Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Force of Chorus

jeroen_r
Forum-lid

jeroen_r 17 apr 2012 23:56

Hallo,
ik sta op het punt een nieuwe fiets aan te schaffen. Alleen twijfel ik over de afmontage van deze fiets, gebaseerd op mijn ervaring met chorus heeft die groep weer mijn voorkeur. Aan de andere kant kan ik ook kiezen voor een iets goedkopere en prijstechnisch gunstiger sram force groep.
Het geld wat ik over houd door voor Force te kiezen zou ik weer kunnen gebruiken om iets chiquere wielen te nemen of een ander stuur, zadelpen, pedalen etc.

Wie kan mij gebaseerd op zijn eigen ervaring van advies voorzien, dus duurdere groep of andere wielen of andere onderdelen?

bedankt.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 18 apr 2012 08:28

Van wielen ga je sowieso meer merken dan van groep. Die groepen zijn trouwens redelijk vergelijkbaar, gewoon kopen wat je mooi vindt.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 18 apr 2012 08:51

havana schreef:Die groepen zijn trouwens redelijk vergelijkbaar, gewoon kopen wat je mooi vindt.
+1
De chorusgroep kun je wel mooi combineren met een setje mooie goede Campa-wielen (die ik persoonlijk mooier vind dan het Fulcrum equivalent).
Less is bore

hm2694
Forum-lid

hm2694 18 apr 2012 08:58

+1 kopen wat je mooi vind en wat lekker schakelt, dus passen je handden goed over de shifters

prijs kwaliteit verhouding is over het algemeen prima van alle groepen van de diverse merken
Succes met kiezen.
Ik fiets dus ik besta!
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd!
Waar een berg is een weg omhoog te fietsen!
Race: Jan Janssen Blade met Sram Force.
MTB: Jan Janssen Jan Fenix met Decore SLX

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 18 apr 2012 13:20

Ik zou voor chorus gaan. Vind het er veel stijlvoller uitzien dan force, loopt mooier en is ook nog eens 11sp. Mooie wieltjes erbij en klaar. Force is prijstechnisch en gewichtstechnisch leuk. Maar chorus is nou ook niet zo zwaar.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

kurvenmeister
Forum-lid

kurvenmeister 18 apr 2012 13:45

thestudent schreef:Ik zou voor chorus gaan. Vind het er veel stijlvoller uitzien dan force, loopt mooier en is ook nog eens 11sp. Mooie wieltjes erbij en klaar. Force is prijstechnisch en gewichtstechnisch leuk. Maar chorus is nou ook niet zo zwaar.
Denk dat het aan de fiets ligt of het stijlvoller staat... En 11speed levert nog wel eens gelazer op met de afstelling en dan loopt ie echt niet mooi. Maar goed, TS mag beslissen naar zijn smaak. Chorus is een prima groep, net als Force. Aan beide doe je geen miskoop, al is Force imho wat praktischer voor wedstrijdgebruik ivm schakelen in de beugel (mij bevalt Campa dan niet). Maar om de vraag van TS goed te kunnen beantwoorden wil ik eigenlijk liever het complete plaatje zien. Een chorus-fiets met aksium velgen is niks tov een Force met ksyriums (ik noem even wat willekeurigs).

timofietst
Forum-lid

Gebruikersavatar timofietst 18 apr 2012 14:20

Ik ben nu een frame met Chorus en Zonda's aan het opbouwen. Ziet er echt schitterend uit :) Wat gewicht betreft zou ik het niet weten, daarin ontlopen ze elkaar niet veel. De looks van Chorus vind ik beter, vooral het crankstel is prachtig. 11 speed heeft voor mij het voordeel dat je de 11-23 of 12-25 kunt gebruiken met daarin alle kransjes opvolgend (ook de 18).

Bottom line denk ik echter dat je meer zal merken van betere wielen, daar zou ik toch voor kiezen. Wel met de kanttekening dat het schakelen van SRAM wel een iets ander princiepe is dan Campy en dat moet je prettig vinden.
Groeten,

Timo
Good Times!!
YT Jeffsy AL comp 2
Canyon Grand Canyon AL
http://www.mellowbikers.nl

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 18 apr 2012 14:23

kurvenmeister schreef:En 11speed levert nog wel eens gelazer op met de afstelling en dan loopt ie echt niet mooi. ......................
Chorus is een prima groep, net als Force. Aan beide doe je geen miskoop, al is Force imho wat praktischer voor wedstrijdgebruik ivm schakelen in de beugel (mij bevalt Campa dan niet).
Afstelling: werkelijk nooit problemen met 11sp (meerdere fietsen opgebouwd van Athena tot SR)

Schakelen in de beugel: vind ik juist wel heel fijn. Bij Campa kan ik de beugel veel beter vasthouden en met duim opschakelen. Smaken verschillen dus ;-)
Less is bore

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 18 apr 2012 14:59

Weet niet of het al is behandeld in het groepen topic, maar hou rekening met evt. restwaarde en slijtage.
Campa scoort op dat vlak al 10-tallen jaren goed, ben benieuwd welke ervaring langdurige SRAM gebruikers hebben.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 18 apr 2012 16:33

Deze keuze is niet eerlijk voor de Force groep, verliest het altijd van Chorus :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

boswielrenner
Forum-lid

Gebruikersavatar boswielrenner 18 apr 2012 16:38

Wellicht nog een klein puntje om mee te nemen in de afweging. Met Sram kan je altijd shimano onderdelen gebruiken. Is in menig buitenland vaak beter te vinden bij plaatselijke rijwielshop (als je panne hebt).
Ik vind zowel Force als Chorus erg mooi en goed. Als ik moest kiezen zou ik Chorus verkiezen boven Force. Ik kies wel Sram Red boven Chorus.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 18 apr 2012 16:44

Wat wil je dan van Shimano gebruiken bij Force? Enige wat ik me kan bedenken is de cassette.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie