schroefdraad voor pedaal stuk
Ik kocht onlangs een occasie SRAM RED cranckstel dat ik door mijn fm liet monteren op mijn fiets. Het cranckstel zag er op 't eerste zicht onberispelijk uit.
Tijdens de eerste rit na een uurtje merkte ik opeens dat m'n pedaal niet meer vast zat, er zat een serieuze speling op ondanks dat hij wel nog volledig in de traparm was ingevezen.
Bij het uitvijzen van het pedaal blijkt nu dat de schroefdraad in m'n traparm volledig weg is.
Iemand hier ervaring mee? Kan je dit nog laten herstellen?
Tijdens de eerste rit na een uurtje merkte ik opeens dat m'n pedaal niet meer vast zat, er zat een serieuze speling op ondanks dat hij wel nog volledig in de traparm was ingevezen.
Bij het uitvijzen van het pedaal blijkt nu dat de schroefdraad in m'n traparm volledig weg is.
Iemand hier ervaring mee? Kan je dit nog laten herstellen?
- Le Grimpeur
- Forum-lid
- Berichten: 2623
- Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37
Heli-coil reparatie?. Er zijn meer filmpjes op YouTube over dit onderwerp te vinden. Zelf heb ik er geen ervaring mee, doch het schijnt een oplossing te zijn voor het soort problemen waar jij nu tegenaan gelopen bent.
60 x Ventoux
Dan krijg je dus deze insert. http://www.draadsnijgereedschap.nl/cate ... rts+V-COIL" onclick="window.open(this.href);return false;
Nu hopen dat de dezelfde spoed hebben als een gewoon pedaal.
Nu hopen dat de dezelfde spoed hebben als een gewoon pedaal.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
De aluminium insert zit niet los, dit is wel hetgeen ik eerst dacht aangezien mijn pedaal los zat en toch volledig ingevezen maar het is dus enkel de schroefdraad die nu weg is en waardoor mijn pedaal dus los kwam.
Het is idd de rechtercranck. De eerste eigenaar heb ik nog eens gemaild na het voorval maar deze beantwoord m'n mail niet, ik vermoed dus dat er wel al iets niet pluis was toen ik het cranckstel van hem kocht.
Het is idd de rechtercranck. De eerste eigenaar heb ik nog eens gemaild na het voorval maar deze beantwoord m'n mail niet, ik vermoed dus dat er wel al iets niet pluis was toen ik het cranckstel van hem kocht.
Zelfs al kan je een nieuw draad in laten lijmen, dan zijn de kosten waarschijnlijk hoger dan wanneer je een goede 2e hands crank koopt. Wellicht dat er op het forum een niet al te dure goede crank aangeboden wordt door iemand die als betrouwbaar te boek staat?
Velgenfluisteraar
Florezido
Florezido
-
- Forum-lid
- Berichten: 800
- Lid geworden op: 11 jan 2007 09:59
Neem je verlies. Ik ben reeds een aantal jaren geleden overgestapt van nieuwkoop naar een mix van nieuw en 2e hands. Bevalt prima. Het scheelt een hoop geld zelfs als er af en toe iets bij zit dat niet helemaal deugd. Je kunt natuurlijk echt pech hebben dat het volgende gebruikte crankstel weer uit elkaar valt. Bekijk je miskoop van de positieve kant. De kettingbladen zijn nog goed voor een paar duizend kilometer?
Gewoon inderdaad een helicoil er in laten zetten. Dat kan nooit in de verste weg evenveel kosten als een nieuwe SRAM red crank. hoogstens een paar tientjes. En het is de rechtercrank, dus normaal draad, dus hopelijk in helicoil te krijgen. Let op: je hebt een nogal afwijkende spoed nodig van 9/16 inch x 20 tpi (bestaat voor zover ik weet alleen voor fietspedalen). Als je lokale FM dat niet kan, dan misschien andersoortige werkplaats waar ze meer weten van helicoils (oldtimer garage? mechanische werkplaats etc), maar vanwege die vreemde spoed, zul je waarschijnlijk toch wel bij een FM uitkomen.
p.s. Mocht je handig zijn, en het zelf willen proberen: http://www.recoilshop.net/91620-rhlh-bicycle-p-754.html" onclick="window.open(this.href);return false; . En ook dit kost minder dan een nieuwe RED crank...
p.s. Mocht je handig zijn, en het zelf willen proberen: http://www.recoilshop.net/91620-rhlh-bicycle-p-754.html" onclick="window.open(this.href);return false; . En ook dit kost minder dan een nieuwe RED crank...