Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

's Winters fietsen?

chasingwheels
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 sep 2010 18:11

chasingwheels 29 okt 2010 02:08

Hierin kun je iets meenemen om warm te blijven onderweg
Ook nog ns goed voor de moraal!
"Zie em harken op het buitenblad met dat mijnwerkersgezicht, ik word er bijna misselijk van!"

thja14
Forum-lid
Berichten: 436
Lid geworden op: 20 feb 2008 09:48

thja14 29 okt 2010 10:39

Ik rijd het hele jaar door. Woon werk altijd op de renfiets, zondags op de renfiets, zaterdags in de winter op de ATB. Geen enkel probleem. Ik was mijn fietsen wat vaker en smeer na het wassen in de winter mijn ketting wat meer, verder niets. Als het vriest zet ik na het wassen mijn fiets wel een nachtje op een paar kranten naast de verwarming (je moet lief voor haar zijn he). HEb het geluk van een bijkeuken met verwarming. Dit doe ik trouwens alleen om het vastvriezen van de palletjes in het freewheel tegen te gaan. Als je je fiets wilt beschermen kan inspuiten met WD40 heel goed, doe ik met de motorfiets, voor de fiets vind ik het niet nodig, omdat ik die gewoon vaak was. Bij pekel wel met koud water wassen, ander meer kans op corrosie en bij pekel ook echt na ieder tochtje wassen. Verder denk aan het eten en drinken. Bij koude heb je veel eerder kans op een hongerklop en met hongerklop nog 20 km naar huis moeten is bijna een garantie voor een flinke verkoudheid. Ook voldoende drinken moet je echt goed in de gaten houden bij koude heb je vaak veel minder dortst en vergeet je te drinken. Bij vorst stop ik vaak wat kleine flesjes in mijn shirt, omdat een bidon op de fiets dan te snel bevriest. Maar nogmaals ik fiets het hele jaar, ieder seizoen heeft zijn charme en ik zou er geen van willen missen.
Passie voor het fietsen en de fietsen.

deharrie
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 20 jan 2010 17:55

deharrie 29 okt 2010 10:50

Goed idee, van die kleine flesjes. Ik heb nog van die flesjes, 100 ml, om in een gordel met hardlopen te dragen. Geen gesodemieter met een te zware bidon op je rug! Wat is wd40 precies thja14?
Cube is good for you!

denniss
Forum-lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 15 jun 2010 22:19

denniss 29 okt 2010 11:07

WD 40 is een smeermiddel.
Te koop bij iedere auto onderdelen zaak(Halfords)

[img=http://www.wd40.com/files/images/wd-40-br69235874.jpg]

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 29 okt 2010 11:14

[quote="Amclassic-fan"]Probleem van een Camelbak is dat de slang al snel dicht vriest en dat heb je niet met een bidon. Als het niet vriest is het natuurlijk alleen maar een hoop geklooi met een bidon in je achterzak.[/quote]
Na een slokje moet je even in het tuitje bijten zodat de drank in het slangetje terug loopt in de zak.

Juiste kleding aandoen is wel even lastig. Het moet net de combinatie zijn tussen afsluiten en toch voldoende vocht afvoer. Als je naar 3 uur kletsnatte onderkleding hebt houdt niets je nog warm. Een ezelsbruggetje is: bij het vertrek moet het eigenlijk iets te koud gekleed aanvoelen en na 15 minuten is het ok. Stap je naar buiten en je hebt het nog steeds snikheet, dan ga je ontploffen tot de bevriezing erop volgt :-)

En voor mij persoonlijk: geen hersteltraining onder 0. Dan slaat m'n motortje niet aan en krijg ik het bere koud. Lekker D1/D2 geeft een prima verbranding, niet te veel transpiratie (als bij D3) en is prima vol te houden.
Mijn trainingen op bikeplanner.com

thja14
Forum-lid
Berichten: 436
Lid geworden op: 20 feb 2008 09:48

thja14 29 okt 2010 11:15

http://www.wd40.nl/home.php

Is in de fietswereld volgens mij helemaal niet bekend. In de motor wereld des te beter. Werkt als kruipolie, roetsverwijderaar, maar zeker ook als anticorrosiespray. Veel motorrijders spuiten voor de winter hun hele motorfiets hiermee in, beetje oppoetsen, blinkt het nog mooi ook, beschermt echt perfect. Ik gebuik het ook voor bijvoorbeeld een piepend scharnier en om mijn snelspanners van mijn fiets (alu op alu) mee los te houden in de pekelperiode. Werkt echt perfect.
[img=http://lh3.ggpht.com/_8IuvI968thk/TMp3a ... 40.png.jpg]
Passie voor het fietsen en de fietsen.

