Cube
Ik vind die wielen echt vet maar ze zijn zo zwaar. Heeft dit alleen esthetisch voordeel of is het op een andere manier nog beter dan een lage alu rim? Supermooie fiets verder!
Over mijn fiets mogen ze lullen, zolang ze maar niet over mijn lul fietsen.
Zwaar? Eastons die erbij kwamen wegen 1860gr en dit setje 1815gr op mijn weegschaal. Plus dat relatief meer massa aan de binnenkant zit dus het weerstandsmoment is ook veel lager, dus veel sneller op gang te brengen. Tevens zijn de naven van een hogere kwaliteit en deze lagers lopen veel beter dan de meegeleverde wielen. Zijn ook erg stijf, vind ze persoonlijk veel mooier, plus een aardig aerodynamisch voordeel. In alle opzichten beter dusdinictus schreef:Ik vind die wielen echt vet maar ze zijn zo zwaar. Heeft dit alleen esthetisch voordeel of is het op een andere manier nog beter dan een lage alu rim? Supermooie fiets verder!
EDIT: Weerstandsmoment=traagheidsmoment
Laatst gewijzigd door tomg88 op 06 apr 2012 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe hoog is het topkapje van het balhoofd?
Ik snap niet hoe je goed op zo'n Cube kan zitten.
Zelf rij ik nu op een frame met 57cm bovenbuis en 100mm stuurpen. De hoogte van mijn balhoofd is in totaal 185cm (160 incl balhoofdtopkapje)+25mm spacers)
Voor Cube zou ik dan uitkomen op een 58. Bovenbuis = 544mm maar dan heb ik een 130mm stuurpen nodig. Dit vind ik wel erg lang!
Een maat groter zou op een bovenbuis van 554mm uitkomen met 120mm stuurpen maar dan kom ik weer op 185+10mm balhoofdtopkapje is 195mm, dus kom ik te hoog te zitten.
Past zo'n cube niet bij mij?
Zelf rij ik nu op een frame met 57cm bovenbuis en 100mm stuurpen. De hoogte van mijn balhoofd is in totaal 185cm (160 incl balhoofdtopkapje)+25mm spacers)
Voor Cube zou ik dan uitkomen op een 58. Bovenbuis = 544mm maar dan heb ik een 130mm stuurpen nodig. Dit vind ik wel erg lang!
Een maat groter zou op een bovenbuis van 554mm uitkomen met 120mm stuurpen maar dan kom ik weer op 185+10mm balhoofdtopkapje is 195mm, dus kom ik te hoog te zitten.
Past zo'n cube niet bij mij?
-
- Forum-lid
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 14 apr 2011 11:30
Je moet er wel rekening mee houden dat de cube sloping is, dus je moet de 'horizontal top tube length' nemen, dus voor een maat 58 is dat 560mm ipv 544, dus met een stuurpen van 11cm zou je perfect uitkomen, ook qua balhoofd zou je zitten met 2,5 cm spacers weer.NuitKor schreef:Ik snap niet hoe je goed op zo'n Cube kan zitten.
Zelf rij ik nu op een frame met 57cm bovenbuis en 100mm stuurpen. De hoogte van mijn balhoofd is in totaal 185cm (160 incl balhoofdtopkapje)+25mm spacers)
Voor Cube zou ik dan uitkomen op een 58. Bovenbuis = 544mm maar dan heb ik een 130mm stuurpen nodig. Dit vind ik wel erg lang!
Een maat groter zou op een bovenbuis van 554mm uitkomen met 120mm stuurpen maar dan kom ik weer op 185+10mm balhoofdtopkapje is 195mm, dus kom ik te hoog te zitten.
Past zo'n cube niet bij mij?
Triathlon is 3x meer fun!
Ik las inderdaad ook wel eens opmerkingen over mensen die zeiden dat de bovenbuis minder lang is em daarom de geometrie wat vreemd. Maar nu ik er een Cube heb valt dit eigenlijk helemaal niet op. Het frame is sloping dus de virtuele bovenbuis lengte is inderdaad langer plus dat met het gebruik van een zadelpen met setback je weer normaal zit. Niet anders dan op mijn Ridley maat 58cm. Heel erg fijne fiets tot nu toe!
Thanx voor de info!tomg88 schreef:Zwaar? Eastons die erbij kwamen wegen 1860gr en dit setje 1815gr op mijn weegschaal. Plus dat relatief meer massa aan de binnenkant zit dus het weerstandsmoment is ook veel lager, dus veel sneller op gang te brengen. Tevens zijn de naven van een hogere kwaliteit en deze lagers lopen veel beter dan de meegeleverde wielen. Zijn ook erg stijf, vind ze persoonlijk veel mooier, plus een aardig aerodynamisch voordeel. In alle opzichten beter dusdinictus schreef:Ik vind die wielen echt vet maar ze zijn zo zwaar. Heeft dit alleen esthetisch voordeel of is het op een andere manier nog beter dan een lage alu rim? Supermooie fiets verder!
EDIT: Weerstandsmoment=traagheidsmoment
Over mijn fiets mogen ze lullen, zolang ze maar niet over mijn lul fietsen.
Volgens mij rijdt de helft van de fietsers op een cube maar niemand die hem wil laten zien? Je hoeft je er niet voor te schamen hoor !
Enkele ervaringen na 2 weken de nieuwe Cube Agree GTC in bezit te hebben:
- , nog blij na elk ritje
- Lekker licht en comfortabel frame (dempt goed)
- Zeer sportieve houding
- Zadel zou wel als eerste een upgrade mogen hebben
- Er ontbreken frame beschermingsstickers bij het balhoofdsbuis, dus de kabeltjes hebben nu al minieme schuurplekjes veroorzaakt. Verstandig deze direct te bestellen! Hoop die van mij snel binnen te krijgen.
- Controleer of je fietsenmaker je remblokjes wel goed heeft vastgezet, bij mijn eerste ritje zaten ze in 1 keer verticaal en stuiterde ik er bijna van af.
- Voorderest heeft deze fiets gewoon een geweldige prijs/kwaliteit verhouding!
Enkele ervaringen na 2 weken de nieuwe Cube Agree GTC in bezit te hebben:
- , nog blij na elk ritje
- Lekker licht en comfortabel frame (dempt goed)
- Zeer sportieve houding
- Zadel zou wel als eerste een upgrade mogen hebben
- Er ontbreken frame beschermingsstickers bij het balhoofdsbuis, dus de kabeltjes hebben nu al minieme schuurplekjes veroorzaakt. Verstandig deze direct te bestellen! Hoop die van mij snel binnen te krijgen.
- Controleer of je fietsenmaker je remblokjes wel goed heeft vastgezet, bij mijn eerste ritje zaten ze in 1 keer verticaal en stuiterde ik er bijna van af.
- Voorderest heeft deze fiets gewoon een geweldige prijs/kwaliteit verhouding!