Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubes for Dummies

zorba
Forum-lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 20 jun 2010 14:37
Locatie: West Brabant

zorba 04 apr 2012 21:33

meerbiker schreef:@haaldoor dat gevoel had ik ook met me eerste training met toen nog de oude tubes die er op zaten, echt geweldig! kon alleen niet voluit omdat de lijm al oud was.
Hoe oud mag lijm eigenlijk zijn, dus wanneer moet je het vervangen?
Do not CROSS the road!

meerbiker
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 27 dec 2010 22:52

meerbiker 05 apr 2012 15:53

@csteenbe bedankt! dan ga ik vandaag beginnen, moet helemaal lukken zo. zondag met een wedstrijd vloog er en tube af bij iemand dus vandaar dat ik het zeker wil weten.

@zorba ik zou het niet precies weten, maar deze hadden 3 jaar stil gestaan en de lijm was wat hard en raar geworden dus ik vertrouwde het niet meer. alleen even rustig er op getraind. Ik denk dat als je de tube overal nog goed vast zit als hij leeg is, de lijm wel lang kan blijven zitten. maar ik ben nog maar een'dummie' dus zeker weet ik het niet.

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3130
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 05 apr 2012 17:18

zorba schreef:Hoe oud mag lijm eigenlijk zijn, dus wanneer moet je het vervangen?
Ik zou eerst zorgvuldig met een licht opgepompte tube, 1 bar, proberen de zijkanten met een beetje kracht van de velg te duwen lukt dat niet dan vertrouw ik het wel. Lukt het in enige mate wel dan tube verwijderen al de lijm eraf en de hele procedure volgen zoals al meerdere malen beschreven in dit topic.

Na drie jaar zou ik wel vervangen, zijn wel goede tubes die 3 seizoenen meegaan :roll:
YFood !!!

meerbiker
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 27 dec 2010 22:52

meerbiker 05 apr 2012 22:23

3 jaar stil gestaan he:P

Gebruikersavatar
jiwitri
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 21 nov 2011 19:36

Gebruikersavatar jiwitri 09 apr 2012 21:54

meerbiker schreef:velg dun laagje lijm, 24 uur drogen.
nu nog een laag, en ook de tube lijmen, 24 uur drogen.
daarna velg lijmen, half uurtje wachten en dan de tube er op leggen.
dan op druk zetten en volgende dag kijken of hij overal goed vast zit.
ben ik nog wat vergeten? zo zou hij toch vast moeten blijven zitten in wedstijden?
ik hoor graag jullie mening
Na het voorlijmen (2x of 3x) doe ik altijd:

-tube 1 bar oppomen
- velg en tube insmeren met zeepsop
- tube erom leggen, door de zeepsop kan je hem nog goed recht leggen
- 9 of 10 bar oppompen en nacht laten staan

Volgende ochtend zit je tube er prima om/op.
Als laatste starten en dan door niemand ingehaald worden is goed voor de moraal.

Gebruikersavatar
timsen
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 04 apr 2008 13:34
Locatie: Rheden

Gebruikersavatar timsen 12 apr 2012 10:34

Ook ik ben om.

Ik ga deze week de overstap maken naar tubes maar nu de vraag:
Moet ik tubes kopen met een afschroefbaar ventiel of een niet afschroefbaar ventiel?

Zit in eerste instantie te denken aan de Continental Sprinter tube of de Giro.
Wil even kijken of het me goed bevalt alvorens ik investeer in dure tubes.

epotheker
Forum-lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 23 feb 2009 15:15
Locatie: Lonneker

epotheker 12 apr 2012 23:48

Iemand al ervaring met de Veloflex Arenberg?. Nietzozeer het lijmen, eerder de rijeigenschappen

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 17 apr 2012 17:14

Beetje late reactie maar ik heb inmiddels wel ervaring met het broertje, namelijk de Veloflex Roubaix. Ik ben er erg enthousiast over. Uitstekend comfort en grip. Ze bollen echt heerlijk. Heb ze tot twee keer toe getest op de Noord Franse kasseien dus dat is ook een serieuze test.

haaldoor
Forum-lid
Berichten: 1323
Lid geworden op: 23 mei 2006 15:02

haaldoor 20 apr 2012 21:00

Vraagje aan de tubular experts. De Veloflex bandjes op mijn 2de hands Fulcrum wielen zaten wat los aan de zijkanten. Lijm was ook al behoorlijk droog en op wat ik lees en hoorde heb ik besloten deze te verwijderen. Bedoeling is de banden opnieuw op de velgen te lijmen. Loopvlak is nog erg goed(nauwelijks slijtage) alleen twijfel ik over de aanhechting van de base tape op het rubber van de tube? Zijn deze tubes nog te gebruiken? Zo ja opnieuw base tape lijmen? Of gewoon velg en band schoonmaken en opnieuw lijmen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 20 apr 2012 22:21

Ik zou ze vervangen!
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

NoChain
Forum-lid
Berichten: 1285
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:18

NoChain 21 apr 2012 19:15

Mijn tube achteraan gaat op 1 plaats lichtjes omhoog, ik heb er nog niet mee gereden dus geen idee of ik het ga voelen. Maar is er een oplossing voor??
Ik had mijn tubes eerst al eens zonder lijm op de velgen gelegd om ze wat te rekken en toen zat die bobbel er ook al in, dus simpelweg de tube zelf??

Tis niet dat de tube immens op en neer maar tzou wel mooi zijn moest het mooi egaal zijn. Tijdens het lijmen heb ik geprobeerd de tube daar wat meer naar binnen of onderen te krijgen maar zonder resultaat.

Gebruikersavatar
jiwitri
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 21 nov 2011 19:36

Gebruikersavatar jiwitri 23 apr 2012 17:16

NoChain schreef:Mijn tube achteraan gaat op 1 plaats lichtjes omhoog, ik heb er nog niet mee gereden dus geen idee of ik het ga voelen. Maar is er een oplossing voor??
Ik had mijn tubes eerst al eens zonder lijm op de velgen gelegd om ze wat te rekken en toen zat die bobbel er ook al in, dus simpelweg de tube zelf??

Tis niet dat de tube immens op en neer maar tzou wel mooi zijn moest het mooi egaal zijn. Tijdens het lijmen heb ik geprobeerd de tube daar wat meer naar binnen of onderen te krijgen maar zonder resultaat.
Als je je velg en tube gekit hebt: zeepsop op velg en op tube doen. Velg op de grond zetten met ventiel gat boven, ventiel insteken en met beide handen de tube goed om de velg leggen en naar beneden drukken. Laatste stukje velg omdraaien en tube erop leggen.
Door de zeepsop kan je de tube nu nog goed centreren. Oppompen tot 9 of 10 bar en nachtje laten staan.
Als laatste starten en dan door niemand ingehaald worden is goed voor de moraal.

Plaats reactie