Gebruikersavatar
dapoker
Forum-lid
Berichten: 559
Lid geworden op: 09 apr 2010 21:37

Gebruikersavatar dapoker 29 okt 2010 14:13

Hier van het zelfde. Ik trap de hele winter gewoon lekker door op de racefiets. De intensiteit is wel een stukje lager maar dat mag de pret niet drukken. Heb vorig jaar en het jaar ervoor zelfs met temperaturen onder de -10 nog ritjes van 'n uur of vier gemaakt. Zo lang er geen sneeuw of ijs ligt fiets ik vrolijk door. Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook wel goed tegen de kou kan. Soms zie ik nog wel eens mensen met gezichtsmaskers op en de hele ratteplan maar dat hoef ik gelukkig niet. Zelfs nog maar zelden overschoenen nodig gehad.

Na 'n uurtje zijn de bidons echt wel bevroren maar dan haal je bij een tankstation gewoon wat nieuws. Ook een aanrader onderweg is een groot stuk warme vlaai :-) Daar is hier in Zuid-Limburg in die maanden geen gebrek aan.

Veel plezier!
Voor de mooiste fiets-blog:
http://www.pokergraphics.com/koersvandedag/" onclick="window.open(this.href);return false;

mispoes
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 12 mei 2009 15:12

mispoes 29 okt 2010 14:50

Poe hee, 4 uur fietsen met -10, ben je the Iceman ofzo?

Ik fiets in principe het hele jaar door maar als de temperatuur echt onder het vriespunt duikt, zet ik de fiets lekker op de tacx.
Ik heb altijd geleerd dat trainen bij vorst weinig zin heeft omdat je lichaam dan al z'n energie nodig heeft om warm te blijven.
http://www.sjaspatat.net" onclick="window.open(this.href);return false;

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 29 okt 2010 23:20

Als je een tacx hebt en het is echt koud en niet glad en je wilt wat langer fietsen dan is het niet verkeerd om gedurende 2 uur buiten te fietsen en daarna onmiddelijk nog tot een uur binnen uittrappen om weer warm te worden.
Afbeelding

dnns
Forum-lid
Berichten: 182
Lid geworden op: 07 sep 2010 17:08

dnns 29 okt 2010 23:35

[quote="De Harrie"]Blikje Valma autowax. Inwrijven, in laten trekken en uitwrijven. Mijn mat witte fiets ging er wel enigzins van glimmen. Spaken, velgen enz. ook gedaan. Alleen de zijkanten niet, dit i.v.m. het remmen! Siliconenspray gehaald bij fm voor de moeilijk te bereiken plekken. Succes.[/quote]

Ik heb ook een mat frame. Gaat die glans er dan wel weer vanaf? Vanzelf of moet je de wax daarvoor verwijderen met een ander goedje?

deharrie
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 20 jan 2010 17:55

deharrie 30 okt 2010 01:02

Je frame gaat niet heel erg glimmen van de wax, het is een soort zijdemat, tussen mat en glans in. Er afhalen hoeft niet, door je fiets schoon te maken haal je ook de waxlaag weer van je frame af. Bij mij werkt de wax prima, mijn fiets laat zich makkelijker schoonmaken en vuil hecht zich minder goed. Ik ga het zeker herhalen.
Cube is good for you!

dnns
Forum-lid
Berichten: 182
Lid geworden op: 07 sep 2010 17:08

dnns 30 okt 2010 10:59

ok, bedankt. Was stoot vuil af, maar WD40 lijkt me toch niet echt het beste spul. Volgens mij trekt dat juist vuil en smeer aan en dat is toch niet de bedoeling lijkt me.

Plaats reactie