Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Merida

wielrenner2
Forum-lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 31 mar 2010 12:35
Locatie: Den haag

wielrenner2 21 feb 2012 14:52

Heeft iemand eigenlijk al een andere zadelpenklem gevonden met diameter 35.0? kwam er 1 tegen van Thomson van 32euro.. of zijn er andere dingen te doen voor andere zadelpenklem?

Bedankt:)
Merida Race lite 904

dogestyle
Forum-lid
Berichten: 512
Lid geworden op: 26 mei 2006 16:54

dogestyle 22 feb 2012 09:11

wielrenner2 schreef:Heeft iemand eigenlijk al een andere zadelpenklem gevonden met diameter 35.0? kwam er 1 tegen van Thomson van 32euro.. of zijn er andere dingen te doen voor andere zadelpenklem?

Bedankt:)
PM gestuurd

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 06 apr 2012 15:26

Valt mij tegen wat je aan Merida racefietsen ziet... Ik heb er onlangs een Merida Race Lite 905 2012 gekocht, maar hij moet nog geleverd worden. Ik had gehoopt dat hij vandaag geleverd zou worden, maar ik helaas geen telefoontje van de LBS gekregen.... Vandaag had ik wel weer eens op de race willlen zitten met dit weer.. Maar nu zal ik 1 Paasdag maar weer de mountainbike pakken met de weersvooruitzichten. Geen zin om weer op mijn plaat te gaan op racer in de nattigheid... Ik dacht dat Merida gewoon een voordelig merk was (zoals Giant), maar blijkbaar worden ze daardoor niet veel verkocht.... Als ik hem heb zal ik hem ook eens posten met een speclijstje. Zadel zal ik gelijk vervangen door mijn SLR en de ketting een blauwe KMC X10 (waarvan ik al 2 stuks heb gekocht om te wisselen).

Maar blijkbaar is mijn Merida fiets nu in ieder geval redelijk exclusief.... (net als mijn MTB, maar dat wist ik van een Yeti ARC... :) ) Merida wordt blijkbaar niet zo snel gekocht t.o.v. van een bijvoorbeeld een Cube, terwijl ze toch qua prijs/kwaliteit wel een beetje op hetzelfde niveau zitten...

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5513
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 06 apr 2012 17:13

Merida is gewoon veel meer gelinkt aan de MTB fietsen dan aan de racefietsen. Ik kom redelijk wat merida Mtb's tegen maar redelijk weinig racefietsen. Misschien zien mensen het te veel als een mtb merk en niet als race merk.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
teissie
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 10 aug 2010 18:13

Gebruikersavatar teissie 06 apr 2012 19:35

Merida is op de een of andere manier gewoon niet zo'n hip merk in Nederland. Ik denk trouwens niet dat Merida gewoon een goedkoop merk (en Giant ook niet) er zijn bijvoorbeeld genoeg exclusieve carbon modellen.
En ik vind mijn fiets natuurlijk niet ook goedkoop :-P ben nog steeds erg tevreden over eigenlijk alles. Na bijna 3000 km nog geen lekke band/ gebroken spaak of ook maar iets hoeven te vervangen aan mijn Race Lite 904 terwijl ik niet alleen maar over perfect asfalt rij.
Ja ik heb een fiets Tumblr

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 06 apr 2012 21:04

Ok, als mountainbike zal ik niet zo snel een Merida kopen, omdat ik dan wat exclusiever (en duurder) wil... Toch heeft Merida ook MTB's van 6000,- euro in zijn assortiment. Daarnaast bestaat Merida al best lang... Dat een merk als MTB merk wordt gezien, zie ik niet zo als punt. Genoeg merken die beide voeren. Misschien had ik ook liever een Cannondale of Specialized gekocht, maar ik denk dat ik echt wel blij ga worden van de Race Lite 905. Ik kan hem morgen op halen... Een racefiets is voor mij toch meer voor erbij, om wat snelheid te kweken op de MTB. Het hoeft geen topfiets te zijn, maar wel goed.... Maar als de Merida me zo goed gaat bevallen, kan het best zijn dat ik straks veel vaker op de racefiets zit dan op de MTB... ;) Het was een mooie aanbieding, en voor dat geld waren er geen alternatieven in een maatje 47cm met grotendeels Ultegra afmontage.... :)

@teissie: 1599,- euro voor Race Lite 905 vind ik ook niet goedkoop. Dat koop ik ook niet zomaar. Maar ik kreeg een heel mooi aanbod (wat evengoed een hoop geld was). Maar ik wilde gewoon een nieuwe racefiets naast mijn MTB.... En ik denk dat hij heel goed gaat bevallen (alles beter dan mijn 13 jaar oude "budget" Gazelle... :) ) Maar dan geen 2500,- euro of meer betalen (zoals bij mijn MTB)

Merida doet nu eenmaal meer in de MTB. Daar hebben ze ook een groot professioneel team in. En volgens mij rijden er in veel grote rondes geen Merida's mee. En wel de bekendere merken als Specialized, Cube, Canyon, Giant, Cannondale, etc, etc,,,,

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 06 apr 2012 21:07

teissie schreef:Na bijna 3000 km nog geen lekke band/ gebroken spaak of ook maar iets hoeven te vervangen aan mijn Race Lite 904 terwijl ik niet alleen maar over perfect asfalt rij.
Dit heeft toch meer te maken met de fabrikant van de wielen... En de LBS, die de fiets naloopt. Maar ik hoop ook dat ik hetzelfde ervaar... :)

Gebruikersavatar
teissie
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 10 aug 2010 18:13

Gebruikersavatar teissie 06 apr 2012 21:52

Ja klopt helemaal maar Merida zet dus wel degelijk fietsen in elkaar met degelijk materiaal, want van mijn fietsenmaker ben ik niet echt onder de indruk...
Ja ik heb een fiets Tumblr

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 06 apr 2012 22:41

teissie schreef:Ja klopt helemaal maar Merida zet dus wel degelijk fietsen in elkaar met degelijk materiaal, want van mijn fietsenmaker ben ik niet echt onder de indruk...
Ok, goed om te weten.... Ik haal mijn Race Lite 905 morgenochtend op, maar rijklaar maken doe ik zelf...(niet de LBS). Dus ik haal gewoon de doos met fiets op zoals hij van Merida komt... Omdat ik alles zelf nakijk en verder in elkaar zet, weet ik dan zeker dat het goed is... ;)
Enige garantie die ik wilde was die van frame-breuk o.i.d., dus een aankoopbon die ik nodig heb. Verder maakt het me niet zoveel uit als er iets stuk gaat, dan vervang ik het meestal toch... Al zijn er genoeg onderdelen waarop je aanspraak kunt doen voor garantie wanneer die stuk zouden gaan... We zien wel hoe het loopt. Zelden sloop ik wat aan mijn fiets, en ook nu denk ik dat het wel mee zal vallen...

In een ver verleden, tijdens mijn studietijd heb ik ook in een fietsenwinkel gewerkt, en alleen goede fietsen zaken kunnen een fiets goed afstellen. Sommigen maken er echt een rommeltje van. Nu heb ik alles zelf in de hand, dus dan weet ik zeker dat het goed is... ;)

Verder is het wel te hopen dat er enigszins goed materiaal op zit. Van een fiets van boven de 1000,- euro verwacht ik wel wat betrouwbaarheid, helemaal met een racefiets... (mijn oude racefiets kostte maar 1400,- gulden en daar heb ik toch wel 13 jaar plezier van gehad... (tot vorige week zelfs nog... :))

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 07 apr 2012 20:13

Mijn nieuwe Merida Race Lite 905.
Vorige week besteld, vandaag opgehaald en zelf rijklaar gemaakt.... :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

MAAT XS 47cm
FRAME Race Light-Single
KLEUR White/Black [Blue]
VOORVORK BC CF lite-S Taper
VOORDERAILLEUR Shimano Ultegra D
ACHTERDERAILLEUR Shimano Ultegra SS
SHIFTERS Shimano Ultegra
REMHENDEL attached
REMMEN Merida PRC
CRANKSTEL FSA Energy 50-34 MegaExo
BRACKET AS FSA
KETTING KMC X10 10s blue (misschien een beetje too much pimp... :mrgreen: )
WIELEN Fulcrum Racing Comp
CASSETTE Shimano CS-4600-10 12-28
BANDEN Vittoria Rubino Slick 23 60 Fold
BINNENBANDEN Michelin C4 Latex
STUUR FSA Gossamer Ergo OS
STUURPEN FSA OS-190 90mm
BALHOOFDSTEL BC Pro Neck
ZADELPEN FSA Team Issue 31.6
ZADEL Selle Italia SLR TLD Check It (oude zadel)
PEDALEN Shimano Ultegra SPD (oude pedalen)
COMPUTER Garmin Edge 800 (voor al mijn fietsen natuurlijk)
GEWICHT 8,5kg (m.b.v. personenweegschaal gewogen)

Klein stukje op gereden nadat ik hem klaar had, maar wat een verschil met mijn oude Gazelle.... :) Toch wel lichter en een stuk directer. Voelt vooralsnog comfortabel aan. Morgen maar eens een langer ritje maken, maar hij voelt erg goed. Al voelt de besturing wel iets nerveus aan. Daar moet ik een beetje aan wennen. Kan ook komen omdat de stuurpen maar 90mm is en het stuur vrij smal is. Moet ik een nameten wat nu echt de breedt is. 42cm of 40cm... Ben er toch wel erg blij mee, ondanks dat ik normaal niet zo snel iets van Merida zal aanschaffen...

Gebruikersavatar
teissie
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 10 aug 2010 18:13

Gebruikersavatar teissie 08 apr 2012 17:44

Veel plezier met je nieuwe racer hij ziet er strak uit, alles in de zelfde kleuren. Zelfs de ketting :-D vraag me af hoe dat er na een tijdje uit gaat zien..
Ja ik heb een fiets Tumblr

wielrenner2
Forum-lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 31 mar 2010 12:35
Locatie: Den haag

wielrenner2 08 apr 2012 21:47

Na veel gezeik met merida over garantie afhandeling hebben ze toch besloten om me een nieuw frame+vork te geven(905 2012 model) ben er blij mee want duurt nu al een jaar.. ik zal wel even een plaatje schieten als ik de fiets weer heb:)
Merida Race lite 904

Plaats reactie