstje......
Geloof er overigens niets van dat de profrenners met 25 mm voor banden rijden buiten de Vlaamse koersen. De luchtweerstand geeft dan toch wel een aanzienlijk nadeel van 25 mm versus 22 mm tubes.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40088
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Waarschijnlijk gevalletje "de helft gehoord".
Less is bore
Vittoria Open Corsa Evo CXonno1990 schreef:Maar wat zijn nu de snelle topklasse bandjes die in 25mm beschikbaar zijn??
Ik kom zelf op:
Continental Grand Prix 4000S
Schwalbe Ultremo DD
Schwalbe Ultremo ZX
Vittoria Open Corsa Evo Pave CG (24c)
Michelin Pro 4
vind het maar een kort lijstje......
Vittoria Diamante Pro Light
- plantagenet
- Forum-lid
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
- Locatie: Purmerend
'benvdv schreef:Niet om het 1 of ander, maar als het loopvlak van je 23mm bandjes slijt, wordt het draagvlak toch ook breder en benader je dan ook niet dezelfde vervorming als die van de 25mm?
Dat zou ik inderdaad ook verwachten, zeker als de band wat verder versleten is en de band niet meer zo mooi rond is. Trouwens, heeft iemand die bandbreedte wel eens gemeten met schuifmaat? Ik vraag me af of 23 of 25 mm wel werkelijk 23 of 25 mm zijn....ik zal zelf mijn bandjes ook eens opmeten (geen idee of ik 23 of 25 mm heb )
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
Dat verschilt inderdaad nogal.
- plantagenet
- Forum-lid
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
- Locatie: Purmerend
Dat idee heb ik inderdaad ook...
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Neen dat klopt niet. Sommigen rijden met 23.068979, anderen met 24.58636, en nog anderen met 25 punto cero cero cero cero cero cero cero cinco.bundes schreef:Vorig weekend zeiden de commentaargevers bij de VRT dat de profs tegenwoordig allemaal met 25mm-bandjes rijden want dat zou beter zijn voor de rolweerstand. Klopt dat?
De profs rijden bovendien nog zeer vaak met tuben in plaats van banden, dus bij de VRT weten ze het niet zo goed (al doet José de Cauwer de laatste tijd wel zijn best om wat meer technisch advies in te winnen en dan in de wedstrijd te prediken.
Eénieder moet uitmaken welke de banden/tuben zijn die hij/zij prefereert.
Als je maar genoeg kilometers op een jaar maakt, krijg je ze ook wel vaak genoeg op (en kan je wat nieuws testen, of bij de oude vertrouwde hap blijven).
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
Stuurgedrag van een 25 mm is beter (meer grip) als je minder druk steekt. Ik rij zelf Continental Grand Prix 4000S 25 mm voor én achter à 6 bar, door de mindere druk zal de rolweerstand waarschijnlijk niet beter zijn, eerder vergelijkbaar, wel meer comfort.
Motta