Montage Sram Force crankstel met gxp bracket
Na de montage van de externe cups van het gxp bottom bracket, wou ik mijn Sram Force 2010 crankstel plaatsen. Wanneer ik de linkercrank aandraai met een 8mm inbussleutel blijft er een opwaartse speling van de crank.
Ik heb al verschillende sites afgezocht en gewone zijwaartse speling kan voorkomen, maar wordt opgelost door een aantal keer het crankstel opnieuw te monteren. Bij mij gaat het dus niet om die zijwaartse speling, maar opwaartse.
Het lijkt wel dat de diameter van het crankstel of de lager niet helemaal klopt. Volgens instructies, zie deze link, moet er aan de non-drive side nog een zwarte ring tussen de cup en de crank geplaatst worden, maar deze was niet aanwezig bij mij.
Heeft iemand hier nog problemen mee gehad?
Ik heb al verschillende sites afgezocht en gewone zijwaartse speling kan voorkomen, maar wordt opgelost door een aantal keer het crankstel opnieuw te monteren. Bij mij gaat het dus niet om die zijwaartse speling, maar opwaartse.
Het lijkt wel dat de diameter van het crankstel of de lager niet helemaal klopt. Volgens instructies, zie deze link, moet er aan de non-drive side nog een zwarte ring tussen de cup en de crank geplaatst worden, maar deze was niet aanwezig bij mij.
Heeft iemand hier nog problemen mee gehad?
De linkercrank draai je 2x vast.
Klinkt gek.....
Je draait hem aan tot hij vast lijkt te zitten, maar dan moet je nog een stuk.
Als je blijft draaien, zal je voelen dat hij als het ware doorschiet en het draaien weer iets lichter gaat.
Als je daarna op het punt komt dat hij vast lijkt te gaan zitten, dan gaat ie ook echt vastzitten.
Weet niet zeker of dit je probleem is, maar dat is het eerste wat in me opkomt.
Succes!
Klinkt gek.....
Je draait hem aan tot hij vast lijkt te zitten, maar dan moet je nog een stuk.
Als je blijft draaien, zal je voelen dat hij als het ware doorschiet en het draaien weer iets lichter gaat.
Als je daarna op het punt komt dat hij vast lijkt te gaan zitten, dan gaat ie ook echt vastzitten.
Weet niet zeker of dit je probleem is, maar dat is het eerste wat in me opkomt.
Succes!
Ik heb ondertussen nog een aantal keer geprobeerd, en hij kwam steeds iets vaster. Wat je zei klopt inderdaad en de laatste keer heb ik het echt serieus goed vastgedraaid en nu lijkt de speling weg.
Bedankt voor de snelle reactie en nu kan hij verder afgemonteerd worden.
Bedankt voor de snelle reactie en nu kan hij verder afgemonteerd worden.
Ik heb onlangs ook een sram Force crankstel met GXP bracket gemonteerd. Ik blijf echter naar meermaals de as ge(de)monteerd te hebben speling houden op de crankset zoals in de beschijving staat. iedere keer veelvuldig ver gebruiken helpt eigenlijk niets. Wellicht het verkeerde type vet? Heeft iemand suggesties? Alvast bedankt.
Stefan van Loenhout
Ik zou zeggen probeer nog een paar keer echt goed vast te draaien! Ik begon na een tijdje ook de moed te verliezen, vandaar mijn eerste post, maar na nog een paar keer te proberen echt goed vast te draaien, was er ineens een klik en stond het goed vast en heb er geen problemen meer mee gehad.
Nu heb ik er goed 3 maanden mee gereden, geen problemen, alleen wanneer er veel kracht op komt bij het aanzetten, hoor ik het wat kraken, dus genoeg vet gebruiken is zeker de boodschap.
Nu heb ik er goed 3 maanden mee gereden, geen problemen, alleen wanneer er veel kracht op komt bij het aanzetten, hoor ik het wat kraken, dus genoeg vet gebruiken is zeker de boodschap.
Ik zou hier even op willen inpikken want ik heb zelf ook twijfels bij mij crank.
Onderstaand 2 foto's. Eerste (rode kader) is van een ultegra crank, 2° (witte kader) is de force crank.
De force staat duidelijk verder van de cup en ik zou denken dat die daar nog dichter tegen kan. Er zit echter geen speling op, de crank draait soepel en ik heb hem al flink vast gezet, maar dichter kan hij blijkbaar niet.
Als ik de crank los draai is er wel zo'n 'dubbel' moment als hiervoor beschreven waar je even wat losser draait en dan terug weerstand krijgt. Maar bij het vastzetten heb ik dat niet.
Ik veronderstel dat de force crank dus weldegelijk goed gemonteerd is, maar zeker ben ik er niet van (en een referentie heb ik ook niet direkt). Vandaar dar ik het hier ff vraag (en wellicht heeft iemand anders er ook nog wat aan)
[img=http://www.pbase.com/perrush/image/135186593.jpg]
[img=http://www.pbase.com/perrush/image/135186592.jpg]
Onderstaand 2 foto's. Eerste (rode kader) is van een ultegra crank, 2° (witte kader) is de force crank.
