Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Aanleren van wedstrijdtempo

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 20 apr 2012 18:34

joseba5 schreef:
stokie schreef: Wat ook aan te raden is, zijn de clubwedstrijdjes op het parcours op Sloten in Amsterdam (WVA). Een rondje zonder bochten en dus wordt er altijd flink doorgereden.
:?
Kan je een gekke smiley bij zetten, maar het rondje van sloten staat erom bekend dat het een snel rondje is. De bochten zijn flauw, je kan er zo doorheen. De bochten zijn eigenlijk geen bochten te noemen.
Je ziet er echt renners uit alle delen van het land.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13778
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 28 apr 2012 09:33

Ik zeg altijd train hoe je wedstrijden zijn en alleen tot het gaatje gaan is moeilijk. Wat ik doe als ik op een dood punt zit, de mtb pakken en met een groepje mee soms red ik het tot het eind soms niet, maar het helpt wel en dan als een debiel erachteraan blijven rijden en hopen dat ze een keer een beetje stilvallen.

Plus hoe train je inval? De meeste doen dat veel te langzaam net op of onder het omslagpunt, je moet het echt in het rood doen.

edwin01
Forum-lid
Berichten: 1779
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

edwin01 29 apr 2012 11:35

Interval trainen doe je dus niet in het rood omdat je dat maar een paar keer volhoudt. Intervallen doe je onder het omslagpunt met een groot aantal herhalingen. Afhankelijk of het intensieve of extensieve intervallen zijn ga je meer of minder richting omslag.

wtosser
Forum-lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 apr 2010 12:59

wtosser 01 mei 2012 08:41

edwin01 schreef:Interval trainen doe je dus niet in het rood omdat je dat maar een paar keer volhoudt.
Pertinent onwaar. Intervaltraining is er juist op gebaseerd dat je tijdens de intensieve blokken dusdanig hard rijdt, dat je de herstelpauzes nodig hebt voor herstel. Dit herstel kan zowel onvolledig als volledig zijn, afhankelijk van het type intervaltraining je aan het doen bent.

@TS, ik zou eens met een goede trainer om tafel zitten en/of wat boeken over wielertraining lezen.

gjo
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 jan 2011 00:38

gjo 01 mei 2012 11:08

Dat ligt er aan welke definities je aan in het rood gaan en aan intervaltraining geeft..

De definitie van interval = tussentijd, tussenruimte..
In het geval van wielrentraining betekent dat een bepaalde tijd/afstand op een bepaalde snelheid/hartslagfrequentie/vermogen fietsen.
Intervaltraining zegt dus in mijn ogen in principe niets over de intensitieit, omdat je ook rustintervallen hebt. De term intervaltraining wordt in het wielrennen door verschillende mensen (ook door specialisten) vaak voor verschillende trainingen gebruikt, bijv. de een noemt weerstandstraining intervaltraining, de ander noemt D3 (95-100% van je omslagpunt) training een intervaltraining.
edwin01 en wtosser gebruiken waarschijnlijk allebei een andere definitie van intervaltraining?

Mijns inziens is in het rood gaan: weerstandstraining = volledig vol gas rijden (maximaal dus plm.100% van je max. hartslag).
Weerstandstraining voer je af en toe (zeker niet te vaak!) uit, omdat dit een zeer belastende training is voor je lichaam en omdat dit ten koste schijnt te gaan van je duurvermogen. Dus als je deze training te vaak uitvoert breek je meer af dan je opbouwt.

Ontopic:
De basis (rustige duurtraining 75-85% van je omslagpunt) moet groot genoeg zijn, vaak wordt de wedstrijdafstand + 10% aangehouden. In het geval van sportklasse lijkt me rustige duurtraining van 2-2,5uur (=60-80km)aaneengesloten lang genoeg, dit eventueel meerdere keren per week. Op het moment dat de basis voor je gevoel groot genoeg is, D2 (85-95% van je omslagpunt) en D3 trainingen erbij pakken en af en toe (bijv. 1x per 3 weken/maand) een weerstandstraining.

In het geval van iamx12 kan zijn niet volgen liggen aan een gebrek aan 'pelotonskills', op te lossen door zoveel mogelijk in een peloton te rijden, bochten op hoge snelheid te oefenen en kijken hoe andere renners dit doen. Ook kan het liggen aan een gebrek aan vermogen dat hij weg kan trappen t.o.v. de andere renners, wat dan weer op te lossen is door D3-trainingen en eventueel een weerstandstraining uit te voeren.
Blijf wel goed op je gevoel letten en neem genoeg rust na D2 & D3 trainingen om niet overtraind te raken.


Tevens ben ik ook wel benieuwd naar wat voor intervallen de wedstrijdrijders (zowel Sportklasse als Amateurs) onder ons doen in de D2 & D3 hartslagzones?

edwin01
Forum-lid
Berichten: 1779
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

edwin01 01 mei 2012 17:03

Gjo geeft mijn insteek inderdaad prima weer. Als je in het rood gaat is er sprake van weerstandstraining. Dit gebeurt anaeroob met hoofdzakelijk creatinefosfaat als een soort raketbrandstof. Hiervan heb je voor ongeveer 45 seconden tot je beschikking en aanvullen neemt behoorlijk wat tijd in beslag. Deze training kun je dus maar zeer beoerkt uitvoeren, nog even afgezien van de microschade die je aan de spiervezels toebrengt.

