alternatief voor "klik" pedalen
-
- Forum-lid
Yes, helemaal goed, ik heb mijn vrouw aan het fietsen!!!
Een zng fitnessfiets, dus racefiets met recht stuur (medische reden, betere zit) en gewone pedalen!!!
Maar ik vind dat je met fietsschoenen beter/makkelijker fietst dan op sportschoenen!
Nu heeft zij schrik (net als meer dames) van spd sluiting omdat ze bang is niet snel genoeg los te komen.
Is er een alternatief (geen toeclips) waarmee je toch "vast" zit met je fietspedalen, maar toch ook weer niet.....
Een zng fitnessfiets, dus racefiets met recht stuur (medische reden, betere zit) en gewone pedalen!!!
Maar ik vind dat je met fietsschoenen beter/makkelijker fietst dan op sportschoenen!
Nu heeft zij schrik (net als meer dames) van spd sluiting omdat ze bang is niet snel genoeg los te komen.
Is er een alternatief (geen toeclips) waarmee je toch "vast" zit met je fietspedalen, maar toch ook weer niet.....
Voeding & recepten voor sporters: http://www.fitnesskeuken.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik fiets best hard voor n sportschool jongen, en ik ben best breed voor een wielrenner....
Ik fiets best hard voor n sportschool jongen, en ik ben best breed voor een wielrenner....
Ja, dat is er, de Ergon PC2: http://www.ergon-bike.com/us/en/product/pc2" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb deze laatst gemonteerd op een fiets van iemand anders die ook graag lekker fiets maar niet graag vastzit.
Ze kosten niet weinig maar het ziet er erg afgewerkt en degelijk uit.
Ik heb deze laatst gemonteerd op een fiets van iemand anders die ook graag lekker fiets maar niet graag vastzit.
Ze kosten niet weinig maar het ziet er erg afgewerkt en degelijk uit.
Verder zou je ook downhill/4x mountainbike pedalen kunnen gebruiken met bijvoorbeeld freeride/BMX schoenen van Five Ten, 661 of Shimano. Die hebben ook een stijvere zool dan gewone sportschoenen of gympies... Stevige wandelschoenen kan natuurlijk ook, maar die zijn meestal toch ook wat soepeler, omdat je daar goed moet op kunnen lopen....
"Vast" zoals met SPD zit je natuurlijk nooit op losse pedalen, dus trekken aan de pedalen zal niet gaan... Maar als je SPD toch niet kent qua gebruik, maakt dat natuurlijk niet uit voor de gebruiker...
"Vast" zoals met SPD zit je natuurlijk nooit op losse pedalen, dus trekken aan de pedalen zal niet gaan... Maar als je SPD toch niet kent qua gebruik, maakt dat natuurlijk niet uit voor de gebruiker...
Toeclips zijn veel gevaarlijker dan klikpedalen. Mijn vrouw had eerst ook angst, maar nu met spd-sl geen problemen meer.
Ik heb voor mijn vrouw een setje PDA 530 van shimano gekocht.(ten minste als ik het goed zie op de pedalen )
Aan de ene kant een spd kliksysteem, aan de andere kant kan je met plaatje gewoon op de pedaal zonder dat er een kliksysteem zit! De fietser zit dan dus gewoon los op de pedaal.
Voordeel is dat ze kan wennen aan het " vastzitten" op de makkelijkere stukken en als ze voor een bepaald gedeelte angst heeft, heeft ze gewone pedalen.
Ei van columbus en ik heb er geloof ik 40 euro voor betaald.
Aan de ene kant een spd kliksysteem, aan de andere kant kan je met plaatje gewoon op de pedaal zonder dat er een kliksysteem zit! De fietser zit dan dus gewoon los op de pedaal.
Voordeel is dat ze kan wennen aan het " vastzitten" op de makkelijkere stukken en als ze voor een bepaald gedeelte angst heeft, heeft ze gewone pedalen.
