Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Fulcrum Racing zero

Rava
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 mar 2012 19:33

Rava 10 mar 2012 17:24

Kan iemand mij verder helpen?
Ik heb grote problemen met het wisselen van buitenbanden ( of als je lek rijd) Op die Fulcrum Racing zero ,het is een hel om die op de velg te krijgen !
Het lijkt wel of die bandjes te klein zijn,ik gebruik Michelin pro 3 bandjes.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16417
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 10 mar 2012 19:13

Dan heb je enkele opties:
- Andere bandjes proberen
- Bandenlichters gebruiken
- Meer trainen (grapje)

Je trekt je buitenbandje er toch eerst af aan de kant rechtover het ventiel?
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 10 mar 2012 19:21

Ik heb Campa Eurus en Shamal wielen; met Vittoria gaat alles soepel, met Conti GP400S iets lastiger, maar nog goed te doen.
Probeer eens andere banden.
Met bandenlichters gaan ze eraf, zonder erop.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 10 mar 2012 20:44

Rava schreef:...Ik heb grote problemen met het wisselen van buitenbanden ( of als je lek rijd) Op die Fulcrum Racing zero ,het is een hel om die op de velg te krijgen ! Het lijkt wel of die bandjes te klein zijn,ik gebruik Michelin pro 3 bandjes.
Dat is toch een bekend 'probleem' (zoek maar eens op dit forum). De combinatie Campa/Fulcrum en Michelin-banden is geen gelukkig huwelijk. Ook bij mijn oudere Campa Scirocco wielen lukt het monteren van Michelin Pro2 of Pro3 banden slechts met zeer veel moeite. Als je de banden (om wat voor reden dan ook) na een flink aantal km's er weer afhaalt en daarna voor de tweede (en volgende) keer monteert, gaat het al beter. Ook met DT Swiss velgen is het een lastige klus. Soms gebruik ik, heel voorzichtig, ook wel eens bandenlichters om de banden te monteren. Pas dan wel op dat je de binnenband niet beschadigt!
60 x Ventoux

Rava
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 mar 2012 19:33

Rava 10 mar 2012 22:39

lcsmt schreef:Dan heb je enkele opties:
- Andere bandjes proberen
- Bandenlichters gebruiken
- Meer trainen (grapje)

Je trekt je buitenbandje er toch eerst af aan de kant rechtover het ventiel?

Het is vooral de eerste keer dat de banden op de velg moeten,welke banden zouden dan beter zijn?
En meer trainen op wisselen !! Ik verzeker u dat ge dat niet voor u plezier doet
Maar alvast bedankt voor de tips

eelcoz

eelcoz 10 mar 2012 22:46

Met een 'bandenknecht' krijg je iedere buitenband er met gemak op:

http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... w&dur=2640" onclick="window.open(this.href);return false;

Borghesia
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 01 sep 2011 22:18

Borghesia 10 mar 2012 23:38

Ik heb ook Fulcrum Zero's en heb dezelfde bezorgdheid om lek te rijden onderweg, waarna ik de buitenband er niet op krijg.
Die bandenknecht lijkt mij een mooie uitkomst, heeft iemand daar ervaring mee ?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39522
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 11 mar 2012 09:20

@legrimpeur; niet alle campawielen hebben dat probleem. Sirocco, vento en neutron is idd een drama, eurus, zonda en shamal zijn totaal geen probleem. Zit enorm groot verschil in de monteerbaarheid van banden tusse die twee groepen.
Less is bore

eelcoz

eelcoz 11 mar 2012 09:30

Borghesia schreef:Ik heb ook Fulcrum Zero's en heb dezelfde bezorgdheid om lek te rijden onderweg, waarna ik de buitenband er niet op krijg.
Die bandenknecht lijkt mij een mooie uitkomst, heeft iemand daar ervaring mee ?
Ja, ik dus. Alleen gebruik ik 'm alleen thuis bij t opleggen van nieuwe bandjes. Ik vind 'm net wat te groot om mee te nemen voor onderweg, en bij lek rijden krijg ik de buitenband er al iets gemakkelijker op (nieuwe bandjes zijn heel stug). Maar goed, als het je om t lekrijden gaat, is dit misschien niet de oplossing dan.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27868
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 11 mar 2012 09:36

Oprekken op een oude velg werkt ook heel goed. Je kunt dan gewoon metalen wippers gebruiken. Wel binnenbandje monteren anders rekt de boel niet genoeg op.

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 11 mar 2012 11:08

daniel1975 schreef:@legrimpeur; niet alle campawielen hebben dat probleem. Sirocco, vento en neutron is idd een drama, eurus, zonda en shamal zijn totaal geen probleem. Zit enorm groot verschil in de monteerbaarheid van banden tusse die twee groepen.
O.K. Dank voor de aanvulling. Meende mij te herinneren dat het een algemeen Campa/Fulcrum-probleem was (ik had het dus beter even hier op 't forum kunnen checken ;) ). Maar 't is wel fijn om te weten, want ik zit nog wel eens te denken over de aanschaf van een set Zonda's of Fulcrum R3's en dan heb ik het probleem dus gelukkig niet.
60 x Ventoux

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13444
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 11 mar 2012 18:40

havana schreef:Oprekken op een oude velg werkt ook heel goed. Je kunt dan gewoon metalen wippers gebruiken. Wel binnenbandje monteren anders rekt de boel niet genoeg op.
Dat werkt steeds minder goed omdat veel fabrikanten met kevlar (schwalbe bv) hieldraden werken en die rekken niet, het scheelt iets met het rubber. maar echt heel weinig.

Als je de zero's hebt zonder spaakgaten dan moet je zorgen dat de band goed in het midden (het lage gedeelte) van de velg. Dan moet het opzich wel gaan en doe het nu niet in de koude buitenlucht (vandaag ging het dan wel), maar met 2/3 graden is het ook niet echt lekker.

Aantal jaren geleden had maxxis bead wax om de krappe tubeless banden op de mtb te monteren, dat werkte erg goed.

Plaats reactie