Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Eerste koers gereden Update nieuwe seizoen.

peteri200
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 02 aug 2006 19:16

peteri200 12 sep 2010 12:11

Dit is mijn 4de seizoen dat ik fiets waarvan de laatse 2 jaar echt fanatiek en behoorlijk serieus. Het gevoel van competitie komt dan toch opzetten en met de trainingsgroepen hier uit de buurt kon ik lekker meedoen.
Zelf twijfelde ik begin van het jaar al om te gaan koersen. Maar om 1 of andere reden nooit gedaan toen. Waarschijnlijk toch bang voor het onbekende en het niet weten of je wel meekunt gevoel.
Gisteren "moest"het dan gebeuren. Koers in het Belgische Boekhoute. Na een middag vol zenuwen en verschillende toilet bezoekjes eindelijk vertrokken. Daar aangekomen mezelf ingeschreven en op de fiets om het rondje eens te verkennen. Het waren rondes van 8,5 km welke we 8x moesten afleggen. Er zat veel wind en 2/3 van het rondje was wind op de kant. Na dat eerste rondje een echt slecht gevoel in mijn benen. Even gekeken na de passage van de catogerie voormij pff dat ging toch wel hard...
Ik had nog tijd zat dus de ronde nog eens gereden op een wat groter verzet, het gevoel was een stuk beter en ik kreeg er zin in.
In het startvak voelde het net alsof ik weer op moest voor één of ander examen.
De zenuwen gierde echt door mijn lijf.
De wedstrijd auto begon te rijden en zonder startschot vertrokken we ook ineens. 30 sec later zie ik de 55km/u op mijn teller verschijnen. Voor ik het weet komen we op de eerste dijk aan met de wind vol op de kant. Ik zit te ver vanachter en dat is dus kantje rijden. Ik kan wel goed volgen. Even later draaien we de laatse strook naar de streep al weer op dit is wind in de rug ik maak hiervan gebruik om flink naar voren te rijden en beland zo rond de 15-20 positie. De volgende 3 rondes kon ik goed rond die positie blijven rijden dat ging lekker voor mijn gevoel. Tot net voor de streep in de 4de ronde 2 jongens naast mij rijden met de wielen in elkaar en zwiepen naar links. Ik wijk uit en knijp van schrik in mijn remmen sh*t zo 20 plekken kwijt. Beetje van de schrik bekomen zie ik ineens voor me een gat van 100m naar de grote groep in mijn wiel zit nog zo'n 25 man. Ik kon er nog naar toe rijden gaf wel een lekker gevoel om zo een gat eens dicht te knallen. Maar ik zat dus wel aan m'n max toen we de dijk met zijwind weer kregen, weer viel er een gaatje voor me nog 1 keer dicht gereden ik was er weer bij pfff maar ik was dat nog niet klaar met denken of hop daar gingen ze weer 1 lang lint en toen was het echt gedaan. Gelost.
Van achteruit kwamen er nog jongens, ik was dus niet de eerste die gelost was haha hier een groepje mee gevormd en die ronde doorgereden. De volgende ronde werd ons groepje alleen maar groter. Totdat er ook hier weer flink gereden werd dat was er echt teveel aan dat was definitief het einde. Dus de laatse halve ronde lekker uitgereden en dat was mijn aller eerste koers dan. 42,8 gem. over mijn 50km Dat is toch wel even iets anders als hier met een groepje wat rijden. Maar het algemene gevoel was gewoon goed en met wat meer ervaring/koersinzicht moet het wel lukken om in ieder geval uit te rijden. Dat wordt het eerste doel maar denk ik.

ciclista
Forum-lid
Berichten: 829
Lid geworden op: 17 aug 2004 23:06
Locatie: Roosendaal

ciclista 12 sep 2010 12:25

Leuke beschrijving, hou ons maar op de hoogte van de volgende koersjes. Voor een eerste keer niet slecht denk ik als het zo hard gaat.

