Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Latex (race) binnenbanden in Alpen

FrankH
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mei 2012 14:08

FrankH 23 mei 2012 14:14

Over 2 weken ga ik een week fietsen in de Franse Alpen. Ik heb Continentals GP4000S buitebanden met Michelin Latex binnenbanden. Nu hoor ik dat latex binnenbanden een gevaar kunnen opleveren in de afdaling in verband met risico op klapband bij hogere temperaturen. Wat is hier van waar, iemand ervaring mee ?

Mvg,

Frank

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6567
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 23 mei 2012 14:16

Heeft alles te maken of je een remmertje ben.

dogestyle
Forum-lid
Berichten: 512
Lid geworden op: 26 mei 2006 16:54

dogestyle 23 mei 2012 14:43

Dit is waar, gewoon ff butyl monteren...

greetz

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27866
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 23 mei 2012 14:45

Afdaling Giau een klapband gehad. Onvermijdelijk bij steile, technische afdalingen.

Gebruikersavatar
beren040
Forum-lid
Berichten: 992
Lid geworden op: 31 mei 2011 15:39

Gebruikersavatar beren040 23 mei 2012 15:07

havana schreef:Afdaling Giau een klapband gehad. Onvermijdelijk bij steile, technische afdalingen.
Ga Giau maandag proberen, dus gewone binnenbandjes? Dan ook nog extra bandjes meenemen op de fiets?
Allard

faxe
Forum-lid
Berichten: 219
Lid geworden op: 09 mar 2008 19:06

faxe 23 mei 2012 15:11

Weet niet hoe het zit bij racefiets binnenbanden maar mijn ervaring met MTB binnenbanden is dat Schwalbe binnenbanden ook snel stuk gaan tijdens lange steile afdalingen. Heb zelf goede ervaringen met Conti binnenbanden op de MTB als het gaat om hittebestendigheid.

Gebruikersavatar
roger68
Forum-lid
Berichten: 553
Lid geworden op: 04 jul 2007 23:32

Gebruikersavatar roger68 23 mei 2012 21:07

Heb toch een beetje twijfel tav beweringen over latex binnenbanden in combinatie met zware afdalingen. Zowel op basis van eigen ervaring als op basis van technische oorzaak/onderbouwing.

Zelf rij ik al jaren zonder problemen met latex binnenbanden, ook jaarlijks meerdere malen in het hooggebergte (vorig jaar ook Giau gedaan). Tevens ben ik een extreem beroerde daler (langdurig slepend remmen of juist noodgedwongen plots vol in de akkers, etc.). Nog nooit problemen gehad met m’n latex binnenbanden.

Als de temperatuur van de band oploopt van 20gr C naar 90gr C, zal de druk (bij een begindruk van 8 bar) oplopen naar net geen 10bar. Een latex binnenband moet hier in mijn ogen tegen kunnen. Overigens hoeft de binnenband deze druk alleen heel lokaal echt ‘zelf’ op te vangen (bij ventielgat, waar al versteviging zit, en eventuele spaakgaten).
Vraag overigens ook nog wel af of temperatuur wiel echt tot 90gr C kan oplopen. Zelfs heel lokaal geloof ik dit niet (aluminium materiaal geleidt warmte goed).
Kan op internet niet echt snel iets vinden over de materiaal eigenschappen van latex (bv thermoharder?) die een klapband zouden kunnen verklaren.

Heb ook nog even op een doosje van een Michelin latex binnenband gekeken, maar hier staat geen enkele waarschuwing op (op doosje van b.v. de Vittoria Open Corsa buitenband staat al een ‘zachte’ waarschuwing t.a.v. duurzaamheid). Ik zal eens een mailtje sturen naar Michelin en naar hun mening vragen.

Hoor natuurlijk graag onderbouwing waarom een latex binnenband wel gevaarlijk zou zijn bij langdurig remmen.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 23 mei 2012 21:10

Je aluminium velg kan nog veel warmer worden dan 90 graden. De latex band knapt tijdens de afdaling niet doordat de druk toeneemt (dat gebeurd nauwlijks), maar door de gloeiend hete velg. Je hoeft echt niet erg je best te doen om een velg knap warm te remmen.

Butyl kan tegen aanzienlijk hogere temperaturen dan latex.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
roger68
Forum-lid
Berichten: 553
Lid geworden op: 04 jul 2007 23:32

Gebruikersavatar roger68 24 mei 2012 10:53

Ben toch even aan het rekenen geslagen.

Warmte in (remenergie):
- massa van 90kg, helling 10%, geen remmende werking van luchtweerstand;
- constante snelheid berg af, oneindig lang volledig wegremmen van zwaarte kracht met alleen voorrem.

Warmte uit:
- Convectie (luchtstroom langs velg): h x A x (Tvelg- Tomgeving)
- Stralingswarmte: e x 5.67 x 10^-8 x A x (Tvelg^4 –Tomgeving^4)

Volgens bovenstaande berekening heb ik bij circa 90gr C een evenwicht (remenergie = convectie + straling).
Heb overigens nog geen antwoord van Michelin.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 24 mei 2012 10:59

Dan denk ik dat je wat verkeerde getallen hebt ingevuld, een velg wordt echt veel warmer als je slepend remt. Het smelten van carbon clincher gebeurd niet bij 90 graden, de epoxy moet echt warmer worden voordat de velg smelt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 24 mei 2012 11:17

Dan wordt het tijd voor de puddingproof:

Doe een pittige afdaling (OK 10%, we houden het exact), spuug op je wijsvinger en haal die langs de velgrand.
Als je gesis hoort, dan weet je dat de temperatuur veel hoger is (en dat heb ik wel eens meegemaakt).
Afbeelding

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9104
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 24 mei 2012 11:46

havana schreef:Afdaling Giau een klapband gehad. Onvermijdelijk bij steile, technische afdalingen.
Dan ben je zeker weer via de steile kant omlaag gegaan? De "achterkant" is niet zo heel technisch dacht ik. Wel overeind gebleven?
Velgen worden wel een stukkie warmer dan 100 graden lijkt me. Als je geen brandblaren op je vingers wilt, dan moet je er maar eens een paar druppeltjes uit je bidon op laten vallen onderaan de berg.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Plaats reactie