Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

steunzolen

mouse
Forum-lid

mouse 22 mar 2012 17:05

Ik draag al meer dan 10 jaar steunzolen en heb nooit last gehad in mijn fietsschoenen, ondanks het feit dat ik er daar geen in draag. Nu heb ik plots last alsof ik dagen zonder steunzolen heb gestapt..

Ik vraag me dus af of ik beter geen steunzolen draag in mijn fietsschoenen en of het dan dezelfde dienen te zijn als degene die ik dagelijks gebruik in mijn gewone schoenen en mijn loopschoenen.

ik heb gezien dat Northwave er maakt: http://www.wiggle.co.uk/nl/northwave-cy ... s-insoles/" onclick="window.open(this.href);return false;
en Specialized: http://www.specialized.com/be/nl/bc/SBC ... spid=57994" onclick="window.open(this.href);return false;

maar die lijken me toch gewoon standaard.

heeft iemand ervaring met steunzolen in fietsschoenen?

dnns
Forum-lid

dnns 22 mar 2012 17:38

Als je nooit last had en nu ineens wel zou je je beter eens af kunnen vragen waarom je nu ineens wél last hebt. Steunzolen in fietsschoenen gaat overigens best, mits je schoen ruim genoeg is.

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 22 mar 2012 18:58

Misschien zijn je schoenplaatjes iets verschoven waardoor de hoek van je voeten een beetje verkeerd is. Je kan denk ik wel je gewone steunzolen in je fietsschoenen gebruiken.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gally
Forum-lid

Gally 23 mar 2012 07:51

Ik heb, net als jij, al jaren steunzolen. Tijdens het fietsen gebruik ik de 'steunzolen' van Specialized waarnaar jij verwijst met de link in je tekst. Ik doe dit vooral omdat mijn echte steunzolen te groot zijn voor de fietsschoenen. Daarnaast vind ik wel dat steunzolen over het algemeen te weinig flexibel. Dat zijn die van Specialized dan weer wel en mede daarom vind ik ook dat ze prettiger zitten in mijn fietsschoenen. Neemt niet weg dat als het past, je de steunzolen prima in je fietsschoenen kunt doen.

ponsteen
Forum-lid

Gebruikersavatar ponsteen 23 mar 2012 11:29

In mijn normale schoenen zitten steunzolen, maar in sportieve schoenen komen ze er niet in. Steunzolen compenseren bij het lopen en zijn voor mij niet zo relevant bij het fietsen. De correctie (beenverschil) onder mijn hak heeft in een fietsschoen ook al geen zin. Ik kan me ook geen fietsschoen voorstellen waar ze goed in zouden passen. Om de wreef passend te maken zou de schoen veel te lang worden. Ik zou de oplossing zoeken in goede inlegzooltjes en passende schoenen. De meeste inlegzooltjes, ook van de grootste merken, zijn vrij waardeloos. De meeste after-market modellen zijn al een stuk beter.

arepol
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar arepol 23 mar 2012 11:47

Toevallig heb ik deze week een stel zooltjes laten maken voor in mijn fietsschoenen
Ik heb in mijn dagelijkse leven nooit steunzolen gebruikt. Wel in mijn sportschoenen (vooral voor kracht en sprongtrainingen) om overpronatie te corrigeren.
Nou had ik bij mijn Sidi's niet het idee dat de meegeleverde binnenzolen veel ondersteuninig boden. De zooltjes uit mijn andere schoenen pasten niet in de fietsschoenen.
Daarop heb ik contact gezocht met de podoloog (Jos Gerner, Excelsior Sport Den Haag) en hij kon de zooltjes ook zo maken dat ze in fietsschoenen pasten (iets zachter materiaal gebruikt en een stuk dunner). Na een tweetal ritjes kan ik er alleen nog maar positief over zijn (ondanks dat ik er nog een beetje aan moet wennen).
Ik neem aan dat niet alle steunzolen zomaar in een fietsschoen passen, maar ik denk dat een goede podoloog hier altijd wel een oplossing voor heeft/kan vinden.

mouse
Forum-lid

mouse 23 mar 2012 19:27

allen bedankt voor de informatie en jullie ervaringen. Ik neem nu eventjes een ontstekingsremmer en heb mijn oude steunzolen in mijn koersschoenen gestoken. Ze passen. Het is wel een heel raar gevoel, met zo een "knobbel" onder mijn voet. Arepol, ik denk dat ik hetzelfde probleem heb als jij, heb ook dezelfde koersschoenen...
Ponsteen, in mijn loopschoenen draag ik altijd steunzolen, is prima. Gally, als het niet betert overweeg ik de zolen van Specialized. Maar ik zou denk ik beter eerst mijn voeten laten genezen. Maar ja, dan komt mijn planning in het gedrang...
In gewone schoenen merk je de steunzool niet zo.

Morgen ga ik eens testen.

prjz
Forum-lid

prjz 02 apr 2012 17:14

ponsteen schreef:In mijn normale schoenen zitten steunzolen, maar in sportieve schoenen komen ze er niet in. Steunzolen compenseren bij het lopen en zijn voor mij niet zo relevant bij het fietsen. De correctie (beenverschil) onder mijn hak heeft in een fietsschoen ook al geen zin. Ik kan me ook geen fietsschoen voorstellen waar ze goed in zouden passen. Om de wreef passend te maken zou de schoen veel te lang worden. Ik zou de oplossing zoeken in goede inlegzooltjes en passende schoenen. De meeste inlegzooltjes, ook van de grootste merken, zijn vrij waardeloos. De meeste after-market modellen zijn al een stuk beter.
Een beenlengteverschil kun je ook bij fietsschoenen corrigeren. Zo heeft Specialized tussenstukjes voor de schoenplaatjes.
prj

Plaats reactie