Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

meer kip's of hogere stijgings%

SandervdV
Forum-lid

SandervdV 14 mar 2012 12:20

Heb weer eens een vraagje uit mijn trainingspraktijk...

Stel, 2 verschillende trainingsrondjes:
Rondje 1: bijna 600 hoogtemeters en 220 kips in totaal, (neem aan dat kip's wel algemeen bekend zijn), 65 kilometer lang, Max stijgings% is ong 8%.
Rondje 2: bijna 400 hoogtemeters en 170 kips in totaal, 74 kilometer lang. Max stijgings% is 11-12%

In rondje twee zitten minder klimmetjes, maar hebben ze wel steilere stukken. In rondje 1 zitten meer beklimmingen maar zijn ze minder steil.
Nu ga ik als beginner de Mt Ventoux fietsen in september opfietsen.
Welk rondje kan ik beter als training gebruiken? Rondje 2 met de hogere stijgingspercentages? Of rondje 1 met het hogere aantal kip's?
Wat kunnen jullie hier over zeggen?
Thanks,
Sander.

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 14 mar 2012 12:25

Ik zou voor eieren gaan in plaats van kippen.

Of gebruik je nu een eenheid uit de bouwkunde om een kracht tijdens het fietsen uit te drukken.

kortom denk dat je aanname dat een kip algemeen bekend is wat te kort door de bocht is.
Ach, ik zeg ook maar wat

frank8610
Forum-lid

frank8610 14 mar 2012 13:34

Ik heb het ook maar even opgezocht en ik snap nu eigenlijk nog steeds niet welk 'normaal' fiets-woord hier i.p.v. kips zou moeten staan?
Interessant doen om het interessant doen is zoooo 2011....... ;)

jansen01
Forum-lid

jansen01 14 mar 2012 13:53

frank8610 schreef:Ik heb het ook maar even opgezocht en ik snap nu eigenlijk nog steeds niet welk 'normaal' fiets-woord hier i.p.v. kips zou moeten staan?
Interessant doen om het interessant doen is zoooo 2011....... ;)
Ik kom uit bij:
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=kip ... mCOtDrhPUH" onclick="window.open(this.href);return false;

;)
Addict R1

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 14 mar 2012 14:14

Ik weet toevallig wel wat Kips zijn maar vind het wel wat misplaatst om het als vanzelfsprekend te gebruiken. Wellicht een beginner die niet onzeker over wilt komen.

Overigens slaat de vraag kant nog wal.

Ga je rondje 1 OF rondje 2 één keer trainen voor de Mont Ventoux? Overigens het antwoord zit al in de vraag. TRAINEN (!!!) heeft alleen nut als er diversiteit is. Dus op even dagen rondje 1 en op oneven dagen rondje 2.

KIP = Klim Inspannings Punten

Er zijn overigens genoeg internationale eenheden van hoe steil/lang/zwaar een klim is en bij m'n Italiaanse vriendjes hoef ik echt niet met KIP aan te komen.

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 14 mar 2012 14:20

Ben ik toch benieuwd hoe dat werkt. 600 hoogtemeters met 220 kip's, zijn dit dan 220 viaducten met een hoogteverschil van 2,72 meter, of werkt het anders?
Ach, ik zeg ook maar wat

dickw
Forum-lid

Gebruikersavatar dickw 14 mar 2012 14:23

Kijk hier maar even voor de uitleg van de kip

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 14 mar 2012 14:28

dickw schreef:Kijk hier maar even voor de uitleg van de kip
Helemaal duidelijk. In mijn ogen niet heel zinvol, maar daar zullen de meningen zeker over verschillen, maar nu in ieder geval wel duidelijk.
Ach, ik zeg ook maar wat

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 14 mar 2012 14:40

SandervdV schreef:........Welk rondje kan ik beter als training gebruiken? Rondje 2 met de hogere stijgingspercentages? Of rondje 1 met het hogere aantal kip's?
Wat kunnen jullie hier over zeggen?
Thanks,
Sander.
Ik kan hier het volgende over zeggen:
Door extreem veel rekenwerk en allerhander theorien gaat je conditie er nul op vooruit. Trainen doe je op een fiets, niet door moeilijk excel sheets in te vullen en wetenschappelijk onderzoek te doen. Geniet gewoon lekker van het fietsen en het klimmen. Het maakt vaak niet uit HOE je traint, ALS je maat traint
Live fast; die young. mijn blog

SandervdV
Forum-lid

SandervdV 14 mar 2012 19:02

Het gevoel dat bij me opkomt na het lezen van de reacties op mijn topic is dat er nogal onbehouwen wordt gereageerd en dat er weinig moeite wordt genomen om van iets positiefs uit te gaan. Er wordt in al die reacties hooguit een halve vraag aan mij terug gesteld terwijl jullie allemaal vinden dat ik iets onzinnigs vroeg. Lijkt me dat je dan om meer informatie/achtergrond vraagt....
In tegenstelling tot wat wordt gesuggereerd wil ik helemaal niet interessant doen, maar precies zo doen als ik ben, namelijk een beginner met vragen die bij een leek horen.
Ik train 1 of soms 2 keer per week, moet mijn training zo efficient mogelijk doen, dus in die paar uurtjes per keer zo effectief mogelijk trainen.
En inderdaad, kip's zijn klim inspanning punten. Die vindt je op een site die mij is aangeraden door een ervaren fietser. Ondanks dat er geen vraag is gekomen om even te verklaren wat kip's zijn, begrijp ik uit jullie reacties dat de meesten er in tegenstelling tot wat ik dacht iet bekend mee zijn. Mijn beginvraag komt dan neer op welke training ik het best kan kiezen, meer hoogtemeters, maar met lagere stijgingspercentages, of iets minder hoogtemeters maar met hoge(re) stijgingspercentages, uitgaande van dezelfde totale afstand?

Maar goed, denk dat ik door het uiten van mijn gevoel op zoveel tenen zal staan dat antwoord een zelfde strekking als de andere hierboven zal hebben.
Evengoed bedankt,
Sander.

markoes
Forum-lid

markoes 14 mar 2012 19:11

ZOrg dat je variatie in je training brengt. Begin met het opbouwen van een goede basisconditie, lekker d1 / d2 trainen in de eerste periode, daarbij hoef je echt niet perse hoogtemeters mee te pakken. Vervolgens ga je wat intensiever werken en kan je beide rondjes afwisselen met tochtjes op het vlakke. Wat dichter bij September ga je steeds intensiever trainen waarbij je wel aandacht houdt voor de duurtraining. In die intensieve training ga je blokjes inbouwen op of zelfs boven je omslagpunt. Het meest gemakkelijk hiervoor is het rondje te gebruiken met de hellingen waar je het langst over doet.
Laatste 2 weekjes relatief rustig aan doen en je knalt de ventoux op. Succes!
:)

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 14 mar 2012 19:18

Kips kende ik niet, maar als ik de formule zie dan voegt 't helemaal niets toe. Hoge stijgingspercentages worden veel te zwaar gewaardeerd. Met een stuk van 10% gaat de Kips 4x zo hard omhoog dan een stuk van 5%, een factor 2.5 tot 3 zou wat mij betreft een stuk realistischer zijn voor dit voorbeeld.

Welk rondje je 't beste kunt rijden is volledig afhankelijk van de training die je wilt doen. Als je rustig wilt trainen zijn steile klimmen niet fijn.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie