Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Need some voorvork en wielen advies!

hanoskator
Forum-lid

hanoskator 21 apr 2012 19:47

Hallo,

ik ben wedstrijd wielrenner/veldrijder en ik mountainbike altijd wat in de zomer op een 10 jaar oude giant. Ik ben van plan deze zomer veel meer te gaan mountainbiken en ook meerdaagse tochten te rijden. Ik heb daarom een nieuw scott spark 40 aluminium frame uit 2009 gekocht om zelf op te bouwen. Dit zal niet voor wedstrijdgebruik zijn, maar ik rijd wel graag op hoge intensiteit. Ik heb alleen niet veel verstand van mountainbike materiaal en daarom ben ik dan ook benieuwd wat nou de beste keuzes qua vork en wielen zijn. Door veel te onderzoeken op internet kwam ik bij de volgende onderdelen:

voorvork:

Fox 32 FLOAT 100 FIT Remote ( kost rond de 800 geloof ik? bij de goedkopere adressen).

en

rock shox sid xx 100 2011 met hydraulische lockout(kost 450 bij salden )

Is de fox het prijsverschil waard? ik gebruik de vork vooral voor redelijk technisch cross country werk in ardennen achtige streken/ misschien nog es een keer alpen maar daarvoor koop ik hem zeg maar niet.

Qua wielen zit ik te twijfelen over de volgende sets:

Easton ea90xc ( rond de 700 euro)

en mavic crossmax slr ( of st ).

eventueel denk ik ook nog aan een hand gespaakt setje met Stan's no tubes ztr velgen en chris king naven.

bij de wielen ben ik dan benieuwd wat de beste keuze zal zijn? ik hou ook wel vn een keer een flinke jump op zijn tijd, dus de wielen moeten wel sterk genoeg zijn uiteraard. Ik weeg zo'n 70kg.

Ik hoop dat jullie me wat meer kunnen vertellen :D

Met vriendelijke groet,

Hanos
Trainen is voor talentlozen =P

reinr
Forum-lid
Contact

reinr 28 apr 2012 16:01

als je dan toch voor een goede vork gaat: is een lefty een optie? niet veel duurder maar wel lichter. de lichtste dt swiss komt in tests minder stabiel uit de verf en word slapper na een jaartje.
rij zelf met de alu en nu carbon: beter en steviger heb ik ze nog niet meegemaakt. aan je plannen te merken wil je echt topspul, soms leent zich een nieuwe fiets beter voor zoiets maar goed dat was niet je vraag.
zelf rij ik nu 2 jaar met de crossmax slr (rode naaf) en weeg 69 kilo (3 te zwaar:( ) en vindt ze erg perfect. vooral het gewicht laat zich positief gelden en stijfheid vind ik ondanks alle commenaren goed (rij meer dan 7000 per jaar). de wielen heb echt vreselijk te lijden gehad: megajumps, wasborden enz. ze geven geen krimp en zijn nog steeds recht!!
veel plezier met mtb-n trouwens!
De Moerasruiter uit het Paradijs http://www.mtblelystad.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

hanoskator
Forum-lid

hanoskator 07 mei 2012 21:48

Hallo!

een lefty is geen optie! hoewel ik het verschrikkelijk vind om te zeggen als enorme cannondale fan, maar ik vind een lefty niet mooi! =\ Ik geloof echter wel meteen dat het super werkt. Maar ik heb gekozen voor de rock shox angezien ik voorde beide vorken voor en tegenstanders vond en de rock shox toch wat lichter en vooral goedkoper is! :).

Dat van de nieuwe fiets klopt uiteraard, los is inderdaad altijd duurder. Maar ik zag dit scott spark frame voor 599 in de aanbieding en toen kon ik het niet laten. Ik vind deze ook mooier dan de huidige scott frames en dat veersysteem heeft zich geloof ik ook wel bewezen qua kwaliteit!. Ik wil inderdaad graag topspul qua wielen, vork en banden. Dat bepaalt toch voor een groot deel je rijkwaliteit van je fiets en het gewicht. Op de groep bespaar ik dan wel weer wat door met x 9 te rijden en verder Ritchey wcs alu onderdelen.

Een zeer tevreden crossmax gebruiker dus! hmm dat brengt me weer aan het twijfelen. Ik wilde eigenlijk voor de easton gaan vanwege de stijfheid en de sterkte. Maar als de crossmaxen dat ook aankunnen, hoef ik me daar dus geen zorgen over te maken.

thanks voor het advies! ik zal eens wat knopen doorhakken en als de fiets klaar is hem hier posten :).

groeten,

Hanos
Trainen is voor talentlozen =P

Plaats reactie