Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Eerste koers gereden Update nieuwe seizoen.

BonoCross
Forum-lid
Berichten: 856
Lid geworden op: 24 jan 2007 23:32

BonoCross 19 sep 2010 19:21

Heerlijk herkenbaar verhaal :)! Eerste koers van mij kwam ik bij de start niet in m'n pedaal, durfde ik niet goed tussen de wielen te rijden, vielen ze voor en achter me etc. Gaat allemaal goed komen!
Lekker ervaring blijven opdoen op verschillende parcoursen en het zal waarschijnlijk niet de laatste keer zijn dat je lost -->> maakt niks uit. Als je het wedstrijd rijden leuk vindt en straks die durf krijgt in het peloton, dan ga jij over een jaar of 2 de mannen pijn doen die jou nu vreselijk pijn doen :D
Canyon Ultimate CF SL 2016

ultimatecf
Forum-lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 23 feb 2007 10:20

ultimatecf 20 sep 2010 01:17

Je verhaal is heel herkenbaar, had ik 4 jaar geleden ook. Voor volgend jaar moet je vanf het begin met wedstrijden beginnen. Veel wedstrijden rijden is de beste training. Probeer ook op de fiets naar de wedstrijden toe te gaan. Misschien is dit wat voor jou:
http://www.tmzzeeland.nl/kalender_2010.php

Voor volgend jaar komt er rond december een nieuwe kalender op hun site.
Veel succes volgend jaar.

BonoCross
Forum-lid
Berichten: 856
Lid geworden op: 24 jan 2007 23:32

BonoCross 20 sep 2010 21:02

En ga anders ook eens bij de BWF (www.brabantsewielerfederatie.nl) rijden. Dat zijn vaker de kortere rondjes rond de kerk (en premies bij het leven). TMZ heeft over het algemeen langere (persoonlijk vind ik ook mooiere) rondjes.
Canyon Ultimate CF SL 2016

furk
Forum-lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 29 aug 2007 20:14

furk 20 sep 2010 21:23

hierop inhakend: ik had afgelopen zaterdag mijn eerste koers (groeistadklassieker). Maar dan heb ik het over mijn debuut als mechanieker (ahum). Ik was gevraagd omdat ik het parcours kende en in de buurt woon (ploeg kwam uit het noorden), maar eigenlijk vooral omdat ze wanhopig waren. Vond het een enorm leuke ervaring. Leuk om een koers eens van die kant mee te maken. Ik hoefde tijdens de wedstrijd overigens niet in actie te komen.

De enige lekke band werd vervangen door iemand van de neutrale wagen (die waren er eerder aangezien wij met de loting niet gelukkig waren en bijna achteraan moesten rijden in de karavaan). Erg leuke ervaring. Wat mij vooral opviel was de professionaliteit van de meeste clubs en van de organisatie.

Ik moest trouwens nog wel NA de wedstrijd aan de bak; het wiel van de renner die was lek gereden moest ik ophalen bij de neutrale post. We waren al laat en er was dus haast bij geboden. De door de wol geverfde mannen voeren nog lekker de druk op. Ik laat me opnaaien en wil het geleende achterwiel er zo snel mogelijk uithalen en vergeet vervolgens de achterderailleur volledig af te schakelen. Dom want nu gaat het wiel er natuurlijk niet makkelijk uit. Hoongelach uiteraard. Ik bluf me eruit door te stellen dat ik er vnl ben om er snel een wiel IN te zetten. Ik pak vervolgens het wiel met lekke band van onze renner en het geluk is aan mijn kant hij floept er in 1x in en weet nog wat complimenten te vangen.

Als de kans zich nogmaals voordoet ben ik er graag weerbij, maar blijft denk bvij een eenmalig optreden.

De verhalen hierboven lezend, besef ik dat ik van het voorjaar maar weer eens zelf een (trainings) koersje moet gaan rijden. Geeft toch wel een kick (ben triatleet dus rij niet vaak ik grote groepen) en je gaat er toch echt wel harder van rijden.

tijmpies
Forum-lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 27 jan 2010 21:05

tijmpies 02 nov 2010 22:35

misschien een late reactie, maar ik werd op dit blog geattendeerd door een wielervriend.

Grappig om te lezen hoe jou ervaring was bij de koers in boekhoute "Peter i200". Ik heb namelijk zelf ook aan deze koers mee gedaan. Vooral de wind zorgde voor de nodige spurtjes tot ver in het rood om bij het peleton te blijven. Echter heb ik de koers wel uit gereden, maar mee doen voor de bloemen en kussen van de ronde miss zaten er helaas nog niet in. Hoewel na het zien van de ronde miss ik hier ook niet wakker van heb gelegen!

@C. Zaballa: je was een prima soigneur / mechanieker / ploegleider in deze koers!

peteri200
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 02 aug 2006 19:16

peteri200 23 apr 2011 22:55

Ik zal nog eens een update geven hoe het met mijn wedstrijden gaat.
Na een goed verlopen winter, veel duurtrainingen en vooral mezelf rustig gehouden en niet ziek geweest. Kwam Maart al snel dichterbij, dit seizoen ging het dan gebeuren ik hoorde nu officieel bij de wedstrijdrenners van onze ploeg. Een eerste seizoen van koersen kwam eraan.

In Februari de trainingen wat opgevoerd en wat intensiever getraind. Na een dipje van 1,5 week begonnen de benen lekker aan te voelen.

Begin Maart stond de eerste trainingskoers op het programma, zonder zenuwen deze keer aan de start. Het was nog maar Maart en het is maar een trainingskoers. Deze verliep soepel en ik kon goed volgen en voorin meerijden. In de sprint zat ik goed geplaatst maar kwam ik veel tekort en verloor ik een fiks aantal plaatsen. Toch met een goed gevoel geeindigd.

Dus met een goed gevoel naar onze eerste club wedstrijd. Dit is een kort rondje met 4 haakse bochten. Niet ideaal voor mij. Ik kon niet mee met de voorste groep maar de hele koers met een groepje daarachter gereden en constant kop over kop gereden. Ook hier een goed gevoel aan overgehouden.

Na deze opwarmertjes stond een week later voor mij de eerste "echte" koers op het programma, bij de WAOD in St Jansteen. Hetzelfde rondje als bij de clubkoers, maar nu met veel wind.
Na het startschot gelijk bij de eerste strook op max. hartslag en enorm afzien op de kant, ik zat veels te ver van achteren en kon voor m'n gevoel onmogelijk opschuiven. Na 2 ronden was het dan ook gebeurd en lag ik eraf. Ai dat deed wel even zeer. Ik kwam wel in een groepje terecht, maar daar was de samenwerking erg slecht en kwam ik totaal niet in een ritme. Hier nog 3 rondes mee doorgeploeterd, maar mentaal was de "veer gebroken" en ben afgestapt. Het steekt dan gelijk tussen je oren van: zie je wel ik kan niet mee en ik ben niet goed genoeg om te koersen.

De twee weken daarna gebruikt om lekker door te trainen, een een paar langere toertochten te rijden in de vlaamse ardennen.

26 Maart wedstrijd in Beveren wederom bij de WAOD, dit is zo'n 33 km enkele reis vanaf thuis. Dus besloten om op de fiets er naar toe te rijden en na de koers dus ook weer terug.
Even inrijden met een maat, komen we bij de start is iedereen al vertrokken, oeps dat begint lekker. Snel omgekeerd en ze tegemoet gereden. Het was een lastige ronde met een 2 lange stroken wind op de kant. Na 3 rondes was het weer over, tever vanachter en gelost op de kant sh*t. Deze keer ben ik wel tempo blijven doorrijden, tot ik de B rijders achter me zag komen. Hier ben ik bij aangesloten en reed ik wonder boven wonder vrij "gemakkelijk" mee. Hier de koers mee uitgereden. Daarna op de fiets weer naar huis, ik voelde m'n benen totaal niet en merkte al langer dat vooral mijn basis conditie enorm goed is.
Maar het zogenoemde wedstrijd ritme ontbreekt gewoon volledig.

Maar ik geef niet op, m'n benen voelen gewoon nog steeds goed aan en ik voel ook dat ik het wel moet kunnen als ik maar niet steeds achteraan op de kant beland.

