Vraag hier naar het door jou gezochte onderdeel of fiets

8 speed Campagnolo achternaaf voor 32 spaken

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4229
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 12 mar 2012 17:12

Lenham schreef:
jiwitri schreef:Moet het per sé 32 gaats zijn? Heb hier alleen een Campagnolo Record 8 speed naaf met originele cassette in 36 gaats liggen. (Is van de eerste serie 8 speed ergopower groep uit 1990).
Het is de bedoeling de naaf te gebruiken voor een 32 spaaks velg, dus dat heeft wel mijn voorkeur.. mocht ik binnen een maand of 6 niets vinden dan ga ik pas nadenken over het spaken van een 36gaats naaf in een 32gaats velg.
Ik zou toch gewoon 36 naaf + 36 velg pakken ipv die rare combinatie 36 naaf + 32 velg.
ivm de spacing:
http://sheldonbrown.com/cribsheet-spacing.html#overhang" onclick="window.open(this.href);return false;
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Lenham
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 okt 2010 18:21

Lenham 13 mar 2012 08:17

de zwarten schreef: Ik zou toch gewoon 36 naaf + 36 velg pakken ipv die rare combinatie 36 naaf + 32 velg.
ivm de spacing:
http://sheldonbrown.com/cribsheet-spacing.html#overhang" onclick="window.open(this.href);return false;
Het idee van een naaf/velg combinatie met verschillende spaakmaten spreekt me ook totaal niet aan.
Een 36/36 combinatie ook (nog) niet: heb net een deadstock FiR Super Rialto Grid uit Italie over laten komen om te matchen met het voorwiel dat ik al had.

Afbeelding

Vandaar dat ik nog even opzoek blijf gaan naar een 32 gaats naaf.
(Ik ga overigens inderdaad met shifters aan de buis werken)

Mocht iemand nog iets tegenkomen (naaf en/of cassette) dan hoor ik het graag!
Ik kreeg trouwens gisteren van een eBay verkoper te horen dat een 9speed Campagnolo naaf prima te gebruiken is om een 8speed cassette op te zetten mits je gebruik maakt van een spacer (van 3 mm geloof ik). Iemand daar toevallig ervaring mee?

johannes23
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 27 sep 2011 09:48

johannes23 13 mar 2012 09:56

Om met 9sp of 10sp kranjes een 8 speed maken op een 9sp/10sp body heb ik spacers gebruikt van 3mm (standaard de dikte bij campa 8 sp) en deze opgedikt met 2 laagjes alu tape. Dit om het dikte verschil van 8sp kranjes t.o.v. 9sp/10sp kranjes op te heffen (ca. 0,15mm). Voordat je de cassette plaatst moet je mogelijk ook nog een opvulringetje plaatsen omdat de body een fractie meer naar het midden van het wiel staat. Al met al een nogal wat geknutsel, maar het werkt :-)

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4229
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 13 mar 2012 14:12

In ieder geval mooi project. Een 8sp cassette is nog wel nieuw te vinden via Bike-components.de.
Voor de spacers kan je het werkend krijgen zoals Johannes zegt (en kijk op de Sheldon Brown website), als je het netjes doet kan het goed schakelen.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

skimons
Forum-lid
Berichten: 2424
Lid geworden op: 08 apr 2004 16:47
Locatie: Nijmegen

skimons 14 mar 2012 11:53

volgens mij is het het makkelijkst om gewoon een passende naaf te kopen. of het wiel origineel is doet er volgens mij weinig toe. bovendien is een 32 gts DA naaf ook niet zo dik gezaaid.
ik weet wel iemand die een nieuwe 32 gts record 8V naaf heeft, maar die zal niet voor een paar tientjes weggaan vrees ik.

Lenham
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 okt 2010 18:21

Lenham 14 mar 2012 15:31

Bedankt voor alle tips. Ik heb in ieder geval wat meer speelruimte gekregen doordat een 9speed met spanners kan worden omgezet.
Ik blijf vooralsnog even opzoek naar een 8 speed naaf, heb geen haast met dit project.
skimons schreef: ik weet wel iemand die een nieuwe 32 gts record 8V naaf heeft, maar die zal niet voor een paar tientjes weggaan vrees ik.
Inmiddels ken ik ook zo iemand (misschien wel dezelfde persoon) en inderdaad: een paar tientjes gaat m niet worden... mocht ik niets tweedehands/goedkoops tegenkomen dan zal ik in de buidel moeten tasten.

johannes23
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 27 sep 2011 09:48

johannes23 14 mar 2012 20:55

chrissiewizzie schreef:Campa levert gewoon een spacerset om van een 9 of 10 speed cassette een 8 speed (8-vits klinkt toch nog steeds mooier) te maken. Ik heb zo'n setje vorig jaar via Serge van Bike-parts for u besteld. Werkt trouwens op 8 vits 600 Ultegra net zo goed als op 8 vits Campa.
Hee, dat wist ik helemaal niet, bedankt voor deze tip chrissiewizzie!

wielrenner2
Forum-lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 31 mar 2010 12:35
Locatie: Den haag

wielrenner2 17 mar 2012 18:05

Je hebt Pb
Merida Race lite 904

Plaats reactie