Ei van columbus en ik heb er geloof ik 40 euro voor betaald.
Laatst gewijzigd door beren040 op 07 mei 2012 22:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Allard
Dit lijkt me een goed advies. De schrik zit tussen de oren en zo kan er langzaam gewend worden en vertrouwen ontstaan.
Iedereen heeft denk ik die angst wanneer je voor het eerst met klik-pedalen gaat fietsen. Nergens voor nodig, je zit namelijk niet echt vast.
Goed oefenen tegen een muurtje voordat je gaat fietsen. In de toekomst zul je nog welleens vallen omdat je te laat bent met uitklikken. Dat is mijzelf ook meerdere malen overkomen. Ziet er erg vermakelijk uit voor de omgeving, maar het enige dat pijn zal doen is je ego.
Zo'n dubbel SPD pedaal met 1 kant voor gewone schoenen klinkt mij als een prima oplossing om te trainen.
Goed oefenen tegen een muurtje voordat je gaat fietsen. In de toekomst zul je nog welleens vallen omdat je te laat bent met uitklikken. Dat is mijzelf ook meerdere malen overkomen. Ziet er erg vermakelijk uit voor de omgeving, maar het enige dat pijn zal doen is je ego.
Zo'n dubbel SPD pedaal met 1 kant voor gewone schoenen klinkt mij als een prima oplossing om te trainen.
-
- Forum-lid
Mavic heeft een combinatie waarbij de schoenen door middel van een magneet 'vastzitten' aan de pedalen.
Rose heeft ze in de verkoop (http://www.rose.nl/artikel/mavic-pedale ... aid:332516" onclick="window.open(this.href);return false;). Misschien is dit wat voor je vrouw.
Rose heeft ze in de verkoop (http://www.rose.nl/artikel/mavic-pedale ... aid:332516" onclick="window.open(this.href);return false;). Misschien is dit wat voor je vrouw.
Als je wilt dat iemand enthousiast wordt en blijft: DON'T PUSH!
Mijn dochter heeft sinds vorig jaar een MTB en maak ik zo nu en dan ritjes mee.
Ook ritjes met Koppenberg, Kwaremont en Kluisberg in 1 ritje en komt alles fietsend boven.
Ze heeft gewoon platformpedalen en shimano fiets loop schoenen. Onder deze schoenen kunnen ook plaatjes.
Afgelopen week in Toscana kwam ze zelf dat ze van de zomer toch met plaatjes wil gaan oefenen.
Als je goede platformopedalen hebt EN fietsloopschoenen dan is de grip verbazingwekkend groot!
Zolang we ritjes tot 50km doen ga ik haar niet pushen om plaatjes te nemen.
Stond pas ergens (Fiets?)een boeiend artikel hoe goed platformpedalen eigenlijk zijn
Mijn dochter heeft sinds vorig jaar een MTB en maak ik zo nu en dan ritjes mee.
Ook ritjes met Koppenberg, Kwaremont en Kluisberg in 1 ritje en komt alles fietsend boven.
Ze heeft gewoon platformpedalen en shimano fiets loop schoenen. Onder deze schoenen kunnen ook plaatjes.
Afgelopen week in Toscana kwam ze zelf dat ze van de zomer toch met plaatjes wil gaan oefenen.
Als je goede platformopedalen hebt EN fietsloopschoenen dan is de grip verbazingwekkend groot!
Zolang we ritjes tot 50km doen ga ik haar niet pushen om plaatjes te nemen.
Stond pas ergens (Fiets?)een boeiend artikel hoe goed platformpedalen eigenlijk zijn
Bij de keuze voor volledig spd is deze tussenoplossing wellicht een optie: http://www.bike2build.nl/product/PD0075 ... t/one-pair#" onclick="window.open(this.href);return false;
Volgens mij heb ik nog ergens een setje liggen.
Volgens mij heb ik nog ergens een setje liggen.