waarom mag carbon niet op een fietsendrager?
Gegarandeerd dat dit onderwerp al meer is geweest, maar ik heb begrepen dat je een carbonfiets niet op een fietsendrager vast mag zetten aan de buizen, maar wel aan de zadelpen. Kan iemand mij vertellen of dat niet goed is voor het carbon of dat men bang is dat er krassen opkomen?
Wil mijn fiets meenemen naar Italië , maar kan hem niet bevestigen aan mijn Thule euroway. Hij redt het net niet tot mijn zadelpen.
gr Herman
Wil mijn fiets meenemen naar Italië , maar kan hem niet bevestigen aan mijn Thule euroway. Hij redt het net niet tot mijn zadelpen.
gr Herman
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Het is geen probleem om m aan de buis te klemmen hoor, wel met beleid uiteraard.
Ik zou niet op een fiets durven rijden die niet geklemd mag worden!
Ik zou niet op een fiets durven rijden die niet geklemd mag worden!
-
- Forum-lid
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 15 sep 2011 13:33
+1
Zowel mijn carbonnen racer (Ridley) als carbonnen MTB (Cube) gaan al jaren mee achter op een klepdrager (Thule) naar zuid Europa. Geklemd om de staande buis. Daarbij steken ze ook nog eens redelijk hoog boven de auto uit. Geen centje pijn.
Zowel mijn carbonnen racer (Ridley) als carbonnen MTB (Cube) gaan al jaren mee achter op een klepdrager (Thule) naar zuid Europa. Geklemd om de staande buis. Daarbij steken ze ook nog eens redelijk hoog boven de auto uit. Geen centje pijn.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Ik heb m'n Cervelo ook op een Thule euroway vervoerd, evenals de carbonnen fietsen van m'n fietsmaten. In eerste instantie gewoon aan de staande buis en de andere fietsen aan de liggende buis. Niet te vast draaien en evt een doekje ertussen tegen beschadigen.
Nu heb ik de beugel aan laten passen, langer laten maken, waardoor de 1e fiets op de drager( de mijne dus) aan de zadelpen geklemd wordt, deze is overigens ook van carbon, de andere 2 fietsen die meegaan worden nog steeds aan de liggende buis vastgezet. Geen centje pijn.
Nu heb ik de beugel aan laten passen, langer laten maken, waardoor de 1e fiets op de drager( de mijne dus) aan de zadelpen geklemd wordt, deze is overigens ook van carbon, de andere 2 fietsen die meegaan worden nog steeds aan de liggende buis vastgezet. Geen centje pijn.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Ligt er wel aan waar je op de buis gaat klemmen en bij welk frame dat je dat doet. Een carbon frame van 1200 gram overleeft 't allemaal wel, maar bij een frame van 700 gram is het toch niet zo'n goed idee om de boel in 't midden van een buis vast te klemmen.
Ik had eerst ook koudwatervrees voor het vervoer van mn cervelo op een fietsendrager.
Ben daar overheen gestapt en vervoer hem nu op een Thule drager, als ik de achterbak nodig heb voor bagage.
Ik draai de klem op de liggende bovenbuis net vast genoeg dat ik de buis niet meer heen en weer kan laten slippen.
Gaat prima, het gewicht van de fiets zelf wordt gedragen door waar de fiets op staat. De klem is er verder alleen zodat hij niet verplaatst.
Ben daar overheen gestapt en vervoer hem nu op een Thule drager, als ik de achterbak nodig heb voor bagage.
Ik draai de klem op de liggende bovenbuis net vast genoeg dat ik de buis niet meer heen en weer kan laten slippen.
Gaat prima, het gewicht van de fiets zelf wordt gedragen door waar de fiets op staat. De klem is er verder alleen zodat hij niet verplaatst.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Het enige wat 't doekje doet is voorkomen dat er krassen op 't frame komen, het beschermd de buis echt niet tegen 't indrukken van de klem.
En de belasting treedt achterop de auto natuurlijk niet op in 't statische geval dat de boel stil staat, maar juist als je over een drempel rijdt of een oneffenheid in het wegdek. Dan zal de klem gewoon vast genoeg moeten zitten, anders loop je 't risiko dat de fiets een stukje gaat fietsen op de snelweg. En dat gebeurd nog verrassend vaak.
En de belasting treedt achterop de auto natuurlijk niet op in 't statische geval dat de boel stil staat, maar juist als je over een drempel rijdt of een oneffenheid in het wegdek. Dan zal de klem gewoon vast genoeg moeten zitten, anders loop je 't risiko dat de fiets een stukje gaat fietsen op de snelweg. En dat gebeurd nog verrassend vaak.
Tot mijn schande moet ik bekennen dat mij dit ook bijna is overkomen. Het bleek dat de slotbout niet goed in het slot zat waarna de klem is aangedraaid. Tijdens de rit schoot ie er kennelijk alsnog in met het gevolg dat bij een flinke hobbel het frame losschoot en ik in de binnenspiegel mijn fiets zag verdwijnen. Gelukkig zaten de rubber riempjes om de wielen nog wel stevig vast en "zweefde" de spiksplinter nieuwe fiets vlak boven het asfalt. Heb er slechts twee wielen met een slag aan overgehouden.amclassic-fan schreef:Dan zal de klem gewoon vast genoeg moeten zitten, anders loop je 't risiko dat de fiets een stukje gaat fietsen op de snelweg. En dat gebeurd nog verrassend vaak.
Mijn fietsen gaan tegenwoordig gewoon achterin de station wagen met een paar schuimrubber matten ter bescherming.