Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

FAQ Campagnolo-Shimano-SRAM

Gebruikersavatar
ichebasje
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 mar 2009 17:18
Locatie: Born

Gebruikersavatar ichebasje 17 apr 2012 17:08

Goede avond,

Ik lees al een aantal jaren mee, maar nu dan eens een vraag van mijn kant.
Ik heb een fiets met een gedeeltelijke Shimano 6500 groep, de shifters zijn wel Shimano maar de remhoeven van een onbekend merk. Nu wil ik deze graag vervangen door Shimano.
De 6500 en 6600 remmen zijn geloof ik niet meer nieuw te krijgen en bij de 6700 remhoeven staat vermeld dat deze niet compatible zijn met de 6500 shifters.
Kent iemand hier de reden van en klopt dit of is dit meer een markting truc om de mensen volledig over te laten stappen naar een nieuwe groep?

Alvast bedankt,

Bas

GJvdW
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 07 apr 2012 11:42
Locatie: Groningen

GJvdW 17 apr 2012 21:42

Zal prima gaan werken. Kabeltje trekken is kabeltje trekken.

jansen01
Forum-lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 sep 2011 19:13

jansen01 17 apr 2012 21:48

ichebasje schreef:Goede avond,

Ik lees al een aantal jaren mee, maar nu dan eens een vraag van mijn kant.
Ik heb een fiets met een gedeeltelijke Shimano 6500 groep, de shifters zijn wel Shimano maar de remhoeven van een onbekend merk. Nu wil ik deze graag vervangen door Shimano.
De 6500 en 6600 remmen zijn geloof ik niet meer nieuw te krijgen en bij de 6700 remhoeven staat vermeld dat deze niet compatible zijn met de 6500 shifters.
Kent iemand hier de reden van en klopt dit of is dit meer een markting truc om de mensen volledig over te laten stappen naar een nieuwe groep?

Alvast bedankt,

Bas
Bas, tip:

http://link.marktplaats.nl/546325034" onclick="window.open(this.href);return false;
Addict R1

Gebruikersavatar
ichebasje
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 mar 2009 17:18
Locatie: Born

Gebruikersavatar ichebasje 18 apr 2012 11:07

Ik had idd ook het idee van een kabeltje is een kabeltje. Maar wie weet heeft Shimano daar andere gedachten over.
En de Marktplaat link had ik gisteravond ook nog gezien :-) Maar twijfel een beetje over 2e hands bij toch wel levensreddend gereedschap.

Maar bedankt voor het meedenken.

Bas

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 18 apr 2012 11:51

GJvdW schreef:Zal prima gaan werken. Kabeltje trekken is kabeltje trekken.
Wereld zit toch iets ingewikkelder in elkaar, de armen in de shifters en de rem spelen toch ook echt een rol. In dit geval gaat 't wel werken, maar je kan het niet zo algemeen stellen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3090
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 28 apr 2012 00:17

ichebasje schreef:Ik had idd ook het idee van een kabeltje is een kabeltje. Maar wie weet heeft Shimano daar andere gedachten over.
En de Marktplaat link had ik gisteravond ook nog gezien :-) Maar twijfel een beetje over 2e hands bij toch wel levensreddend gereedschap.
Maar bedankt voor het meedenken.
Bas
Het werkt wel maar de remwerking is niet optimaal. Het vorige type remgrepen remt minder krachtig met nieuwe remmen. En de nieuwe grepen minder krachtig met het oude model remmen. De nieuwe remgrepen trekken meer kabel dan de oude bij eenzelfde beweging. Als je begrijpt wat ik bedoel. En daar zijn de remhoeven ook op afgestemd. Ik gebruik zelf wat minder krachtige remmen van een ander merk die afgestemd zijn op het oude type remgrepen. Op één fiets met de oudere 7700 en op een andere fiets met de nieuwere 7900 remgrepen en je kun het verschil in remkracht duidelijk merken.

Omdat de standaard shimano remhoeven zowel oud als nieuw model uitstekend remmen en behoorlijk krachtig zijn valt er in de praktijk bij shimano remmen prima mee te leven als je het door elkaar gebruikt. Maar helemaal optimaal is het niet.

Als je de no-name remmen juist vervangt omdat je er op vooruit wilt gaan kun je beter op zoek naar een overjarig setje. Als je een beetje zoekt kun je best nog wel ergens een bijpassend setje remmen vinden. Dan werkt het nog beter en is waarschijnlijk nog goedkoper ook.

abdousjaparov
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 13 okt 2011 13:52

abdousjaparov 02 mei 2012 17:25

ik rij nu met ultegra, maar zou graag met de force shifters rijden, is dat mogelijk om enkel de shifters te kopen, of ook nieuwe derailleurs nodig?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 02 mei 2012 17:41

Dan moet je ook een nieuwe achter-derailleur kopen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
ichebasje
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 mar 2009 17:18
Locatie: Born

Gebruikersavatar ichebasje 11 mei 2012 21:22

Goedeavond,

jsparie, dank je wel voor je duidelijke uitleg. Hier kan een mens wat mee!
Sorry dat ik pas laat antwoord maar ik zit de komende 6w weer aan boord van een zeeschip en heb niet continue internet tot mijn beschikking. Hopen op een mooie zomer zodat de fiets nog eens buitenkomt dit jaar!

prettige weekend!

colnago1979
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 jun 2012 10:18

colnago1979 02 jun 2012 10:36

Wie kan mij vertellen wat nog meer veschillen zijn dan alleen prijs, gewicht en carbon (tussen campa veloce en centauer). Schakelt centauer ook nog fijner en preciezer of niet. Volgens FM zijn er technisch verder geen verschillen.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9098
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 01 aug 2012 23:14

Mijn schoonpapa heeft vandaag het asfalt van dichtbij gezien en daarbij o.a. zijn achterderailleur gesloopt. Er zit een campa centaur 10 spd groep op de fiets. Helaas is een derailleur met medium cage nergens te vinden (althans, niet door mij na een uurtje surfen), vandaar de volgende vragen:
- is een 2011 of 2012 centaur achterderailleur compatible met 2010 centaur shifters?
- klopt het dat er van de 2011/2012 uitvoering alleen een korte kooi versie is? (en 'trekt' die een 29 achterkransje?)
- alternatief: wie weet waar een 2010 centaur achterderailleur met medium kooi te krijgen is? (liefst online)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4317
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 01 aug 2012 23:40


Plaats reactie