Optimale kettinglengte bij onmogelijke combi
Goeden,
in "de boeken" en op dit forum is al genoeg geschreven hoe je de kettinglengte bij een gewone voor/achter combinatie moet bepalen.
Maar wat nu als je een ongewone combi wilt, bv een compact voor en een 12-30 achter?
Wat ik lees is dat het wel of niet kunnen schakelen met een korte kooi van deze combi mede afhangt van een goede kettinglengte.
Hoe bepaal ik die?
Volgens mij is de maximale kettinglengte die ik nodig heb 50 voor-30 achter.
Geen combi om mee te rijden maar de ketting moet t wel aankunnen.
Betekent dit dat ik op deze combi de kettinglengte moet bepalen en dat dan de derri zo horizontaal mogelijk moet staan (max uitslag)?
Dan heeft de derri de meeste "opvangcapaciteit" namelijk.
Klopt dat zo?
in "de boeken" en op dit forum is al genoeg geschreven hoe je de kettinglengte bij een gewone voor/achter combinatie moet bepalen.
Maar wat nu als je een ongewone combi wilt, bv een compact voor en een 12-30 achter?
Wat ik lees is dat het wel of niet kunnen schakelen met een korte kooi van deze combi mede afhangt van een goede kettinglengte.
Hoe bepaal ik die?
Volgens mij is de maximale kettinglengte die ik nodig heb 50 voor-30 achter.
Geen combi om mee te rijden maar de ketting moet t wel aankunnen.
Betekent dit dat ik op deze combi de kettinglengte moet bepalen en dat dan de derri zo horizontaal mogelijk moet staan (max uitslag)?
Dan heeft de derri de meeste "opvangcapaciteit" namelijk.
Klopt dat zo?
Het gaat er niet om hoe groot je tandwielen zijn.
Het gaat er om wat je er mee doet!
compact 34-50; derrie met korte kooi; casstte 12-30t
KAN NIET
Tenminste kan niet netjes en goed. Als je dit toch perse wil. Dan doe het volgende:
Stel de lengte van de ketting met de 50-25 combi. De derrie staan zo schuin naar voren dat hetnog net kan.
Daarna NOOIT groter schakelen van 50-25. De ketting staan net nog goed op 34-12.
OF
Stel de lengte van de ketting met de 50-30 combi. De derrie staan zo schuin naar voren dat hetnog net kan.
de 34-15 en kleiner combi zal met een slap hangende ketting gaan
KAN NIET
Tenminste kan niet netjes en goed. Als je dit toch perse wil. Dan doe het volgende:
Stel de lengte van de ketting met de 50-25 combi. De derrie staan zo schuin naar voren dat hetnog net kan.
Daarna NOOIT groter schakelen van 50-25. De ketting staan net nog goed op 34-12.
OF
Stel de lengte van de ketting met de 50-30 combi. De derrie staan zo schuin naar voren dat hetnog net kan.
de 34-15 en kleiner combi zal met een slap hangende ketting gaan
Live fast; die young. mijn blog
bedankt voor de uitleg. Maar tot welke cassette grootte zou het volgens jou wel moeten kunnen met een korte kooi derri?rob74 schreef:compact 34-50; derrie met korte kooi; casstte 12-30t
KAN NIET
Het gaat er niet om hoe groot je tandwielen zijn.
- daniel1975
- Forum-lid HC
34x29 werkt prima met chorus/record/SR. Zowel op 10 als 11 sp geen probleem mits goed afgesteld. Ik kan zelfs 50-29 schakelen zonder schade.
Less is bore
Wat is er tegen een lange kooi? sram 50-34 voor 11-32 achter geen trippel nodig en elke berg op kunnen... wie doet je wat???
misschien niet het antwoord dat je hoopt te krijgen maar waarom zou je moeilijk doen met een net wel net niet optie...
en anders gewoon proberen volle lengte met kortste kettinglijn bij slaphangen schakel er tussen uit bij net strak genoeg kijke of hij nog boven komt (wel voorzichtig natuurlijk)
misschien niet het antwoord dat je hoopt te krijgen maar waarom zou je moeilijk doen met een net wel net niet optie...
en anders gewoon proberen volle lengte met kortste kettinglijn bij slaphangen schakel er tussen uit bij net strak genoeg kijke of hij nog boven komt (wel voorzichtig natuurlijk)
Sterker nog met 52 heb ik het zelfs werkend.rob74 schreef:compact 34-50; derrie met korte kooi; casstte 12-30t
KAN NIET
- daniel1975
- Forum-lid HC
Een langr kooi met een 32 is gewoon heeeeeel lelijk . Dat is er op tegen En een 11-32 is een atb cassette is imho totaal ongeschikt is voor de racefiets. Veel te grote stappen tussen de verzetten. Als je dat nodig hebt moet je meer trainen of een tripel.
Less is bore
Inderdaad, werkt bij mij ook zonder problemen....(10 speed chorus met korte kooiderrie).daniel1975 schreef:34x29 werkt prima met chorus/record/SR. Zowel op 10 als 11 sp geen probleem mits goed afgesteld. Ik kan zelfs 50-29 schakelen zonder schade.