Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ketting loopt tegen voorderailleur

Jaeger
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 25 jan 2012 21:49

Jaeger 23 mar 2012 14:21

Vorige week mijn nieuwe fiets opghaald.
Heb nu een triple, voorheen een dubbel.

Mijn vraag is als volgt: als ik voor de ketting op het middenblad heb, en achter op het 7e tandwiel schuurt de ketting langs de voorderailleur.
"Dan schakel je toch naar buitenblad" denk je dan. Dat kan. Ik weet dat een ketting zo recht mogelijk moet staan.

Maar ik reed zaterdag op een klimmetje op het 6e tandwiel, en wou dus even overschakelen naar de 7e.
Om dan eerst naar buitenblad te moeten, en vervolgens achter weer terugschakelen is niet handig als je vol in een klimmetje zit.

Is het normaal dat mijn ketting in deze stand langs derailleur loopt, en moet ik dan gewoon leren anders te schakelen?

Overigens had ik hiervoor een dubbel met andere casette achter.

Zie foto's:

Afbeelding

Afbeelding

marcvmegroot
Forum-lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
Locatie: Arnemuiden

marcvmegroot 23 mar 2012 15:14

je kunt ook trimmen met je voorderailleur. Als ikhet zo zie kan je met 1 klik links je voorderailleur een stap naar recht laten zetten. Dan raakt hij de kooi niet meer.
Als dit niet kan even langs je FM of je moet het zelf doen het plus schroefje verdraaien zodat je met je derailleur wat verder kan.
people are strange when you\'re a stranger

http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Jaeger
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 25 jan 2012 21:49

Jaeger 23 mar 2012 15:33

@ marcvmegroot Ik ga straks nog een rondje rijden, zal dan even kijken of dat werkt. Thanx.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7946
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 23 mar 2012 15:43

Het lijkt dat de derailleur niet rechtuit staat en de kooi achteraan meer naar binnen. Dan loopt de ketting eenvoudig aan.

JMvG
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 mar 2012 11:31

JMvG 25 mar 2012 11:37

Eens met Klimmer. Ik heb dit probleem ook net gehad. Gewoon je voorderailleur met een inbus iets losschroeven van je opstaande buis, parallel zetten met de voorbladen en klaar is keer. Mogelijk dat je met de buitenste stelschroef de derailleur nog even moet finetunen.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5540
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 25 mar 2012 12:05

Dat finetunen is altijd wel een gekloot. Ik krijg mijn voorderailleur altijd moeilijker goed dan mijn achterderailleur. ( of ik moet gewoon meer oefenen ) uiteindelijk lukt het wel altijd om hem op alle versnellingen goed te kunnen krijgen. In principe moet je op een dubbel alle versnellingen groot groot tot klein klein kunnen rijden zonder dat hij aanloopt. Op een triple is dit volgens mij wel lastiger.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7946
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 25 mar 2012 18:12

Finetunen is het eerste wat je doet, met de kabel los. Is dus eigenlijk de basisafstelling en geen finetunen.

marcvmegroot
Forum-lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
Locatie: Arnemuiden

marcvmegroot 25 mar 2012 21:40

klimmer schreef:Het lijkt dat de derailleur niet rechtuit staat en de kooi achteraan meer naar binnen. Dan loopt de ketting eenvoudig aan.
Kan het geen vertekening zijn doordat de ketting schuin ligt?????
Als ik zo naar de tandjes kijk lijkt de voorderailleur mooi recht te liggen.
people are strange when you\'re a stranger

http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

haaldoor
Forum-lid
Berichten: 1323
Lid geworden op: 23 mei 2006 15:02

haaldoor 25 mar 2012 22:01

klimmer schreef:Het lijkt dat de derailleur niet rechtuit staat en de kooi achteraan meer naar binnen. Dan loopt de ketting eenvoudig aan.
Als je onder finetunen verstaat de lage en hoge limiet schroeven aanpassen dan kan je dat veel beter doen met de kabel al geinstalleerd. Ook voorschrft van Parktool, Campagnolo etc.

Eerste stap is het afstellen van de hoek en afstand tot het kettingblad. Vervolgens kabel aanspannen. En als laatste de limieten instellen. In een notendop dan. Op Parktool staat mooie handleiding.

http://www.parktool.com/blog/repair-hel ... djustments" onclick="window.open(this.href);return false;

kaj1500
Forum-lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: 25 apr 2008 14:43

kaj1500 25 mar 2012 22:35

@haaldoor

Kabel aanspannen en dan de limieten afstellen?
Ik kan me niet voorstellen dat dit het advies van Parktool is. De limiet voor het binnenblad (L) stel je altijd af zonder spanning op de kabel, om er zeker van te zijn dat de derailleur stopt op de schroef, en niet op een strakke kabel.
Of je dit nu doet door de kabel los te maken of door het indraaien van de adjuster is mij om 't even.

ontopic: mijn eerste gedachte is dezelfde als die in de tweede post, trimmen.
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.

haaldoor
Forum-lid
Berichten: 1323
Lid geworden op: 23 mei 2006 15:02

haaldoor 26 mar 2012 08:32

kaj1500 schreef:@haaldoor

Kabel aanspannen en dan de limieten afstellen?
Ik kan me niet voorstellen dat dit het advies van Parktool is. De limiet voor het binnenblad (L) stel je altijd af zonder spanning op de kabel, om er zeker van te zijn dat de derailleur stopt op de schroef, en niet op een strakke kabel.
Of je dit nu doet door de kabel los te maken of door het indraaien van de adjuster is mij om 't even.
Inderdaad. Dank voor de aanvulling niet helemaal juist. L schroef wel zonder spanning. H schroef doe ik wel altijd met spanning.

Jaeger
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 25 jan 2012 21:49

Jaeger 26 mar 2012 09:02

Het was uiteindelijk gewoon te 'trimmen' inderdaad.
Geen probleem dus.

Plaats reactie