De force staat duidelijk verder van de cup en ik zou denken dat die daar nog dichter tegen kan. Er zit echter geen speling op, de crank draait soepel en ik heb hem al flink vast gezet, maar dichter kan hij blijkbaar niet.
Als ik de crank los draai is er wel zo'n 'dubbel' moment als hiervoor beschreven waar je even wat losser draait en dan terug weerstand krijgt. Maar bij het vastzetten heb ik dat niet.
Ik veronderstel dat de force crank dus weldegelijk goed gemonteerd is, maar zeker ben ik er niet van (en een referentie heb ik ook niet direkt). Vandaar dar ik het hier ff vraag (en wellicht heeft iemand anders er ook nog wat aan)
[img=http://www.pbase.com/perrush/image/135186593.jpg]
[img=http://www.pbase.com/perrush/image/135186592.jpg]
http://www.wielertoerist.be/perrush3/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb ook net een sram force crank en bijbehorende gxp lagers gemonteerd. Het vastdraaien vergt flink wat kracht en ik leek nog wat speling te hebben. Niet zo zeer zijwaarts maar kantelen. Daarop heb ik de boel nog vaster gezet maar die speling lijkt niet echt weg te gaan. Wel gaat de crank wat minder soepel rond. Daarom heb ik de boel een beetje losgehaald en kreeg ik het rare fenomeen dat je eerst kracht moet zetten om hem los te halen, dan heb je een ruime halve slag totaal geen weerstand en dan moet je weer kracht zetten om hem verder los te halen. Raar fenomeen.
Anyway, ik heb die kantelende speling nog een beetje. Toch maar vasterzetter en dan gaat dat stoeve lopen met de tijd er vanzelf wel af?
Anyway, ik heb die kantelende speling nog een beetje. Toch maar vasterzetter en dan gaat dat stoeve lopen met de tijd er vanzelf wel af?
dat stroeve lopen is niet goed. Als ik het zo lees heb je denk ik eerder een probleem met niet goed gemonteerde lagers. Is het bracket ook gevlakt? Dit kun je bij je LBS laten doen en dat geeft in ieder geval de zekerheid dat het niet aan de lagers ligt.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13765
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Bij een red iig niet gewoon een extra lange 8mm inbus, waar je veel kracht op kunt zetten mijn buurman heeft een moment sleutel voor de motor, dus daar doe ik het tegenwoordig mee, want ik dacht ook zo hard zal je hem toch niet aan moeten draaien.jeroen666 schreef:in de sram handleiding staat dat je nog een 16 mm inbus nodig hebt voor de crank te monteren. maar is dit wel echt nodig? ik lees op verschillende sites van niet.
Gr Jeroen
Maar 54nm is echt heel veel! en neem daarbij de toleranties, waarcshijnlijk blijft het bij 70nm nog heel (zou het niet proberen)
Momenteel heb ik de crank overigens gewoon in shimano lagers zitten met een verloopring van Hope, ideaal als de lagers even niet egers voorradig zijn
De 16mm is de buitensste, die is overigens geen 16mm maar een engels 5/8 uit mijn hoofd. Deze dient om de moer tegen te houden bij het losdraaien
Bij het monteren van mijn Force 10 speed compact (110) stuit ik ook op een heel raar probleem.
Mijn bracket is ita draad en 70mm breed. Hiervoor kon ik slechts 1 type GXP vinden, namelijk de team met doorzichtige tussenbuisje. Deze lager cups zijn alleen veel "vierkanter" iig minder afgerond dan de bsa (zoals de rode keramische)
Bij montage en aandraaien van de non drive side arm, draai ik direct de driveside vast in de lager.. Oftewel de crank kan dan niet meer draaien! De carbonnen spider buigt iets naar binnen en komt daar namelijk tegen de buitenste rand van de lagercup aan.
Heb uitgebreid online gezocht, het enige wat ik kan vinden is dat dit gebeurd als mensen een spacer tussen cup en bracket gezet hebben(wat niet nodig is bij 68mm). Hierdoor wordt de as te "kort" om de arm goed vast te zetten en trek je daarom de hele crank vast. Wellicht ligt het mede daar aan, aangezien mijn ita bracket 70mm is?
Iemand enig idee of oplossing hiervoor?
Mijn bracket is ita draad en 70mm breed. Hiervoor kon ik slechts 1 type GXP vinden, namelijk de team met doorzichtige tussenbuisje. Deze lager cups zijn alleen veel "vierkanter" iig minder afgerond dan de bsa (zoals de rode keramische)
Bij montage en aandraaien van de non drive side arm, draai ik direct de driveside vast in de lager.. Oftewel de crank kan dan niet meer draaien! De carbonnen spider buigt iets naar binnen en komt daar namelijk tegen de buitenste rand van de lagercup aan.
Heb uitgebreid online gezocht, het enige wat ik kan vinden is dat dit gebeurd als mensen een spacer tussen cup en bracket gezet hebben(wat niet nodig is bij 68mm). Hierdoor wordt de as te "kort" om de arm goed vast te zetten en trek je daarom de hele crank vast. Wellicht ligt het mede daar aan, aangezien mijn ita bracket 70mm is?
Iemand enig idee of oplossing hiervoor?