Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Marchisio cassette voor klimmen

r.v.
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 aug 2010 14:51

r.v. 17 mar 2012 12:24

Sinds 1,5 jaar heb ik een racefiets (CAAD 8, 105 compact (34-50T voor, 12-25T achter)). Vorig seizoen was dus mijn eerste echte fietsseizoen en ik heb toen een paar keer in Zuid-Limburg gefietst en tijdens mijn vakantie geprobeerd de Mont Ventoux op te fietsen (niet gelukt, ik strandde op 200 hoogtemeters onder de top). Het klimmen vond ik erg leuk om te doen, maar het ging me nog niet zo goed af. Volgens mij kwam dit met name door 3 zaken: conditie nog niet optimaal, te zwaar (ongeveer 100kg, 185cm groot) en een te zwaar verzet.

Dit jaar ga ik weer in Zuid-Limburg fietsen en waarschijnlijk ook weer proberen de Ventoux te beklimmen. Ik ga in ieder geval zorgen dat mijn conditie beter is voordat ik deze tochten ga fietsen, maar ik wil eigenlijk ook de cassette van mijn fiets gaan aanpassen. Afvallen zou natuurlijk ook een goede optie zijn, maar ik denk dat het niet realistisch om te verwachten dat er heel veel afgaat.

Nu ben ik zelf niet heel technisch en heb ik nog niet heel veel ervaring met racefietsen, dus zou ik graag hier even mijn idee voor de cassette willen voorleggen en graag van jullie willen horen of dat dit een logisch idee is en waar de eventuele problemen/fouten zitten. Ik ben van plan om een marchisio cassette te laten plaatsen die tot 30T gaat. Omdat ik nu een achterderailleur heb met (volgens mij) een korte kooi, lijkt me dat ik deze dan moet vervangen voor een achterderailleur met een medium of lange kooi. Klopt dit? En het lijkt me dat er dan ook een nieuwe (langere) ketting op moet.

Met de huidige ketting en cassette heb ik nu bijna 4000km gefietst. Eerst had ik het idee om te wisselen tussen de klimcassette (marchisio-cassette) en mijn normale cassette afhankelijk van de tocht die ik ga fietsen. Maar omdat met de marchisio cassette de kransjes toch relatief eenvoudig te wisselen zouden moeten zijn, is nu mijn idee om een paar extra kransjes te kopen zodat ik de marchisio cassette in een klim- en vlakke-configuratie kan zetten. Mijn vraag is of dat dit eigenlijk wel goed kan, is de ketting voor de vlakke-configuratie van de cassette dan niet te lang? Levert dit problemen op met de langere achterderailleur?

Ik wil het geheel trouwens laten monteren door een fietsenmaker, om te zorgen dat alles goed gemonteerd wordt. Maar vervolgens wel zelf per tocht de cassette kunnen aanpassen.

Graag hoor ik van jullie of jullie denken dat mijn idee voor het gebruik van marchisio cassette logisch is en of dat er zaken zijn die ik beter anders zou kunnen doen.
Cannondale CAAD 105 Compact

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7941
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 17 mar 2012 14:28

Ik neem even aan dat je 10v hebt. Als je persé een cassette van max 30t wilt, dan kun je deze ook schakelen met een Triple wegderailleur van 105 e.d. Die schakelt ook de 12-25t cassette. Kettinglengte verschil van 5 schakels wordt opgevangen door de derailleur. Marchisio is niet al te goedkoop.
Een 10v ATB cassette van Shimano is er ook in een variant met max 32t. (een 30t variant is er niet.) Dat is zeker goedkoper en wordt ook door een 105 triple derailleur geschakeld. Met jouw gewicht, ervaring en conditie is een lichtste verzet van 34x32t bepaald niet overdreven op de Ventoux. Je kunt persoonlijk advies vragen en krijgen op http://www.dekaleberg.nl" onclick="window.open(this.href);return false; bij voorbereiding/welk verzet. :)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27878
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 17 mar 2012 14:43

Er is sinds kort ook een Shimano 10v cassette met een 30 erin, namelijk uit de nieuwe (10v) Tiagra-serie. Stukken goedkoper dan Marchisio.

Overigens werkt 30T soms gewoon zonder de derailleur aan te passen. Met een triple derailleur zit je sowieso veilig en dat kost ook de wereld niet.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7941
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 17 mar 2012 17:40

Goede aanvulling van Havana.

r.v.
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 aug 2010 14:51

r.v. 18 mar 2012 15:49

Die Tiagra cassette is inderdaad ook een interessante optie. Ik las ergens dat deze zelfs met een derailleur met korte kooi werkte.
Als ik dit zou doen, zou ik dan constant dezelfde ketting kunnen gebruiken, of zou ik dan ook de ketting moeten wisselen als ik de cassette wissel?

