Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Goeie foto camera voor wieler foto's

c9
Forum-lid
Berichten: 365
Lid geworden op: 07 sep 2009 13:50

c9 02 mei 2011 21:10

Hallo,

Ik weet dat er een aantal hobby fotografen op het forum zitten, aan hun de vraag met wat voor camera je goeie sport foto's (hardlopen/wielrennen) kan maken!
Zoals u wel begrijpt ben ik een beginner anders had ik deze vraag waarschijnlijk niet hoefen stellen! Kortom ik ben opzoek naar een goeie beginners camera voor sport foto's!

Groeten!
Cannondale Caad 10

Erik
Forum-lid
Berichten: 2109
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 02 mei 2011 21:19

Een goeie beginnerscamera voor sportfoto's... Hmmm... Ik heb zelf prima foto's van de Jeugdtour gemaakt met een simpele digitale compactcamera, maar heb me kortgeleden een digitale spiegelreflex aangeschaft en dat is toch wel eventjes wat anders. Als je dus een camera wilt hebben die ook in de toekomst je flink mogelijkheden geeft dan zou ik een dslr aanschaffen, ook omdat je daarmee lenzen kunt wisselen. Of eventueel een systeemcamera met een groot zoombereik. Mocht je echter voor een dslr gaan: aan de Pentax K-x heb je een geweldige instapper, met als enorm voordeel dat er gewone batterijen in gaan.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

fietsernl
Forum-lid
Berichten: 601
Lid geworden op: 29 apr 2004 13:35

fietsernl 02 mei 2011 22:09

Inderdaad, een DSLR. Koop er dan een gestabiliseerde lens bij. Gegarandeerd de mooiste foto's.
Maar het beste kun je hier eens rondneuzen: http://www.eosdigitaal.nl/forum/



Gebruikersavatar
dapoker
Forum-lid
Berichten: 559
Lid geworden op: 09 apr 2010 21:37

Gebruikersavatar dapoker 02 mei 2011 22:33

Een goede camera is het begin. Echter de meeste winst is te behalen bij het 'hoe' te fotograferen.
Bij 'snelle' actieve fotografie is het vaak gewenst dat je meebeweegt met je onderwerp. Zo vang je de actie en hou je snelheid in je foto... Met andere woorden; het onderwerp staat 'stil' maar de rest is wat vager door de beweging. Of juist andersom... Zie bijvoorbeeld:

http://www.pokergraphics.com/koersvandedag/?p=596
http://www.pokergraphics.com/koersvandedag/?p=85


Zo zijn er nog veel meer tips.
Heel veel succes met fotograferen.

o-ja... fijne camera om mee te starten. Nikon D90 of D60 volstaat meer dan voldoende, investeer misschien wat extra in een lens met veel 'licht-opbrengst'.
Voor de mooiste fiets-blog:
http://www.pokergraphics.com/koersvandedag/" onclick="window.open(this.href);return false;

dave73nl
Forum-lid
Berichten: 480
Lid geworden op: 30 jul 2010 15:56
Locatie: Tilburg

dave73nl 02 mei 2011 23:30

Hahaha okay meer eos-ers dus want eosdigitaal is een erg gaaf forum ook ;)
Gewoon een cam zoeken die vooral een sneller sluitertijd aankan en een lichtgevoelige lens. Natuurlijk is imagestablising wel ideaal maar ook aan de prijs een vaste hand werkt ook prima met dergelijke snelheden ;)
Ik zou op zoek gaan naar een 2e hands 30d van canon of 40d
Na jaren van afwezigheid weer sporadisch op \'s heerenswegen te spotten... Onhandig en langzaam? 99% kans dat ik het ben!

"Talent is ook een vorm van heel graag willen". Huub van der Lubbe

smeule
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 okt 2010 15:59

smeule 03 mei 2011 00:50

ik heb veel paarden fotografie gedaan met een digitale camera van olympus,
deze heeft vaak een sport stand er op zitten en deze werkt geweldig.
relatief snelle sluitertijd met behoud van kwaliteit. vele paarden ( spring) foto's mee gemaakt.

ben zelf over gegaan op spiegelreflexcamera betere kwaliteit maar in aanschaf een stuk duurder.


Erik
Forum-lid
Berichten: 2109
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 03 mei 2011 10:48

Voor wat betreft beeldstabilisatie zou ik altijd gaan voor stabilisatie in de body. Maakt extra lenzen namelijk stukken goedkoper... Kijk anders ook eens op pentaxforum.nl.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

bert01
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 25 jun 2010 23:31

bert01 03 mei 2011 11:15

Tja spiegelreflex is toch wel een must, daarbij bij voorkeur een lens waarbij het bereik tussen de 150mm en 300mm (crop camera) toch wel gecoverd moet zijn.
Beelstabilisatie is totaal overbodig, ten eerste moet je zorgen voor een vaste hand, ten tweede gewoon goed meebewegen met je onderwerp en ten derde maak je foto's over het algemeen met een dermate snelle sluitertijd dat bewogen foto's niet voorkomen hadden kunnen worden door beeldstabilisatie.... Ondanks dat mn lenzen beeldstabilisatie hebben gebruik ik het zelden....

jorisb
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 21 mar 2008 10:56

jorisb 03 mei 2011 11:51

+1 voor spiegelreflex.
Ook ik vind beeldstabilisatie overbodig, tenzij eventueel voor autosport ofzo,met panning shots, meetrekken dus. Dit werkt niet zo goed met fietsen en hardlopen omdat het lichaam teveel beweegt, echter het kan soms wel wat meer artistieke platen opleveren mist juist gebruikt.

Aangezien ik met Canon werk ben ik niet zo goed met de Nikon en andere bodies bekend, maar als beginner zou je bijvoorbeeld zelfs aan een 2e hands Canon 20D kunnen denken, dan heb je weer meer geld over voor een goed objectief, en dat zie je echt terug in je fotos ! Goed glas blijft, een body verouderd veel sneller

Eventueel kun je ook voor een Sony camera gaan, ik ken van het hockey een fotograaf die daarmee werkt en volgens mij zit daar zelfs een 2x crop op, dus nog meer "tele"

bepe
Forum-lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 16 sep 2005 14:37
Contact

bepe 03 mei 2011 13:33

Kies voor de sony a55. Ik heb deze sinds een paar maanden en is supersnel in de sportstand. DWZ dat je 10 foto's per sec kan maken. Bovendien kan je hd filmen met autofocus, ook leuk voor de wielersport. Door de lichtgevoelige sensor kan je ook snelle sluitertijden gebruiken, maar met een behoorlijke lens, niet de standaardlens en geen 18-200 nemen, kom je een heel eind. Bv een tamron 24-135 icm een tamron 70-300.. Veel succes!

c9
Forum-lid
Berichten: 365
Lid geworden op: 07 sep 2009 13:50

c9 03 mei 2011 15:49

Oke, dus sowieso een spiegel reflex! Welke is dus nog even de vraag...
Is 2de hands geen risico met camera's dan? Kan me voorstellen dat ze dan af zijn?!

Bedankt voor de reacties!
Cannondale Caad 10

Gebruikersavatar
sjoerdvr
Forum-lid
Berichten: 132
Lid geworden op: 26 mar 2011 10:59
Locatie: Leerdam, de glasstad!
Contact

Gebruikersavatar sjoerdvr 03 mei 2011 15:54

nou ben ik dan de eerste/enige NIKON gebruiker hier?

tweedehands spiegelreflexcameras zijn geen probleem, maar ze moeten niet te veel clicks (foto's) hebben gemaakt, want dan worden ze toch wel wat trager meestal.
ik heb een 6 jaar oude nikon D40, met 30000 clicks op de teller, en die doet het nog prima en snel! :D

voor goede foto's is dat al vaak genoeg, maar ik zou gaan voor een nikon D5100 als ik u was, perfecte kwaliteit met de goede lens erbij (70-300 VR van Nikon en kitlens 18-55 zijn echt een topcombi!)
en je kan nog filmen ook! :D

over the hills and far away...
Stevens Stelvio 105

Plaats reactie