Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Haibike Q Race RX of Trek 2.3

bolio
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 sep 2010 14:55

bolio 12 sep 2010 17:00

Sinds een jaar ga ik zo een 1 a 2 keer in de week mountainbiken. De laatste tijd fiets ik daarnaast ooknog een 2 a 3 keer in de week op de weg. Hiervoor zou ik een racefiets willen aanschaffen tot 1000 euro. Ik heb me een beetje georienteerd en ben tot de volgende 2 kandidaten gekomen:

Haikbike Q Race RX 2010:
- Alu frame, carbon vork
- Campagnolo Athena 11groep, compact
- Campagnolo Khamsin wielen
- XLC zadelpen, voorbouw, stuur

Trek 2.3 2010
- Alu frame, carbon vork
- Shimano 105 5600 groep, triple
- Bontrager Race wielen
- Bontrager zadelpen, voorbouw, stuur

Beide fietsen zijn bij Salden nu voor 899 te koop in mijn maat 56 cm (lengte 182, binnenbeen 84 cm, 75 kilo). Ik vind ze beide erg mooi maar moet ze nog in het echt gaan aanschouwen.

Mijn MTB is ook een Haikbike (Edition RX 2009) en daar heb ik positieve ervaringen mee. De Athena groep lijkt me ook van een hoger niveau (Ultegra kwaliteit). Mijn vrouw heeft een Trek 6500 MTB en daar is ook niets mis mee.

Gevoelsmatig lijkt mij de Trek over een beter frame te beschikken en is de Haibike beter afgemonteerd. De Trek is een triple met 10 sp, de Haibike een compact met 11 sp. Over de wielen van de fietsen kan ik niet veel vinden behalve dat het beide instapmodellen zijn. Ik vind het ook mooi dat bij de Athena de kabels in het stuur zijn weggewerkt, bij 105 is dat pas vanaf de 2011 lijn.

Ik had de volgende vragen:
- Heeft iemand ervaring met(een van) deze wielen?
- Hoe lang gaat een cassette bij normaal gebruik mee (Athena 130 euro vs 105 40 euro )
- Welke zouden jullie aanraden voor een beginner?

dbo
Forum-lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 04 mei 2010 18:15

dbo 13 sep 2010 14:34

Heb zelf sinds begin dit jaar de Trek 2.3. en ben daar zeer tevreden over. Over de wielen totaal geen klachten ondanks dat er op dit forum vaak wordt afgegeven tegen de bontrager wielen. Dus voor dat geld heb je echt een goede fiets. Met de Haibike heb ik geen ervaring maar vind dat ook echt een mooie fiets met een goede afmontage en ook voor een leuke prijs. Daar zal je ook geen buil aan vallen. Als ik jou was zal ik kijken op welke fiets je het lekkerste zit en welke qua geometrie het beste bij je past. Want deze fietsen zijn qua geometrie wel verschillend. Het belangrijkste is toch dat je goed op je fiets zit. Ik heb toen bewust voor een goede fm gekozen zodat ik ook goed werd opgemeten en gekozen voor de Trek omdat deze het beste bij mij paste. Weet niet of salden je daarbij goed kan adviseren want heb daar geen ervaring mee.

bolio
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 sep 2010 14:55

bolio 13 sep 2010 22:45

Bedankt voor je reactie. Goed om te horen dat de wielen zich goed houden. Mijn MTB komt ook van Salden af en ben daar deels voor opgemeten. Ze hebben zo een soort pomp om je binnenbeenlengte op te meten, dan houd het op.

Ik vind Salden een prima winkel als je weet wat je kunt verwachten. Het is vaak hectisch en advies moet je niet al te veel van verwachten. Wel hebben ze ontzettend goede prijzen en een enorm aantal fietsen staan. Service heb ik wel goede ervaring mee, ze doen niet moeilijk bij problemen.

Ik heb me ingelezen over het opmeten en mijn maten in verschillende online calculators ingevoerd. Veel van deze calculators gebruiken ook je arm- en torso- lengte. Bij alle calculators kom ik uit op een framemaat van 56 dus dat is in ieder geval mijn startpunt.

