Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Time pedaalset Iclic2 montage

maxplicity
Forum-lid

maxplicity 17 mei 2012 10:10

Ik overweeg om Time pedaalset Iclic2 pedalen aan te schaffen.

Is hier een aparte pedaalsleutel voor nodig of kan ik met een standaard 15mm pedaalsleutel deze pedalen vastzetten?
Laatst gewijzigd door maxplicity op 17 mei 2012 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.

gede
Forum-lid

gede 17 mei 2012 10:19

Standaard denk ik. Ik zou je enkel de iclic2's afraden.

maxplicity
Forum-lid

maxplicity 17 mei 2012 10:26

Ok bedankt, waarom raad jij deze pedalen af?
Ik vind het ook moeilijk om een keuze te maken en op forums en reviews zijn mensen toch te spreken over deze pedalen.

mvano
Forum-lid

mvano 17 mei 2012 10:30

Bij mijn weten kun je bij Time-pedalen geen pedaalsleutel gebruiken: je hebt een inbus-sleutel nodig (van RXS weet ik het zeker en de foto's die ik op internet van Iclic zie suggereren dat die in dit opzicht hetzelfde zijn).

gede
Forum-lid

gede 17 mei 2012 10:52

Even corrigeren: het moet inderdaad met een (standaard maat) inbussleutel.
De reden dat ik ze afraad is dat ik zeer slechte ervaringen heb met de Iclic1's waarbij de plaatjes maandelijks vervangen moesten worden en ik mij kilometers geërgerd heb ik klappende plaatjes vanwege te veel speling. Bovendien ben ik zwaar ten val gekomen door een losklikkend pedaal in de sprint. De spanningsinstelling werkt niet, want deze komt na 100 km ofzo vanzelf terug in zijn oude stand. Ik geloof niet meer in de betrouwbaarheid van pure plastic plaatjes in combinatie met de carbon veer. Nadat ik foto's heb opgestuurd naar Time van 2 paar pedalen met 5.000 km en plaatjes met 1.500 km waarbij overal duidelijk slijtage te zien is en ik van mening ben dat dit waarschijnlijk de slechtste Time pedalen ooit zijn is de reactie: indien u zich naar de dealer begeeft met het aankoopbewijs, kan u een nieuw paar krijgen. Nonsense dus.

Dit Iclic2 model bewijst dat ze zelf wel doorhebben dat de Iclic1 grondig fout was, maar ik ben nog niet overtuigd dat dit nu een goed pedaal is. Ik zou als criterium nemen dat het pedaal zeker een stalen veer moet hebben. Ik heb nu 2 paar RXS'en gekocht en het verschil in betrouwbaarheid en slijtvastheid is gi-gan-tisch.

maxplicity
Forum-lid

maxplicity 17 mei 2012 10:57

Bedankt door de informatie.
Misschien overweeg ik toch maar de Shimano PD 5700 pedalen. Ik heb last van keuze- stress ;-)

gede
Forum-lid

gede 17 mei 2012 11:14

Nadat ik zelf een maandje plat heb gelegen en heel veel fora heb nagelezen ben ik zelf uitgekomen op de RXS'en. De Shimano's zouden mijn tweede keuze geweest zijn.

borrelli
Forum-lid

borrelli 21 mei 2012 22:32

gede schreef:Standaard denk ik. Ik zou je enkel de iclic2's afraden.
Je hebt hier al een topic aan gewijd.Jij hebt een slechte ervaring met de Iclic versie 1 en ik begrijp dat jij ze niet weer koopt. Ik vind het wat overdreven om de opvolger actief af te gaan raden terwijl je op de vraag van de topicstarter in eerste instantie niet eens weet te melden dat ze met imbussleutel worden vastgezet.
"Grondig fout" vind ik dan ook een volledig overtrokken kwalificatie. En wat is er mis met de klantenservice van Time als ze jou een nieuw paar pedalen aanbieden?

gede
Forum-lid

gede 21 mei 2012 23:07

borrelli schreef:
gede schreef:Standaard denk ik. Ik zou je enkel de iclic2's afraden.
Je hebt hier al een topic aan gewijd.Jij hebt een slechte ervaring met de Iclic versie 1 en ik begrijp dat jij ze niet weer koopt. Ik vind het wat overdreven om de opvolger actief af te gaan raden terwijl je op de vraag van de topicstarter in eerste instantie niet eens weet te melden dat ze met imbussleutel worden vastgezet.
"Grondig fout" vind ik dan ook een volledig overtrokken kwalificatie. En wat is er mis met de klantenservice van Time als ze jou een nieuw paar pedalen aanbieden?
Ik doe maar om goed te doen. Ik heb zelf de raad die ik van anderen kreeg in de wind geslagen en heb daarvoor een prijs betaald. Ik keur de opvolger af omdat ik zoals gezegd van mening ben dat hetgeen mijn pedalen heeft doen falen, niet werd verbeterd. Met de klantenservice van Time is het mis als ik foto's opstuur van 2 paar pedalen die op verschillende plaatsen afgesleten zijn na een paar maanden en de melding dat ik maandelijks nieuwe plaatjes moest monteren. Dan zou de reactie van Time kunnen zijn: We hebben tekortkomingen aan dit type pedaal vastgesteld en hebben dit zo en zo verbeterd, maar dat doen ze dus niet. Ook met R&D zal het wel fout zijn, anders breng je geen pedalen op de markt die zo snel wegslijten.

Ook mijn excuses dat ik te snel op de sleutel ben ingegaan. Dat had ik zelf moeten weten want ik had mijn Iclics daarvoor zelf gedemonteerd met een inbus om ze daarna vakkundig weg te werpen. Het staat u verder vrij om de Iclics te kopen. Ik hoop dan van harte dat ze fenomenaal verbeterd zijn. Verder hoop ik dat mensen begrijpen dat ik nogal furieus tekeer ga tegen deze pedalen. Ze hebben mijn seizoen om zeep geholpen...

borrelli
Forum-lid

borrelli 22 mei 2012 14:00

Ik wil jouw ervaring en de nare gevolgen van je val niet bagatelliseren. Excuses als dit zo overkwam. Mij persoonlijk bevallen de Iclics 1 tot nog toe goed. Ik heb 1500km erop zitten en alles werkt nog zoals het hoort (eerste paar schoenplaatjes). Ik heb geen problemen met de kunststof veer, noch met de schoenplaatjes. Ik bezit nochtans het eenvoudigste model. De Iclic 2 zijn natuurlijk uitgebracht met een reden en ze zullen op een aantal punten duidelijk verbeterd zijn t.o.v. de eerste. Hierbij hoort slijtvastheid en stevigheid. De schoenplaatjes zijn volgens mij inmiddels in de derde iteratie.

Ik heb geen vergelijk, misschien en waarschijnlijk zijn er ook betere pedalen, maar ik denk dat er voor een deel ook persoonlijke voorkeur in zit. De bewegingsvrijheid van de Time wordt geroemd omdat dit erg fijn is vooral voor mensen die eerder knieklachten hadden op andere pedalen. Toch kunnen sommige mensen daar nu juist weer niet aan wennen.

Ik begrijp best dat jij graag van Time zelf had willen horen op welke punten de Iclics inmiddels zijn aangepast, maar ik hoop toch dat we samen mogen concluderen dat ze op een aantal punten zijn verbeterd. Jij had een negatieve ervaring met het eerste type. Daarom vind ik het niet terecht dat je de opvolger direct aan anderen afraadt.

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 22 mei 2012 17:49

Kwalitatief zijn de RXS pedalen superieur aan de i clic pedalen.

Zelf gehoord van een verkoper bij Van Eyck toen ik wilde overstappen van RXS naar I clic.
Hij vertelde me dat er van I clic relatief meer klachten zijn dan van de probleemloze RXS.

Ik heb me dan maar een paar nieuwe RXS carbon pedalen gekocht.
I know myself like no one else
Nothing to defend

gede
Forum-lid

gede 22 mei 2012 17:58

Ik sluit me helemaal bij lcsmt aan. Ik heb, zwaar tegen mijn zin omdat Time bij mij veel wrevel heeft opgewekt, recent 2 paar RXS carbon besteld en gemonteerd. Het kwaliteitsverschil en het vastzitten in de pedalen is gi-gan-tisch veel beter dan bij de Iclics. Uiteraard vergelijk ik dan weer met de Iclic1. Zoals ook al eerder gezegd: het metalen stuk aan het schoenplaatje en de stalen veer lijken voor mij onvervangbaar door kunststof. Niet alleen Van Eyck zegt dat trouwens. Bij Hopmans lieten ze mij weten, toen ik om de Iclics vroeg, 'helemaal klaar te zijn met Time'. Daarom zou ik sowieso de RXS'en aanraden in plaats van een experiment met de (duurdere) Iclic2's. Ik zal nog wel eens een paar foto's van mijn Iclics met slijtage posten (in het juiste topic bij de Iclic1.). Verder kan ik me beter uit dit topic onthouden, want ik weet verder niets af van de Iclic2.

Plaats reactie