jpistoor
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 03 jun 2010 19:56

jpistoor 12 sep 2010 12:39

Als ik jou verhaal zo lees.... moet er niet aan denken, laat mij maar lekker mijn eigen rondjes touren ;-)
Maar wel leuk om je ervaringen te lezen.

peteri200
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 02 aug 2006 19:16

peteri200 12 sep 2010 13:37

Zo dacht ik er eerst ook over, ik hoorde sommige jongens vertellen 40 gem. in de koers toen dacht ik ook hoe doen ze dat toch, is toch niet normaal.
Maar op een gegeven moment kreeg ik gewoon de zin om te rijden in competie met/tegen anderen.
Maar nu ik er over terug denk en mijn gps gegevens hier op de pc heb, je rijdt gewoon constant tussen de 45-55.
Ik denk dat het bij mijzelf gewoon een kwestie van ervaring opdoen is en dan moet ik in ieder geval goed kunnen uitrijden.

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 12 sep 2010 14:27

Leuk verslag! Is inderdaad wel interessant om te lezen hoe het je in komende koersen vergaat.

bandiet
Forum-lid
Berichten: 532
Lid geworden op: 17 feb 2010 12:08

bandiet 14 sep 2010 15:05

Leuk verslag. In mijn eerste koers zat ik in de eerste ronde al aan het elastiek en moest kort daarna lossen. Als ik het zo lees komt het wel goed met jou!

Gr. Diederik

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 14 sep 2010 15:39

Heel herkenbaar!
Zelf ook veel zenuwen en plasjes gehad bij mijn eerste koers, wel een goed gevoel als het dan toch lukt!
mijn Flickr

c.zaballa
Forum-lid
Berichten: 1047
Lid geworden op: 12 feb 2009 12:24

c.zaballa 14 sep 2010 15:57

Was dit een WAOD-koers?
Gazelle Team TVM \'99

stokie
Forum-lid
Berichten: 1526
Lid geworden op: 27 jul 2008 15:48

stokie 14 sep 2010 16:45

Gewoon zo doorgaan! Lossen in je eerste koers is helemaal niet erg en de volgende zal alweer een stuk beter gaan. Op den duur hoef je niet meer te lossen en kan je lekker in het peloton uitrijden.

Het is gewoon een kwestie van tijd, training en ervaring. Je bent op de goede weg en halfverwege de koers lossen is heel netjes voor een debuut.

ivo1
Forum-lid
Berichten: 264
Lid geworden op: 25 mei 2006 14:15

ivo1 14 sep 2010 18:41

vorige week zelf ook mijn eerst koerst gereden. duur was maar 50 minuten. en de eerste 10 minuten vond ik het zwaarst daarna ging het echt lekker en kon ik veel kopwerk doen. nadat er 10 waren gelost(van de 18) werd het uiteindelijk een sprint waarbij ik 2e werd:). niet slecht maar achteraf had het beter gekund... zat te sprinten op te zwaar verzet net na een scherpe bocht... duurde dus te lang voordat ik op snelheid was. gemiddelde snelheid v/d wedstrijd was 41. maja morgen weer een kans en 25 sep eens wagen aan het nsk:).

peteri200
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 02 aug 2006 19:16

peteri200 14 sep 2010 20:51

@C.zaballa dat was inderdaad een waod koers.

@ivo1 bij mij was het peleton wel een beetje groter ik schat zo'n 50-55man.

Ik heb nu al weer zin in de volgende koers dus dat is een goed teken, heb voor de rest ook geen fysieke ongemakken gehad.

c.zaballa
Forum-lid
Berichten: 1047
Lid geworden op: 12 feb 2009 12:24

c.zaballa 15 sep 2010 02:07

Peter i200 schreef:@C.zaballa dat was inderdaad een waod koers.


Dan kom ik je misschien nog wel eens tegen ;)
Gazelle Team TVM \'99

Plaats reactie