Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

scheur in velg rs-80 erg?

lanz
Forum-lid

lanz 12 mar 2012 21:58

Bij het opbouwen van mijn fiets kwam ik een scheurtje tegen in mijn velg (zie foto). Het zichtbare gedeelte van het scheurtje is ongeveer 5,5 mm lang. Nu ben ik gewend dat er een vergelijkbaar "scheurtje" zichtbaar is op de plek waar beide einden van de velg aan elkaar gelast worden, maar dit is niet op de plek waar de velg gelast is.
Nu vraag ik me af of dit heel veel kwaad kan en of er eventueel andere zijn met vergelijkbare symptomen?
Verder ben ik benieuwd wat de garantie termijn is voor shimano wielen, aangezien de wielen net iets meer dan een jaar oud zijn.
Alvast bedankt.

Afbeelding
We rarely think people have good sense unless they agree with us.

ronaldh
Forum-lid

ronaldh 12 mar 2012 22:54

Is het niet gewoon een krasje overdwars doordat er iets scherps langs is gegaan, want het lijkt ook door te lopen op de band. Dan zou het geen kwaad kunnen. Maar als het echt een scheur is, wel. Band eraf en aan de binnenkant inspecteren.

lanz
Forum-lid

lanz 13 mar 2012 08:00

Wat je op de band ziet is niet een kras maar hoort gewoon bij de band. De scheur is aan de binnenzijde niet te zien, maar hij loopt volgens mij ook nog niet voorbij het velgbed. Ik heb het vermoeden dat het scheurtje precies bij het velgbed gestopt is, aangezien het daar wat lastiger door kan groeien.

vw
Forum-lid

vw 13 mar 2012 08:44

Lijkt me sterk dat het een scheur is. De velg wordt door de spaken in elkaar getrokken. Scheuren bij de spaaknippel zijn logisch gevolg daarvan. Een scheur in de velg die keihard in elkaar wordt getrokken door de spaken is niet logisch. Roger Musson ooit een velg heeft gespaakt die doormidden was, toen de spaken onder spanning stonden had hij gewoon een functioneel wiel (staat beschreven in zijn boekje over wielspaken).

alpdhuez53:15
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 13 mar 2012 11:17

Als je de velg nou eens heel voorzichtig opschuurt kun je kijken of de 'kras' verdwijnt

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 13 mar 2012 13:33

Garantieperiode is 2 jaar op alle in de eu verkochte artikelen. Dit is van kracht sinds 1 jan 2009, slijtageartikelen uitgezonderd.

lanz
Forum-lid

lanz 13 mar 2012 13:46

Hoewel ik zonder de velg te slopen, niet kan uitsluiten dat het eventueel een kras is, vermoed ik dat het geen kras is. Als het een kras zou zijn dan zou ik ook een kras op het carbon verwachten. Ik verwacht ook geen kras die heel mooi radiaal loopt en het ziet er heel anders uit dan andere krassen op mijn velg. Als ik zou gaan schuren dan moet ik zo op het eerste gezicht een aardige stukje wegschuren. Ook weet ik niet of dit gaat helpen bij een eventuele garantie claim.

Aan de andere kant zou ik hier ook niet direct een scheur verwachten aangezien er inderdaad zo op het eerste gezicht drukspanning aanwezig zou moeten zijn. Zelfs al zou er dan een scheur zitten, zou deze vanwege de aanwezige drukspanning erg slecht zichtbaar moeten zijn. Het is alleen wat lastiger voor te stellen wat er lokaal in de buurt van een spaak gebeurd.

Er zit overigens geen slag in het wiel en er heeft ook nooit een slag in gezeten. De wielen hebben <5k gedraaid waarvan 2 wedstrijdjes. Zelf weeg ik ca 75 kg.

lanz
Forum-lid

lanz 13 mar 2012 13:50

klimmer schreef:Garantieperiode is 2 jaar op alle in de eu verkochte artikelen. Dit is van kracht sinds 1 jan 2009, slijtageartikelen uitgezonderd.
Thanks

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 13 mar 2012 14:02

Mee naar je fm gaan.
Die stuurt dan het wiel op naar Shimano en dan krijg je als alles goed gaat een nieuw wiel.

Succes
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie