Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Steken in heup en last van hamstring

Jurjenvh
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 06 okt 2011 11:13

Jurjenvh 18 apr 2012 11:25

Vanaf 70km fietsen krijg ik steken in mijn linkerheup. De steken blijf ik de gehele rit voelen. Als ik enkele minuten van de fiets stap zakt de pijn weg, maar wanneer ik weer begin te fietsen komen de steken langzaam weer terug.
Bij thuiskomst merk ik ook dat ik last heb van mijn hamstring in mijn linker been. Dit voel ik wanneer ik mijn linkerbeen omhoog beweeg. De last van mijn hamstring blijf ik rond de 3 dagen voelen voordat het is verdwenen. Tevens is de pijn in mijn heup alleen tijdens het fietsen merkbaar. Bij lopen of rusten heb ik totaal geen last.
Wat mij opvalt is dat ik tijdens het fietsen mijn tenen op een bepaald moment samen knijp, zowel van mijn linker als rechtervoet.. Ook is mij opgevallen dat mijn zadel aan de rechterkant harder is gesleten dan de linkerkant.

Zoals is te merken kunnen er een hoop redenen zijn waarom ik last krijg van mijn heup. Ik weet alleen niet waar het precies aan kan liggen. Misschien heeft een van jullie hetzelfde probleem ondervonden of weet een manier om mijn probleem op te lossen.

wezenloze
Forum-lid
Berichten: 364
Lid geworden op: 06 jun 2010 22:19
Locatie: Midden-NL

wezenloze 18 apr 2012 11:44

Een doorgezakt zadel kan dit soort asymetrische klachten veroorzaken. Als je zadel rechts is gesleten zak je daar iets naar beneden en komt je linkerheup omhoog. Ik zou in jouw geval een nieuw zadel proberen en die misschien ietsje lager zetten.

Jurjenvh
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 06 okt 2011 11:13

Jurjenvh 18 apr 2012 15:20

Bij het zadel is aan de rechterkant te zien dat ik er met mijn rechterbeen meer langs schuur, doordat de witte letters vager worden op het zwarte zadel, in vergelijking met mijn linkerbeen. Bij de linkerkant van het zadel zijn de witte letters nog volledig zichtbaar en geheel niet versleten.

prjz
Forum-lid
Berichten: 1533
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 18 apr 2012 18:32

Kan aan het zadel liggen, maar als het zadel aan de ene kant harder slijt dan aan de andere kant, gaat dit bij een nieuw zadel waarschijnlijk ook weer gebeuren.
Wellicht ook eens laten kijken naar zaken als bekkenscheefstand of beenlengteverschil.
En begin eens met rekoefeningen voor heup en hamstrings. Op internet zijn tal van voorbeelden te vinden.
prj

Jurjenvh
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 06 okt 2011 11:13

Jurjenvh 20 apr 2012 16:54

Bedankt allen voor de tips. Ik ga kijken of het helpt als ik mijn zadel een paar mm. lager zet.

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 20 apr 2012 18:16

ik vind dat zo vreemd, als ik pijn heb dan ga ik naar een fysio, niet rommelen met mijn zadel
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Jurjenvh
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 06 okt 2011 11:13

Jurjenvh 20 apr 2012 20:18

Ik probeer eerst de makkelijke weg te vinden om het probleem op te lossen en dat is voor mij het verlagen van het zadel.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 23 apr 2012 17:20

superrose schreef:ik vind dat zo vreemd, als ik pijn heb dan ga ik naar een fysio, niet rommelen met mijn zadel
Probleem is dat een heup die na 70 km fietsen pas pijn gaat doen zo 'laag reactief' is dat de klacht tijdens een normaal fysiotherapeutisch onderzoek misschien niet eens te provoceren valt, laat staan dat er één oorzaak gevonden kan worden. De behandeling bestaat dan ook vaak uit 'schieten met hagel' op mógelijke oorzaken (denk aan spierlengte, rompstabiliteit, positie plaatjes, zadelhoogte), dus zelf wat variëren met zadelhoogte is niet per se verkeerd imo.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Plaats reactie