Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Fiets rond de 900eu Trek 2.1 of Giant defy 1

jpee
Forum-lid

jpee 25 mar 2012 00:17

Dag allemaal,

Zoals de titel al zegt wil ik binnenkort mijn eerste racefiets gaan kopen. Aangezien ik niet veel verstand heb van racefietsen en ik graag een goed op mijn lichaam afgemeten racefiets wil hebben, heb ik besloten om voor een nieuwe te gaan. Ik heb ook wel veel op marktplaats rond gespeurd, maar daar kopen behoort niet echt tot een optie omdat ik totaal niet weet waar ik op moeten letten en ik niet goed kan zien of alle onderdelen nog in goede staart verkeren of binnenkort aan vervangen toe zijn.

Mijn budget is max. 900eu. Ik wil kwalitatief een goede fiets kopen, waarmee ik een tijdje vooruit kan. Grotendeels Shimano 105 afgemonteerd vind ik een vereiste. Daarnaast vind ik het design ook belangrijk :)
Dit zijn de twee fietsen die ik momenteel in gedachte had:

Trek 2.1 Leopard

http://www.trekbikes.com/nl/nl/bikes/ro ... series/2_1

Afbeelding

Giant Defy 1 2012

http://www.giant-bicycles.com/nl-nl/bik ... 549/53486/

Afbeelding

Verder lijkt me deze Haibike ook een goede en mooie fiets. Maar het is ff afwachten of de winkel in de buurt waar ik de fiets ga kopen (Salden) hem kan leveren:

http://www.haibike.de/produkte_detail_n ... etail.html

Nu is mijn vraag, naar welke fiets (Giant of Trek) gaat jullie voorkeur? Zoals ik al zei, ik heb geen verstand van specifieke onderdelen (behalve de Shimano groepen). Dus welke fiets is kwa wielen, banden, frame, zadel etc beter. Ook andere fiets suggesties zijn welkom. Zolang ze maar aan de eerder gestelde eisen voldoen.

Bedankt.

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 25 mar 2012 08:09

Kijk eens zelfs met ultegra gedeeltelijk afgemonteerd http://www.mantel-fietsen.nl/bulls-desert-falcon-1-2011" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mantel-fietsen.nl/bulls-harr ... -astrale-8" onclick="window.open(this.href);return false;

p.s jij moet een keuze maken niet wij.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

MooMoo
Forum-lid

MooMoo 25 mar 2012 09:13

Ik denk dat beide fietsen weinig voor elkaar onder zullen doen. Let er op dat je bij de Trek tussen 2 verschillende geometriën kunt kiezen. De "compact" heeft een H2 fit, de "triple" een H3 fit. Die H3 is héél erg op comfort gericht. De H2 is al niet overdreven sportief. Overigens is de Defy ook erg op comfort gericht.

Weertx
Forum-lid

Weertx 25 mar 2012 19:56

knap als je die 2.1 2012 voor onder de 900 kan vinden ?

jpee
Forum-lid

jpee 25 mar 2012 20:54

Ja hoor, 899eu bij salden.

Maar welk merk heeft betere onderdelen? Trek met zijn bontrager of giant?

MooMoo
Forum-lid

MooMoo 25 mar 2012 23:44

Die onderdelen boeien niks joh. Het is van allebei prima, maar wel gewoon standaard spul. Ik zou vooral letten op hoe de fiets zit, want vooral de Defy en de H3-fit van Trek hebben geen "standaard" racefiets geometrie. Dat hoeft niets uit te maken, voor sommigen (zoals ik) is een heel sportieve racefiets houding juist niet wenselijk, maar het is wel iets om rekening mee te houden.

Waarom kies je eigenlijk specifiek voor deze twee?

ChristiaanW
Forum-lid

ChristiaanW 26 mar 2012 08:13

Goh dat had ik moeten weten: de 2.1 voor 900. Heb net de Trek 1.5 aangeschaft, ook alles laten opmeten en afstellen door de fietsenmaker.. Dat was wel verstandig, want kijkend naar mijn lengte (1,79) zou ik voor 56 zijn gegaan, maar nu kreeg ik een 52.
Afgelopen weekend voor het eerst op gefietst, en dat ging super: Voor het eerst in mn leven 110km gefietst, erg soepel en zonder al teveel moeite :)

jpee
Forum-lid

jpee 26 mar 2012 10:19

Ik heb voor deze gekozen omdat ik ze persoonlijk het mooiste vind en voor minder dan 900eu grotendeels 105 zijn afgemonteerd. Dat haal je bij bijna geen enkel ander merk.

En over die prijzen. Je mag van de adviesprijs meestal 20% standaard aftrekken. Een beetje fietsenmaker geeft je namelijk deze (btw) korting. Althans de fietsenmakers die ik heb bezocht (Eindhoven en Limbricht).

MooMoo
Forum-lid

MooMoo 27 mar 2012 19:00

jpee schreef:Ik heb voor deze gekozen omdat ik ze persoonlijk het mooiste vind en voor minder dan 900eu grotendeels 105 zijn afgemonteerd. Dat haal je bij bijna geen enkel ander merk.

En over die prijzen. Je mag van de adviesprijs meestal 20% standaard aftrekken. Een beetje fietsenmaker geeft je namelijk deze (btw) korting. Althans de fietsenmakers die ik heb bezocht (Eindhoven en Limbricht).
Allemaal waar, maar je hebt er niks aan als de fiets voor geen meter zit... En aangezien je daar blijkbaar nog niet gekeken hebt, heb je niks aan onze adviezen met betrekking tot kwaliteit van onderdelen en andere zaken. Een voorbeeldje, ik wilde vorig jaar erg graag een Giant TCR1 aanschaffen (het 2011 model daarvan was het echt een pláátje) tot ik er op had proef gereden. De geometrie van het frame was niks voor mij.

Dus, wees slim, en ik kijk eerst naar op welk frame je goed past. Pas daarna heeft het zin om naar prijs, afmontage en uiterlijk te kijken.

tommeke15
Forum-lid

tommeke15 28 mar 2012 09:27

Ik rij koersen op een 2.5 (zelfde frame, H2 geometrie) Rijdt echt prima.

Die Giant is ook een prima fiets. Ik zou ook kijken welke fiets het best past.
Voorheen Tommeke14

Plaats reactie