Ketting loopt tegen voorderailleur
Vorige week mijn nieuwe fiets opghaald.
Heb nu een triple, voorheen een dubbel.
Mijn vraag is als volgt: als ik voor de ketting op het middenblad heb, en achter op het 7e tandwiel schuurt de ketting langs de voorderailleur.
"Dan schakel je toch naar buitenblad" denk je dan. Dat kan. Ik weet dat een ketting zo recht mogelijk moet staan.
Maar ik reed zaterdag op een klimmetje op het 6e tandwiel, en wou dus even overschakelen naar de 7e.
Om dan eerst naar buitenblad te moeten, en vervolgens achter weer terugschakelen is niet handig als je vol in een klimmetje zit.
Is het normaal dat mijn ketting in deze stand langs derailleur loopt, en moet ik dan gewoon leren anders te schakelen?
Overigens had ik hiervoor een dubbel met andere casette achter.
Zie foto's:
Heb nu een triple, voorheen een dubbel.
Mijn vraag is als volgt: als ik voor de ketting op het middenblad heb, en achter op het 7e tandwiel schuurt de ketting langs de voorderailleur.
"Dan schakel je toch naar buitenblad" denk je dan. Dat kan. Ik weet dat een ketting zo recht mogelijk moet staan.
Maar ik reed zaterdag op een klimmetje op het 6e tandwiel, en wou dus even overschakelen naar de 7e.
Om dan eerst naar buitenblad te moeten, en vervolgens achter weer terugschakelen is niet handig als je vol in een klimmetje zit.
Is het normaal dat mijn ketting in deze stand langs derailleur loopt, en moet ik dan gewoon leren anders te schakelen?
Overigens had ik hiervoor een dubbel met andere casette achter.
Zie foto's:
-
- Forum-lid
- Berichten: 1399
- Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
- Locatie: Arnemuiden
je kunt ook trimmen met je voorderailleur. Als ikhet zo zie kan je met 1 klik links je voorderailleur een stap naar recht laten zetten. Dan raakt hij de kooi niet meer.
Als dit niet kan even langs je FM of je moet het zelf doen het plus schroefje verdraaien zodat je met je derailleur wat verder kan.
Als dit niet kan even langs je FM of je moet het zelf doen het plus schroefje verdraaien zodat je met je derailleur wat verder kan.
people are strange when you\'re a stranger
http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Het lijkt dat de derailleur niet rechtuit staat en de kooi achteraan meer naar binnen. Dan loopt de ketting eenvoudig aan.
Eens met Klimmer. Ik heb dit probleem ook net gehad. Gewoon je voorderailleur met een inbus iets losschroeven van je opstaande buis, parallel zetten met de voorbladen en klaar is keer. Mogelijk dat je met de buitenste stelschroef de derailleur nog even moet finetunen.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Dat finetunen is altijd wel een gekloot. Ik krijg mijn voorderailleur altijd moeilijker goed dan mijn achterderailleur. ( of ik moet gewoon meer oefenen ) uiteindelijk lukt het wel altijd om hem op alle versnellingen goed te kunnen krijgen. In principe moet je op een dubbel alle versnellingen groot groot tot klein klein kunnen rijden zonder dat hij aanloopt. Op een triple is dit volgens mij wel lastiger.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Finetunen is het eerste wat je doet, met de kabel los. Is dus eigenlijk de basisafstelling en geen finetunen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1399
- Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
- Locatie: Arnemuiden
Kan het geen vertekening zijn doordat de ketting schuin ligt?????klimmer schreef:Het lijkt dat de derailleur niet rechtuit staat en de kooi achteraan meer naar binnen. Dan loopt de ketting eenvoudig aan.
Als ik zo naar de tandjes kijk lijkt de voorderailleur mooi recht te liggen.
people are strange when you\'re a stranger
http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Als je onder finetunen verstaat de lage en hoge limiet schroeven aanpassen dan kan je dat veel beter doen met de kabel al geinstalleerd. Ook voorschrft van Parktool, Campagnolo etc.klimmer schreef:Het lijkt dat de derailleur niet rechtuit staat en de kooi achteraan meer naar binnen. Dan loopt de ketting eenvoudig aan.
Eerste stap is het afstellen van de hoek en afstand tot het kettingblad. Vervolgens kabel aanspannen. En als laatste de limieten instellen. In een notendop dan. Op Parktool staat mooie handleiding.
http://www.parktool.com/blog/repair-hel ... djustments" onclick="window.open(this.href);return false;
@haaldoor
Kabel aanspannen en dan de limieten afstellen?
Ik kan me niet voorstellen dat dit het advies van Parktool is. De limiet voor het binnenblad (L) stel je altijd af zonder spanning op de kabel, om er zeker van te zijn dat de derailleur stopt op de schroef, en niet op een strakke kabel.
Of je dit nu doet door de kabel los te maken of door het indraaien van de adjuster is mij om 't even.
ontopic: mijn eerste gedachte is dezelfde als die in de tweede post, trimmen.
Kabel aanspannen en dan de limieten afstellen?
Ik kan me niet voorstellen dat dit het advies van Parktool is. De limiet voor het binnenblad (L) stel je altijd af zonder spanning op de kabel, om er zeker van te zijn dat de derailleur stopt op de schroef, en niet op een strakke kabel.
Of je dit nu doet door de kabel los te maken of door het indraaien van de adjuster is mij om 't even.
ontopic: mijn eerste gedachte is dezelfde als die in de tweede post, trimmen.
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.
Inderdaad. Dank voor de aanvulling niet helemaal juist. L schroef wel zonder spanning. H schroef doe ik wel altijd met spanning.kaj1500 schreef:@haaldoor
Kabel aanspannen en dan de limieten afstellen?
Ik kan me niet voorstellen dat dit het advies van Parktool is. De limiet voor het binnenblad (L) stel je altijd af zonder spanning op de kabel, om er zeker van te zijn dat de derailleur stopt op de schroef, en niet op een strakke kabel.
Of je dit nu doet door de kabel los te maken of door het indraaien van de adjuster is mij om 't even.