Het is natuurlijk duidelijk dat je veel makkelijker op tempo kan fietsen als je in iemands wiel zit. Maar ik vroeg me eigenlijk 2 dingen af. Ik heb al een beetje zitten zoeken op het net, maar kan er geen informatie over vinden.
Hoeveel voordeel (vermindering v/d weerstand) levert het op als je dicht op iemand anders rijdt?
En, waar ik eigenlijk nog nieuwsgieriger naar ben;
Ik heb het idee dat je als voorste renner ook harder kan fietsen, als er iemand dicht in je wiel zit? (behalve dan dat je opgefokt raakt en je niet wil laten kennen
Er zijn ongetwijfeld talloze onderzoeken naar deze onderwerpen gedaan, ik vroeg me af of hier iemand op het forum zit die iets meer weet te vertellen hierover.
Groet Stefan
Aerodynamica in groep
http://www.fietsica.be/wieltjeszuigen.htm
Dus 'ja' dat ook de voorste rijder voordeel heeft van iemand die in zijn wiel zit.
Mvg, Zorro
Dus 'ja' dat ook de voorste rijder voordeel heeft van iemand die in zijn wiel zit.
Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
@ZorroI: Lees ik dat nou goed? met een superfiets (aerodynamische fiets) kun je in een groep beter niet te kort achter elkaar rijden???
Uhh en in een ploegentijdrit dan?
Uhh en in een ploegentijdrit dan?
Hallo Eric,
Met gestroomlijnde superfietsen worden geen UCI tijdrit fietsen bedoeld.
Maar dit soort superfietsen..
Uurrecord boven de 90 kiometer per uur.
200 meter met 132 kilometer per uur.
Als dergelijke gestroomlijnde fietsen bij elkaar in de buurt zitten veroorzaken ze meer wervelingen in de lucht dan wanneer ze solo rijden.
Voor fietsen waarbij de rijder niet gestroomlijnd is zoals UCI tijdrit fietsen en kale ligfietsen geld dit niet en zal je in een groep altijd groepskorting hebben op de luchtweerstand.
Gr GJ
Met gestroomlijnde superfietsen worden geen UCI tijdrit fietsen bedoeld.
Maar dit soort superfietsen..
Uurrecord boven de 90 kiometer per uur.
200 meter met 132 kilometer per uur.
Als dergelijke gestroomlijnde fietsen bij elkaar in de buurt zitten veroorzaken ze meer wervelingen in de lucht dan wanneer ze solo rijden.
Voor fietsen waarbij de rijder niet gestroomlijnd is zoals UCI tijdrit fietsen en kale ligfietsen geld dit niet en zal je in een groep altijd groepskorting hebben op de luchtweerstand.
Gr GJ
Redelijk snel fietsen is best grappig.
Google voor dit onderwerp ook eens op "CFD" i.c.m. bicycle of wheel o.i.d. Dan valt er vast veel te vinden over de aerodynamica. (CFD: computational fluid dynamics)
voorbeeld:
http://www.cd-adapco.com/press_room/dyn ... rance.html
voorbeeld:
http://www.cd-adapco.com/press_room/dyn ... rance.html
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
gugi100 schreef: Met gestroomlijnde superfietsen worden geen UCI tijdrit fietsen bedoeld.
Maar dit soort superfietsen..
Uurrecord boven de 90 kiometer per uur.
200 meter met 132 kilometer per uur.
Als dergelijke gestroomlijnde fietsen bij elkaar in de buurt zitten veroorzaken ze meer wervelingen in de lucht dan wanneer ze solo rijden.
Oh, okay: Ik denk dat mijn clubgenoten het ook niet op prijs zouden stellen als ik met zo een fiets meereed.
zteve schreef:En, waar ik eigenlijk nog nieuwsgieriger naar ben;
Ik heb het idee dat je als voorste renner ook harder kan fietsen, als er iemand dicht in je wiel zit?
Turbulentie achter de fiets zorgt voor extra weerstand. Dat is bijvoorbeeld ook de reden voor de stripjes op schaatspakken, die zorgen ervoor dat de lucht sneller loslaat van het lichaam en daardoor vloeiender afgevoerd wordt.
Iemand achter je heeft hetzelfde effect, want die persoon duwt de lucht weg tussen jullie, waardoor de lucht grotendeels om jullie beiden heenstroomt. Vervolgens heeft de achterste renner dan last van de turbulentie ipv de voorste (maar dit nadeel voor de achterste renner is veel minder dan het voordeel om in het zog van de voorste renner te zitten).
ZorroI schreef:http://www.fietsica.be/wieltjeszuigen.htm
Dus 'ja' dat ook de voorste rijder voordeel heeft van iemand die in zijn wiel zit.
Mvg, Zorro
wat een gave website! zo leer je nog is wat
accepteren kun je leren!
Aapje schreef:zteve schreef:En, waar ik eigenlijk nog nieuwsgieriger naar ben;
Ik heb het idee dat je als voorste renner ook harder kan fietsen, als er iemand dicht in je wiel zit?
Turbulentie achter de fiets zorgt voor extra weerstand. Dat is bijvoorbeeld ook de reden voor de stripjes op schaatspakken, die zorgen ervoor dat de lucht sneller loslaat van het lichaam en daardoor vloeiender afgevoerd wordt.
Iemand achter je heeft hetzelfde effect, want die persoon duwt de lucht weg tussen jullie, waardoor de lucht grotendeels om jullie beiden heenstroomt. Vervolgens heeft de achterste renner dan last van de turbulentie ipv de voorste (maar dit nadeel voor de achterste renner is veel minder dan het voordeel om in het zog van de voorste renner te zitten).
Bijna...
Turbulentie veroorzaakt inderdaad weerstand maar dat is de helft van het verhaal. Het gaat vooral om de grootte van het zog achter het omstroomde lichaam. Doordat de stroming de contourenb van het omstroomde lichaam niet meer kan volgen, laat deze stroming los en veroorzaakt dit een zog achter het omstroomde lichaam. Het zog wordt gekenmerkt door een turbulente werveling welke voor weerstand zorgt door een onderdruk achter het omstroomde lichaam.
Om je weerstand omlaag te krijgen moet het zog kleiner worden. Idealiter zou je graag willen dat de (grenslaag)stroming laminair is. Dwz de stroming volgt exact de contour van het omstroomde lichaam en geeft de minste aerodynamische wrijvingsweerstand. Echter laat de laminaire stroming erg snel los bij verstoringen en iets te hoge drukverschillen langs het contour. Hierdoor is de weerstand van het zog erg groot.
Je kunt ervoor kiezen om de stroming gecontroleerd over te laten gaan in een turbulente grenslaag stroming over het contour. Dus op microscopisch niveau is de stroming langs het omstroomde lichaam turbulent (laat dus NIET los!) en geeft meer wrijvingsweerstand. Het voordeel echter is dat een turbulente grenslaag veel langer langs het contour blijft waardoor het zog achter het omstroomde lichaam aanzienlijk kleiner is en dus minder weerstand heeft. Daar zijn de stripjes op schaatspakken en bijv de ruwe textielen welke in aerodynamische pakken zij verwerkt.
Voordeel van in een groep rijden is dat het totale omstroomde lichaam (de groep renners) groter wordt en het zog niet direct achter de eerste renner ligt maar na de laatste. Dat levert een reductie van zo'n 15% op van de luchtweerstand voor de eerste renner.
Tot zover deze instap in aerodymica
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O