Gebruikersavatar
arepol
Forum-lid
Berichten: 1467
Lid geworden op: 17 jun 2008 14:07
Locatie: Eindhoven
Contact

Gebruikersavatar arepol 02 mei 2012 10:38

edwin01 schreef:Als je in het rood gaat is er sprake van weerstandstraining. Dit gebeurt anaeroob met hoofdzakelijk creatinefosfaat als een soort raketbrandstof. Hiervan heb je voor ongeveer 45 seconden tot je beschikking en aanvullen neemt behoorlijk wat tijd in beslag. Deze training kun je dus maar zeer beoerkt uitvoeren, nog even afgezien van de microschade die je aan de spiervezels toebrengt.
Was het maar zo'n feest dat je creatinefosfaat het 45 seconden volhield...
In het rood gaan is (bij mijn weten) over je omslagpunt (=anaerobe drempel), waarbij er meer lactaat (=melkzuur) gevormd wordt dan dat er wordt afgebroken (grens 4 mmol/L).
Je wilt als wielrenner graag deze anearobe drempel oprekken, omdat je, zolang je net op of onder deze drempel blijft, dan lange tijd een hoog vermogen kunt leveren.
Deze zone train je het beste door er op of net erover te gaan zitten. En dus iets in het rood ja...
Omdat je dat niet superlang kunt volhouden deel je dit dus in in blokjes of intervallen met rust ertussen.
De herstelperiode van dit type trainingen (mits goed uitgevoerd) ligt wel op een 2/3 dagen (afhankelijk van je getraindheid). Je wilt dus per week niet meer dan 3 van dit type trainingen doen (wedstrijden (waarin je aan het afzien bent) vallen hier ook onder).
Het is de snelste manier om in vorm te raken en ook de snelste manier om jezelf op te branden als er te weinig rust genomen wordt tussen de trainingen.

edwin01
Forum-lid
Berichten: 1779
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

edwin01 02 mei 2012 14:15

Ik ben het voor het allergrootste deel met je eens. Alleen ik denk dat je deze training juist een haartje onder het rood moet doen vanwege het aantal intervallen wat je kunt volhouden en de kortere hersteltijd. Een weerstandstraining (dus echt in het rood) niet vaker dan hooguit 1x per week.

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 04 mei 2012 10:33

Leuk hoe er allemaal dingen worden geroepen dat je bij blokken training in het rood gaat. Ik doe ook wel blokken waarbij ik niet in het rood ga. Dan varieer ik hoog en laag in een zone.
Als je blokken wat langer zijn dan kan je niet in het rood gaan en als je hele korte blokken doet ga je ver over rood. Het hangt er maar juist vanaf welke blokken je doet en met welk doel.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Gebruikersavatar
arepol
Forum-lid
Berichten: 1467
Lid geworden op: 17 jun 2008 14:07
Locatie: Eindhoven
Contact

Gebruikersavatar arepol 04 mei 2012 12:09

superrose schreef:Leuk hoe er allemaal dingen worden geroepen dat je bij blokken training in het rood gaat. Ik doe ook wel blokken waarbij ik niet in het rood ga. Dan varieer ik hoog en laag in een zone.
Als je blokken wat langer zijn dan kan je niet in het rood gaan en als je hele korte blokken doet ga je ver over rood. Het hangt er maar juist vanaf welke blokken je doet en met welk doel.
Ik voel me enigszins aangesproken, maar wil graag verduidelijken dat ik niet bedoelde bij alle blok-trainingen in het rood te gaan. Wat ik probeerde te duiden is dat in het rood rijden tijdens trainingen een zeer effectieve trainingsvorm is (met het oog op "in vorm komen") en dat je dit in intervallen of korte blokjes kunt doen. Daarbij had ik buiten beschouwing gelaten dat je uiteraard ook (langere) blokken in lagere hartslagzones moet doen om voldoende basis te hebben om van de intensievere trainingen te kunnen herstellen.

Maar goed, het beste advies voor de TS is om naar een (goede) wielertrainer te stappen. Of om iemand op de club met veel ervaring aan te spreken.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13778
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 mei 2012 20:38

Ik train altijd een beetje hoe ik me voel zeker met twee kleine kinderen voel ik me niet altijd even uitgerust als ik bv een zware training moet doen. Dus train ik sinds drie jaar gewoon hoe ik me voel. Ik moet zeggen zoveel scheelt het allemaal niet.

Wat bij mij het beste werkt is gewoon een vakantie in het hooggebergte. Persoonlijk vind ik het makkelijker om bergop meer te geven dan op het vlak, plus dat je af en toe lange rustpauzes hebt om te herstellen. Bv 5 uur op het vlakke vind ik echt lang terwijl het in de bergen wel gaat. Maarja op 5 uur doe je een uur niets.

Gebruikersavatar
Zander
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 mei 2012 11:48
Locatie: Arnhem

Gebruikersavatar Zander 13 mei 2012 11:57

Zelf zit ik nu ook met het wedstrijdtempo verhaal aan te kloten. Vorig jaar reed ik de koersen uit, ondanks dat ik problemen had met bochtentechniek, dit jaar is de bochtentechniek stukken verbeterd, ik hoef geen gaten meer dicht te rijden. Echter ontbreekt het me dit jaar echt aan de power om mee te kunnen komen. Ben nu ook aan het zoeken naar een goede trainer (ene keer train ik te intensief en de andere keer ben ik weer te lang bezig met duur), ik kloot dus eigenlijk wat aan. Ik zoek dus iemand die mij hierin kan begeleiden.

Plaats reactie