Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Montage Sram Force crankstel met gxp bracket

kristofw
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 14 jul 2006 17:33

kristofw 27 nov 2010 21:25

Na de montage van de externe cups van het gxp bottom bracket, wou ik mijn Sram Force 2010 crankstel plaatsen. Wanneer ik de linkercrank aandraai met een 8mm inbussleutel blijft er een opwaartse speling van de crank.

Ik heb al verschillende sites afgezocht en gewone zijwaartse speling kan voorkomen, maar wordt opgelost door een aantal keer het crankstel opnieuw te monteren. Bij mij gaat het dus niet om die zijwaartse speling, maar opwaartse.

Het lijkt wel dat de diameter van het crankstel of de lager niet helemaal klopt. Volgens instructies, zie deze link, moet er aan de non-drive side nog een zwarte ring tussen de cup en de crank geplaatst worden, maar deze was niet aanwezig bij mij.

Heeft iemand hier nog problemen mee gehad?

danny1407
Forum-lid
Berichten: 3273
Lid geworden op: 13 aug 2009 20:27

danny1407 27 nov 2010 21:28

De linkercrank draai je 2x vast.
Klinkt gek.....
Je draait hem aan tot hij vast lijkt te zitten, maar dan moet je nog een stuk.
Als je blijft draaien, zal je voelen dat hij als het ware doorschiet en het draaien weer iets lichter gaat.
Als je daarna op het punt komt dat hij vast lijkt te gaan zitten, dan gaat ie ook echt vastzitten.

Weet niet zeker of dit je probleem is, maar dat is het eerste wat in me opkomt.

Succes!
FacebookS3RSSite

kristofw
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 14 jul 2006 17:33

kristofw 27 nov 2010 21:56

Ik heb ondertussen nog een aantal keer geprobeerd, en hij kwam steeds iets vaster. Wat je zei klopt inderdaad en de laatste keer heb ik het echt serieus goed vastgedraaid en nu lijkt de speling weg.

Bedankt voor de snelle reactie en nu kan hij verder afgemonteerd worden.

svl
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 mei 2008 20:38

svl 24 mei 2011 12:53

Ik heb onlangs ook een sram Force crankstel met GXP bracket gemonteerd. Ik blijf echter naar meermaals de as ge(de)monteerd te hebben speling houden op de crankset zoals in de beschijving staat. iedere keer veelvuldig ver gebruiken helpt eigenlijk niets. Wellicht het verkeerde type vet? Heeft iemand suggesties? Alvast bedankt.
Stefan van Loenhout

kristofw
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 14 jul 2006 17:33

kristofw 24 mei 2011 17:04

Ik zou zeggen probeer nog een paar keer echt goed vast te draaien! Ik begon na een tijdje ook de moed te verliezen, vandaar mijn eerste post, maar na nog een paar keer te proberen echt goed vast te draaien, was er ineens een klik en stond het goed vast en heb er geen problemen meer mee gehad.

Nu heb ik er goed 3 maanden mee gereden, geen problemen, alleen wanneer er veel kracht op komt bij het aanzetten, hoor ik het wat kraken, dus genoeg vet gebruiken is zeker de boodschap.

perrush
Forum-lid
Berichten: 404
Lid geworden op: 21 nov 2007 21:22

perrush 01 jun 2011 13:31

Ik zou hier even op willen inpikken want ik heb zelf ook twijfels bij mij crank.

Onderstaand 2 foto's. Eerste (rode kader) is van een ultegra crank, 2° (witte kader) is de force crank.

De force staat duidelijk verder van de cup en ik zou denken dat die daar nog dichter tegen kan. Er zit echter geen speling op, de crank draait soepel en ik heb hem al flink vast gezet, maar dichter kan hij blijkbaar niet.

Als ik de crank los draai is er wel zo'n 'dubbel' moment als hiervoor beschreven waar je even wat losser draait en dan terug weerstand krijgt. Maar bij het vastzetten heb ik dat niet.

