Afgelopen week de ketting, cassette en tandwielen van de crank geheel gereinigd met een degreaser en een kwastje. Alle onderdelen met een doekje afgenomen totdat er geen vuil meer werd afgegeven. Ketting was weer zilver kleurig. Daarna PTFE lube van Shimano opgebracht.
Maar na een enkele rit in droog weer is de ketting alweer zwart, hetzelfde met de tandwielen van de cassette en crank. Aangezien ik geen zin had om de boel weer schoon te maken, na afloop alleen weer wat lube aangebracht.
Suggesties voor een lube die minder snel vuil aantrekt of een werkmethode die dit voorkomt?
Schone ketting/tandwielen
Gebruik een smeermiddel op wax basis, zoals Pedro's icewax e.a.
Over het algemeen gebruikt men veel te veel smeermiddel op de ketting.
Ik drup een paar druppels op een kwastje en strijk hiermee over iedere rolletje van de ketting. Even in laten trekken, draaien en daarna droogwrijven.
Ik drup een paar druppels op een kwastje en strijk hiermee over iedere rolletje van de ketting. Even in laten trekken, draaien en daarna droogwrijven.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Recept voor een zwarte ketting:
neem 1 ketting en degreaser. Goed roeren.
Vervolgens, na schooonwrijven met een doekje, voeg PTFE lube toe.
Resterende degreaser tussen de rolletjes + PTFE = zwarte ketting.
Het ligt dus (mijns inziens) niet aan je lube, maar aan een (overmaat) aan degreaser (en waarschijnlijk daarvoor een overmaat aan lube die vuil aantrekt).
neem 1 ketting en degreaser. Goed roeren.
Vervolgens, na schooonwrijven met een doekje, voeg PTFE lube toe.
Resterende degreaser tussen de rolletjes + PTFE = zwarte ketting.
Het ligt dus (mijns inziens) niet aan je lube, maar aan een (overmaat) aan degreaser (en waarschijnlijk daarvoor een overmaat aan lube die vuil aantrekt).
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
OK, points taken. Maar wat is nu het recept voor een ketting die langer schoon blijft ervan uitgaande dat de ritjes met droog weer plaatsvinden? In ieder geval minder lube dus, maar waarschijnlijk moet ik mijn gehele werkmethode aanpassen. Ik sta open voor suggesties.
NB: Ik was de derailleurwieltjes niet vergeten. De laatste keer de kooi gedemonteerd en de wieltjes individueel gereinígd.
NB: Ik was de derailleurwieltjes niet vergeten. De laatste keer de kooi gedemonteerd en de wieltjes individueel gereinígd.
Plan A. Zorgen dat je de ketting voordat deze echt vies wordt gewoon steeds even afneemt met een droge doek. Idem voor tandwielen en derailleurwieltjes. De tandwielen achter kun je met een doek gewoon een beetje "flossen" met het wiel in het frame. Dan ketting lichtjes in de olie zetten en dit hele proces regelmatig herhalen. Werkt naar mijn idee heel lang heel goed en is relatief weinig moeite als je het bijhoudt. Met mooi weer blijft het zo echt heel lang mooi schoon. Ga je te snel met de ontvetter in de weer dan wordt het een grote smeerboel.
Pas als dit niet meer werkt dan ga je over op plan B door de ketinng los te halen helemaal uit te spoelen en na gebruik ontvetter ook schoon te spoelen met water. Dan nachtje laten drogen en daarna weer lichtjes invetten. Dan weer over op plan A.
Pas als dit niet meer werkt dan ga je over op plan B door de ketinng los te halen helemaal uit te spoelen en na gebruik ontvetter ook schoon te spoelen met water. Dan nachtje laten drogen en daarna weer lichtjes invetten. Dan weer over op plan A.
-
- Forum-lid
- Berichten: 339
- Lid geworden op: 08 jan 2011 08:21
Schoonmaken met diesel of lampenolie werkt mijninsziens erg goed.
op een waterfiets kom je ook vooruit