De week erop TMZ in S'heerenhoek, die dag zat er enorm veel wind. Dat werd dus weer afzien. 4 rondes duurde het deze keer en weer gelost, ik kwam met nog iemand anders te zitten, maar met z'n tweeen tegen die wind was onbegonnen werk. Het tempo zakte en zakte. Tot ik er de brui aan gaf, stik er maar in ging er door mijn hoofd, ik stop met koersen.
De club voorzitter stond langs de kant en schreeuwde dat ik me moest laten inlopen en weer aanpikken bij de rest. Jaja dacht ik jij hebt makkelijk lullen. Toch maar gedaan, de groep kwam voorbij en ik stond versteld van hun magere tempo. Was dit nu alles, ik sloot bij hun aan en ik kreeg op 1 of andere manier weer vleugels. Ik sleurde op kop van dit groepje alsof het niks was, ik zag nu ineens weer 49km/u op de teller staan schuin tegen de wind waar ik 3 ronden geleden nog met pijn en moeite de 34 haalde. Ik weet nu wel wat ze bedoelen met het zit tussen je oren. Ondanks dat ik dus weer! gelost was toch wel een goed gevoel, want ik kon het tempo wel makkelijk aan. Alleen de eerste ronden overleven wil nog steeds niet lukken.

De 3 weken daarna kon ik niet koersen ivm andere verplichtingen, ook nog lekker getraind in de vlaamse ardennen. Op de clubtrainingen draaide ik gewoon voorin mee met de andere wedstrijdrenners, en had ik geen moeite om hun bij demarages te volgen. Dus aan de benen lag het echt niet, het was me wel duidelijk dat het puur de positie in het peleton is wat me steeds nekt. Ik MOET van voren rijden was dus de opdracht.

Vandaag dus TMZ in Rilland. Op een of andere manier gierden de zenuwen weer door mijn lijf, het thuisfront was ook mee gekomen en ook van de andere renners waren er veel famillieleden aanwezig. Stress dus want je wilt niet afgaan.
Nu maar eens wat brutaler geweest en mezelf net achter de eerste rij aan de start opgesteld. We vertrokken en ik zat dus gelijk bij de eerste 10. Het was erg warm en de eerste paar ronden voelde mijn mond alsof ik een emmer zand op had gegeten. Veel drinken dus. Na een rondje of 5 zat ik er nog steeds goed bij maar het was af en toe wel op het tandvlees. Inmiddels was er een kopgroep weggereden, maar het bleef onrustig in het peleton. De eerste wedstrijdhelft spookte het geregeld door mijn hoofd ik kan niet meer enz enz. Toch lukte het steeds als ik weer wat naar achter gesukkeld was om weer op te schuiven in het wiel van een ander. Dat voelde al een stuk beter. Op 4 rondes voor het einde lag ik er bijna af door een uitval en ik zat net iets te ver waardoor ik niet optijd kon reageren. Echt op de max gereden en door de hulp van wat andere vonden we de aansluiting weer. In de laatste ronden zelfs op kop gereden om mensen terug te halen die nog wilden ontsnappen, amai dat was een lekker gevoel ik deed mee aan de koers.
ik reed dik in de top 20 van de 50 deelnemers ik voelde het aankomen ik ga deze koers uitrijden. Tot in de laatste rechte lijn iemand voor me bij het aanzetten zijn ketting in tweeen trapt als een wonder blijft hij op zijn fiets hangen maar ik zie ze voor me weg rijden sh*t. Nog eens flink aangezet maar echt veel zat er niet meer in de benen uiteindelijk 27ste van de 50 vertrekkers. Yes het is gelukt, volledig naar de klote en super veel dorst maar ik heb dan eindelijk een volledige koers uitgereden zonder te worden gelost.

BonoCross
Forum-lid
Berichten: 856
Lid geworden op: 24 jan 2007 23:32

BonoCross 23 apr 2011 23:05

@ Peter i200: leuk om te lezen hoe je het seizoen tot nu toe hebt beleefd! Moet zeggen dat mijn eerste seizoen bij de amateurs in 2005 ook aardig op die van jou lijkt. 27e in Rilland is zeker niet slecht (stonden ook aardig wat rappe mannen aan de start zie ik in de uitslagen).
Mijn ervaring is dat je na de eerste keer finishen in het peloton (bij een lastige koers) het gevoel krijgt dat je begint te snappen hoe je zo'n koers moet overleven. De volgende keren zal het ongetwijfeld alleen maar beter gaan. Alhoewel ik wel moet zeggen dat voorin meerijden iets is wat (voor mij in ieder geval) altijd zeer lastig zal blijven!

