lichaamsgewicht en wielen
-
- Forum-lid
Hoi allemaal,
Afgelopen winter heb ik een goedkope fiets (bianchi nirone 7 met joytech wielen) gekocht om te kijken of het wielrennen iets voor mij is. Na 5 keer fietsen sprongen de spaken me om de oren. Ik wil nu wielen kopen die mijn gewicht houden en redelijk te betalen zijn max (200 tot 250).
Aangezien ik echt nieuw ben in deze wereld en bang ben dat de fietsenmaker me alles wijs kan maken zou ik graag willen weten welke wielen voor een gewicht van 130 geschikt zijn.
Ik hoop dt ik op jullie hulp kan rekenen.
alvast bedankt.
Steven
Afgelopen winter heb ik een goedkope fiets (bianchi nirone 7 met joytech wielen) gekocht om te kijken of het wielrennen iets voor mij is. Na 5 keer fietsen sprongen de spaken me om de oren. Ik wil nu wielen kopen die mijn gewicht houden en redelijk te betalen zijn max (200 tot 250).
Aangezien ik echt nieuw ben in deze wereld en bang ben dat de fietsenmaker me alles wijs kan maken zou ik graag willen weten welke wielen voor een gewicht van 130 geschikt zijn.
Ik hoop dt ik op jullie hulp kan rekenen.
alvast bedankt.
Steven
-
- Forum-lid
Ga ik dat voor deze prijs redden? De tandem markt lijkt me redelijk klein zo ook de oplage van deze wielen waardoor de prijs vaak hoog ligt
Weet jij anders een bedrijf dat deze wielen maakt?.
Weet jij anders een bedrijf dat deze wielen maakt?.
In principe zijn de betere wielen, sterker, zwaarder, maximaal gegarandeerd tot 110 kg. Daarboven moet je kiezen voor maatwerk. Aangezien er ook fietsen zijn die tot 150kg gegarandeerd worden (Victoria D) zijn er ook wielen voor. Voor nederlands maatwerk, ook tandems: Snel Utrecht, Vittorio en Avaghon, beiden NL. Niet te vergeten voor bijzondere wensen: http://www.m-gineering.nl" onclick="window.open(this.href);return false; in het Groningse (vraag naar Marten). Je budget is nogal minnetjes.
Ben ook niet de lichtste (115Kg) heb afgelopen jaar een setje handgespaakte wielen van Zoran gekocht. Echt een aanrader voor de zwaardere rijders, kijk maar eens op zijn site:
http://www.bikexperto.com/" onclick="window.open(this.href);return false; heeft zelfs onder zijn assortiment een productgroep "wielen voor zwaargewichten"
http://www.bikexperto.com/" onclick="window.open(this.href);return false; heeft zelfs onder zijn assortiment een productgroep "wielen voor zwaargewichten"
BLADE 2012***SRAM Red***FFWD-6-SE
Paris-Nice 2004***Shimano 105***H plus Son SL42
Paris-Nice 2004***Shimano 105***H plus Son SL42
Ooit was ik ook behoorlijk zwaar (lees bijna 140kg) en zat ik dus met hetzelfde probleem. De oplossing, een goed handgespaakt setje met velgen die goed geschikt zijn voor zwaardere gewichten. Kan ook prima met jou budget. Bijvoorbeeld:
http://www.rose.nl/artikel/race-wielset ... aid:339616" onclick="window.open(this.href);return false;
Met de CXP33 36 spaaks velgen heb je wel ongeveer het sterkste wat er is voor de 'normale' wielen. Daarna kun je inderdaad nog gaan kijken voor alternatieven als tandemwielen.
http://www.rose.nl/artikel/race-wielset ... aid:339616" onclick="window.open(this.href);return false;
Met de CXP33 36 spaaks velgen heb je wel ongeveer het sterkste wat er is voor de 'normale' wielen. Daarna kun je inderdaad nog gaan kijken voor alternatieven als tandemwielen.
Rigida DP18 velgen, beetje dikke spaken, 36 gaats ultegra (of centaur, als je campa rijdt) spaken. Moet lukken met jouw budget.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Je kunt ook kijken naar wat bredere touring/cx velgen, bijv DT Swiss TK540 of Velocity Dyad. Met 36 spaken moet dat zeker sterk genoeg zijn en i.c.m. met de prima Shimano 105 naven ook te betalen. Je moet dan alleen geen 23mm bandjes monteren maar dat is met jouw gewicht sowieso niet nodig en verstandig.
De standaard norm voor europese fietsen is nog altijd 110kg, tenzij anders aangegeven. Je zult eerder bij trekkingfietsen en mountainbikes hogere gewichtsbelasting vinden dan bij racefietsen.
Heb zelf ook hetzelfde probleem. Weeg ook 130 +/- 5 kg (winter/zomer). Heb eerst een set Easton Circuits aangeschaft maar deze vielen ook tegen. Steeds spaken kapot en zelfs de velg gescheurd. 2 Jaar geleden een rigida dp18 velg met 36 spaken en een 105 naaf laten bouwen. Dit achterwiel heeft nog geen krimp gegeven en ben er zelfs nog niet voor terug gehoeven om het te laten richten. Dus het hangt ook af van de kwaliteit van de wielbouwer. Later bij zelfde wielbouwer mijn nieuw gekochte steje Veltec Thypus wielen laten overspaken. Deze hebben 28 spaken achter. Hiermee dezelfde ervaring en afgelopen jaar probleemloos rondgereden. Dus handgespaakt door een goede wielbouwer zou ik je aanraden. Om gelijk te beginnen aan een tandemwiel lijkt me niet nodig. Ik fiets overigens al jaren op normale aluminium fietsen en ben er nog nooit daar heen gezakt. Carbon lijkt mij voor mij minder geschikt.
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor.
-
- Forum-lid
Hoi Allemaal,
bedankt voor jullie reactie's. Ik ga voor een handgespaakt wielset, van Zoran.
nogmaals bedankt voor de reacties
bedankt voor jullie reactie's. Ik ga voor een handgespaakt wielset, van Zoran.
nogmaals bedankt voor de reacties