Ik neig op dit moment naar de Haibike vanwege de betere groep. Morgen ben ik van plan te gaan kijken en ook te kopen indien de fiets bevalt. Ik zou dus ook graag nog wat ervaringen (positief of negatief) over de Campa Athena groep of 11 speed in het algemeen willen.

bolio
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 sep 2010 14:55

bolio 15 sep 2010 17:31

Ik ben gisteren naar Salden geweest. Voor mijn race fiets werd ik er beter opgemeten dan bij mijn MTB: Binnenbeen lengte, boven been lengte, torso lengte, arm lengte. We kwamen uit op een maatje 56 voor mij.

Na het bekijken passen en voelen van de fietsen uiteindelijk gekozen voor de Haibike om de volgende redenen:
- De Athena shifters / remmen voelde voor mij veel ergonomischer dan de 105 op de Trek. Heb nog even Ultegra vast gehouden maar ook dat kon voor mij niet tippen aan de Athena.
- Het frame van de Haibike vind ik mooier gevormd en afgewerkt dan de Trek.
- Kleinigheidje het witte stuurlint van de Trek zag al in de winkel bruin en vies uit.

Nadeel van de Athena groep vind ik dat het onderhoud wel wat duurder zal uitvallen dan met 105.

Vanmiddag kan ik hem ophalen en lekker uittesten!

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7941
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 15 sep 2010 20:19

Er zijn maar weinig merken die hun frames aanbieden voor de duurzaamheidstest door EFBe. En daar hoort Trek niet bij, nee, dat is logisch, want breek je een frame (en dat gebeurt geregeld), krijg je gewoon een nieuwe en dat je leven lang. Dit is geen fantasie, maar praktijkervaring. Voorop staat: Trek maakt prima fietsen. Toch: Ik weet niet wat ik liever heb. Haibike biedt wel zijn producten aan EFBe aan om te testen en wel gelijk voor de zwaarste test: Topperformance en die halen ze ook met glans. De krachten die op zo'n fiets worden uitgeoefend kunnen misschien van Fabian Cancellara gekopieerd worden, maar dat is het dan ook.
Cassettes zijn bij Campa nu eenmaal belachelijk duur en voor €130 heb je er minstens twee van Ultegra. Of Athena op hetzelfde niveau ligt als Ultegra, laat ik aan de hobbyisten op dit vlak.
Overigens een Chorus 11v cassette is er voor €95,-. Hoe kan een Athena dan €130 kosten?

bolio
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 sep 2010 14:55

bolio 16 sep 2010 11:43

Gisteren na mijn werk de fiets opgehaald. Het is echt een plaatje! Kon nog maar een klein rondje doen omdat het donker begon te worden maar hij voelt erg goed. Ik heb verder wel alleen MTB ervaring + een rondje op de goedkope Giant racefiets van mijn vrouw.
klimmer schreef:Cassettes zijn bij Campa nu eenmaal belachelijk duur en voor €130 heb je er minstens twee van Ultegra. Of Athena op hetzelfde niveau ligt als Ultegra, laat ik aan de hobbyisten op dit vlak.
Maakt me ook niet op welk Shimano niveau Athena ligt, dit is puur wat ik op het internet heb gevonden en mijn eigen beleving. Ik heb deze fiets naast de Haibike Q Race RC gezet die met Ultegra is afgemonteerd. Persoonlijk vond ik dat Athena zeker niet onderdeed voor Ultegra, ik vond met name de grepen van Campa fijner aanvoelen.
klimmer schreef:Overigens een Chorus 11v cassette is er voor €95,-. Hoe kan een Athena dan €130 kosten?
Dat had ik snel even opgezocht, bij Salden zijn idd cassette van 95 euro te koop. Athena heeft geen eigen cassette en ketting maar gebruikt de Chorus cassette en ketting.

michielmaarn
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 jan 2011 00:17

michielmaarn 11 jan 2011 19:09

Hi Bolio,

Ben ook in de markt voor de Qbike, wat zijn jouw ervaringen?

Plaats reactie