Als ik dezelfde ketting kan blijven gebruiken, dan neem ik aan dat de lengte van de ketting afgemeten moet worden op basis van de Tiagra cassette. Klopt dit? Tevens zou ik de Tiagra cassette veel minder gebruiken dan mijn standaard cassette, levert dat problemen op met de ketting, i.v.m. slijtage?
Cannondale CAAD 105 Compact

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7941
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 18 mar 2012 16:06

Jij ziet problemen die er niet zijn. Niet te bang zijn, er kan veel meer dan de folders van Shimano e.a. zeggen. Die willen vooral omzet maken. Als je met nieuwe cassettes en ketting begint, dan kun de cassettes door elkaar gebruiken op dezelfde ketting. Is de ketting 0,75% versleten, dan vervangen en beetje rustig inrijden op de al gebruikte cassettes. Zo gaat het goed en kost het het minste geld. Bij het op maat maken van de ketting moet je elk geval goed met 30t cassette kunnen schakelen. Niet te kort in elk geval. Een derailleur met langere kooi kan het tandverschil het beste opvangen, maar een korte kooi ook, mits de kettinglengte optimaal is.

Pantani1968
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 sep 2011 13:33

Pantani1968 23 mar 2012 09:01

Zelf fiets ik in Nederland met SRAM Rival Compact en een 14-25 cassette. Voor de bergen monteer ik een 12-27 cassette (SRAM Force). Een L'Alpe d'Huez was voor mij prima te doen met een 34/27 combinatie. Ik weeg wat minder (75 kg / lengte 1,90) en heb een goede fietsconditie. Voor de Ventoux heb ik echter (mede door het lezen van adviezen op dekaleberg.nl) een los Marchisio 30T blad aangeschaft. Deze monteer ik achter de 27 en laat vervolgens de 14 weg. De Rival (achter) derailleur bleek echter de combi 34/30 niet te pakken. Er is te weinig ruimte tussen het 30T blad en het bovenste derailleurwieltje, zodat de ketting er niet tussendoor past. Dit heb ik opgelost door in de derailleur een langere B-schroef te plaatsen. Hierdoor kan deze verder naar onderen zakken, zodat de combi 34/30 wel te schakelen is. Dit alles met dezelfde ketting (het spreekt voor zich dat het schakelen van 50/30 af te raden is :!: ). Voor een gelijkmatige slijtage wissel ik regelmatig van cassette en houd de kettingslijtage in de gaten. Als de 14-25 cassette versleten is, vervang ik deze voor een 12-23 (de 25 gebruik ik eigenlijk nooit (meer) in Nederland). Door deze wissel heb ik Nederland een mooie vlakke cassette en in de bergen toch een licht verzet. Het wisselen neemt (met het juiste gereedschap) nog geen half uur in beslag.
Of deze wissel ook met een 105 derailleur uit te voeren is, durf ik echter niet te zeggen.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7941
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 23 mar 2012 11:55

Op zich een heel creatieve oplossing. Het indraaien van de B-screw of zelfs een langer exemplaar monteren heeft een belangrijk nadeel: het schakelen gaat dan heel hakerig. althans met Shimano spullen. De ketting pakt dan heel aarzelend. En dat kan je op die steile stukken net niet gebruiken. De nieuwe 105 moet 30t aankunnen. Dit is overigens ook afhankelijk van de maat en vorm van het derailleuroog en dus van het framemerk. Die zijn allemaal verschillend. Gewoon proberen. Anders overstappen op een 105 triple achterderailleur. Die kun je ook laten zitten als je op het vlakke met 23 of 25 t als maximum rijdt.

r.v.
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 aug 2010 14:51

r.v. 07 apr 2012 14:07

Inmiddels is mijn fiets naar de fietsenmaker geweest:

De tiagra cassette 12T-30T is gemonteerd, dit ging niet met de originele 105 achter-derailleur met korte kooi. Dus is er nu ook een derailleur met lange kooi gemonteerd.
Gisteren een eerste ritje gereden met deze combinatie (wel vlak) en alles lijkt goed te werken.

Nu nog even wat gereedschap aanschaffen, zodat ik voortaan zelf mijn cassettes kan verwisselen en ketting kan vervangen wanneer dit nodig is.
Cannondale CAAD 105 Compact

Plaats reactie