Het is nu wachten op je post waarin je meldt dat je voor het eerst prijs hebt gereden (eerste 20) ;)!
Canyon Ultimate CF SL 2016

stokie
Forum-lid
Berichten: 1526
Lid geworden op: 27 jul 2008 15:48

stokie 24 apr 2011 02:47

@peter i200:
Als ik het zo lees mis je nog wat echt vermogen. Als het er op aankomt dan rijden de 'toppers' gewoon weg en zit jij achteraan te harken. Dit geeft echt niet en komt wel. middels interval training kan je dit prima trainen. Je moet namelijk zorgen dat je jezelf niet volledig opblaast in de stukjes dat het even hard gaat.

Het is in ieder geval goed om te lezen dat je met stappen vooruit gaat en dat je er ook nog steeds plezier in houdt! Een paar seizoenen geleden ben ik ongeveer begonnen zoals jij! Inmiddels heb ik al deelgenomen aan een UCI 2.2 etappekoers en een UCI 1.2 wedstrijd. Dan rijd je dus gewoon tussen de profs. (alhoewel het op dat niveau wel weer gaat zoals in het begin bij de amateurs)
Als je goed blijft trainen en het doorzettingsvermogen toont dat je nu ook toont, zal je zien dat je stappen blijft maken en dus ook nog in het niveau blijft groeien. Aan het eind van het jaar zal je het gevoel hebben dat je wedstrijdjes kan (had kunnen) winnen. Dat is het leukste van de sport en dan kan je altijd nog gaan bepalen of je een niveautje omhoog wil/kan!

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 24 apr 2011 10:48

Leuk verhaal, ook ik krijgen de neiging om weer eens een keer mee te doen aan een wedstrijdje.. . Ik heb één keer eerder meegedaan. Dat was de boretti challenge Cyclo variant van een paar jaar terug. Dat was ook heel leuk en spannend. Ik zou nu alleen niet weten waar en hoe ik eens één wedstrijdje mee zou kunnen pakken...

Edit / brakke zinnen
:winkthumb:

peteri200
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 02 aug 2006 19:16

peteri200 24 apr 2011 23:46

@ stokie de eerste koersen voelde het inderdaad of de rest gewoon sterker was. In de koers van afgelopen zaterdag ging het voor m'n gevoel vele malen beter. Het was wel flink afzien maar ik kon nu dus wel volgen.
Plezier is de belangrijkste factor, ik maak mezelf geen illusies dat ik dit seizoen in de prijzen rijd. Normaal uitrijden in de groep is nu het belangrijkst voor me. Als ik eenmaal het vertrouwen heb dat ik goed kan volgen zien we wel weer verder.

zeeuwsetrots
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 30 jun 2006 22:49

zeeuwsetrots 07 mei 2011 17:32

Wil ik graag even mijn ervaring kwijt over m'n eerste koers.

Na een intensieve trainings periode vanaf november 2010 waar in ik per week 4 keer de sportschool zag en regelmatig m'n rondjes ree ben ik vanaf januari weer 3 tot vier keer per week m'n rondjes gaan rijden.
En doordat ik bewuster met m'n voeding ben omgegaan ben ik van de 110 kilo naar de 90 kilo gegaan.
Heb ik me vandaag gewaagd aan m'n eerste koers die ik heb gereden bij de SP klasse.

Wat me niet mee viel.
Vlak na de start lag een bocht en aangezien ik nog niet echt geweldig kan bochten rijden verloor ik daar te veel tijd vervolgens heel snel 43 gereden alleen de groep reed nog een stuk harder waardoor ik ze uit het zicht verloor.
Vervolgens kwam ik ze bijna weer tegen alleen er stond te veel wind waardoor ik niet kon aansluiten.
Vervolgens hebben ze me nog een keer ingehaald tot ergernis aan toe.
En de amateurs B heb ik zelfs twee keer mogen aanschouwen.
En ik heb de laatste ronde zelfs niet meer mogen rijden.

Dus vandaag weet ik precies weer waar ik sta.
Wat ik er aan zal doen is nog meer van m'n gewicht aftrainen.
Misschien hebben jullie goede suggesties voor clubs in de buurt van vlissingen?
Meer trainen op explosieve kracht ik ben vooral bezig geweest met duur trainingen.

Zo'n afgang wil ik echt niet meer en ik dacht nog wel goed bezig te zijn geweest.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 07 mei 2011 18:52

Ik denk dat de meeste dat meemaken die met koersen beginnen ;)

Ik zou wat interval training gaan doen, en zoveel mogelijk (club)koersen rijden.
Dan gaat het met de koers beter.
Misschien is theo middelkamp in goes leuk om te doen?

Plaats reactie