Ik veronderstel dat de force crank dus weldegelijk goed gemonteerd is, maar zeker ben ik er niet van (en een referentie heb ik ook niet direkt). Vandaar dar ik het hier ff vraag (en wellicht heeft iemand anders er ook nog wat aan)

[img=http://www.pbase.com/perrush/image/135186593.jpg]

[img=http://www.pbase.com/perrush/image/135186592.jpg]
http://www.wielertoerist.be/perrush3/" onclick="window.open(this.href);return false;

jeroen666
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 apr 2007 21:27

jeroen666 20 aug 2011 21:40

in de sram handleiding staat dat je nog een 16 mm inbus nodig hebt voor de crank te monteren. maar is dit wel echt nodig? ik lees op verschillende sites van niet.

Gr Jeroen

mca
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 nov 2011 17:37

mca 05 apr 2012 00:00

Ik heb ook net een sram force crank en bijbehorende gxp lagers gemonteerd. Het vastdraaien vergt flink wat kracht en ik leek nog wat speling te hebben. Niet zo zeer zijwaarts maar kantelen. Daarop heb ik de boel nog vaster gezet maar die speling lijkt niet echt weg te gaan. Wel gaat de crank wat minder soepel rond. Daarom heb ik de boel een beetje losgehaald en kreeg ik het rare fenomeen dat je eerst kracht moet zetten om hem los te halen, dan heb je een ruime halve slag totaal geen weerstand en dan moet je weer kracht zetten om hem verder los te halen. Raar fenomeen.

Anyway, ik heb die kantelende speling nog een beetje. Toch maar vasterzetter en dan gaat dat stoeve lopen met de tijd er vanzelf wel af?

adirem
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 mei 2009 22:22

adirem 06 apr 2012 16:07

dat stroeve lopen is niet goed. Als ik het zo lees heb je denk ik eerder een probleem met niet goed gemonteerde lagers. Is het bracket ook gevlakt? Dit kun je bij je LBS laten doen en dat geeft in ieder geval de zekerheid dat het niet aan de lagers ligt.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13765
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 apr 2012 13:57

jeroen666 schreef:in de sram handleiding staat dat je nog een 16 mm inbus nodig hebt voor de crank te monteren. maar is dit wel echt nodig? ik lees op verschillende sites van niet.

Gr Jeroen
Bij een red iig niet gewoon een extra lange 8mm inbus, waar je veel kracht op kunt zetten mijn buurman heeft een moment sleutel voor de motor, dus daar doe ik het tegenwoordig mee, want ik dacht ook zo hard zal je hem toch niet aan moeten draaien.

Maar 54nm is echt heel veel! en neem daarbij de toleranties, waarcshijnlijk blijft het bij 70nm nog heel (zou het niet proberen)

Momenteel heb ik de crank overigens gewoon in shimano lagers zitten met een verloopring van Hope, ideaal als de lagers even niet egers voorradig zijn 8-)

De 16mm is de buitensste, die is overigens geen 16mm maar een engels 5/8 uit mijn hoofd. Deze dient om de moer tegen te houden bij het losdraaien

koeienlap
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 apr 2015 00:10

koeienlap 12 apr 2015 00:24

Bij het monteren van mijn Force 10 speed compact (110) stuit ik ook op een heel raar probleem.

Mijn bracket is ita draad en 70mm breed. Hiervoor kon ik slechts 1 type GXP vinden, namelijk de team met doorzichtige tussenbuisje. Deze lager cups zijn alleen veel "vierkanter" iig minder afgerond dan de bsa (zoals de rode keramische)

Bij montage en aandraaien van de non drive side arm, draai ik direct de driveside vast in de lager.. Oftewel de crank kan dan niet meer draaien! De carbonnen spider buigt iets naar binnen en komt daar namelijk tegen de buitenste rand van de lagercup aan.

Heb uitgebreid online gezocht, het enige wat ik kan vinden is dat dit gebeurd als mensen een spacer tussen cup en bracket gezet hebben(wat niet nodig is bij 68mm). Hierdoor wordt de as te "kort" om de arm goed vast te zetten en trek je daarom de hele crank vast. Wellicht ligt het mede daar aan, aangezien mijn ita bracket 70mm is?

Iemand enig idee of oplossing hiervoor?

koeienlap
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 apr 2015 00:10

koeienlap 13 apr 2015 17:45

Niemand enig idee?

Plaats reactie