Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Rose (voorheen Red Bull)

youri22
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 mei 2012 13:17

youri22 21 mei 2012 19:00

Volgens de site is er een gewichtsverschil van 250 gr ts de Sram Force en de Ultegra Di2 en dit kost 550 € extra :-)

Als je een Red wilt laten monteren moet je 440 € opleggen.

Nu wordt het echt pas een dilemma !

NoChain
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:18

NoChain 21 mei 2012 19:49

apojapo schreef:Volgens mij is dit lijstje niet helemaal meer actueel. Red zat vorig jaar al onder de 2kg dacht ik en de 2012 versie weegt 17xx gram. Super record 2011 weegt ook ergens in de 19xx gram.
Dit zijn nochtans de effectieve gewichten van de 2012 groepen door iemand eigenhandig nagewogen op weightweenies, inclusief kabels. Dus veel correcter kan je de gewichten moeilijk krijgen. Het geclaimde gewicht is niet altijd het actuele gewicht he.
http://weightweenies.starbike.com/forum ... 3&t=101775

Gebruikersavatar
fabber
Forum-lid
Berichten: 332
Lid geworden op: 08 mar 2011 10:33
Locatie: Amersfoort

Gebruikersavatar fabber 23 mei 2012 13:05

Zo, lunch achter de kiezen en daarmee is de eerste ergenis ook wat gezakt.

Wat is er aan de hand; ik ben met een Red Bull gevallen. Aangezien dit binnen 5 jaar na aankoop is gebeurd kan ik gebruik maken van de crash replacement regeling, een nieuw frame (incl. voorvork, stuur- en zadelpen) voor de helft van het geld. Leek mij het beste alternatief om weer een fiets terug te kopen.

Bij Rose dus de nieuwe Xeon RS besteld, mat zwart. Deze hebben ze opgebouwd met de onderdelen van mijn oude fiets. Niet alles was bruikbaar want op mijn oude fiets had ik geen pressfit trapas. Die moest ik er dus nieuw bijkopen.

Na wat struinen op dit forum kwam ik erachter dat 3T onderdelen heeft die in een zwarte uitvoering verkrijgbaar zijn, met name in de stuur- en zadelpen ben ik geinteresseerd. Ik heb Rose dus gevraagd of de stuur- en zadelpen die bij het nieuwe frame horen vervangen kunnen worden door de 3T zwarte varianten. Dit vind ik erg mooi passen bij het mat zwarte frame. Eventuele prijsverschillen wil ik bijbetalen.
Voorbeeld:
- stuurpen behorende bij het Frame (Ritchey WCS 4 axis) kost EUR64,- de 3T variant die ik wil kost EU79,- Ik ben bereidt het verschil bij te betalen.

Nu heb ik vanochtend een telefoontje van Rose gehad met de meededeling dat de onderdelen niet te vervangen zijn. Argumenten waarmee zij kwamen zijn o.a. dat deze mogelijkheid alleen bestaat bij de aanschaf van een compleet nieuwe fiets. Daarnaast had hij het over de kostprijs van de stuur- en zadelpen die bij het frame horen (wat ik niet bergijp). En ook dat ze nu al gemonteerd zijn en dus niet meer te verkopen zou een reden.

Ikzelf heb wat moeite met de argumentatie. Vandaar mijn ergenis. Ben even zoekende of dat terecht is of dat Rose wel een punt heeft en me daarbij moet neerleggen (dat moet ik toch wel als ze voet bij stuk houden).

jansen01
Forum-lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 sep 2011 19:13

jansen01 23 mei 2012 13:58

fabber schreef:Zo, lunch achter de kiezen en daarmee is de eerste ergenis ook wat gezakt.

Wat is er aan de hand; ik ben met een Red Bull gevallen. Aangezien dit binnen 5 jaar na aankoop is gebeurd kan ik gebruik maken van de crash replacement regeling, een nieuw frame (incl. voorvork, stuur- en zadelpen) voor de helft van het geld. Leek mij het beste alternatief om weer een fiets terug te kopen.

Bij Rose dus de nieuwe Xeon RS besteld, mat zwart. Deze hebben ze opgebouwd met de onderdelen van mijn oude fiets. Niet alles was bruikbaar want op mijn oude fiets had ik geen pressfit trapas. Die moest ik er dus nieuw bijkopen.

Na wat struinen op dit forum kwam ik erachter dat 3T onderdelen heeft die in een zwarte uitvoering verkrijgbaar zijn, met name in de stuur- en zadelpen ben ik geinteresseerd. Ik heb Rose dus gevraagd of de stuur- en zadelpen die bij het nieuwe frame horen vervangen kunnen worden door de 3T zwarte varianten. Dit vind ik erg mooi passen bij het mat zwarte frame. Eventuele prijsverschillen wil ik bijbetalen.
Voorbeeld:
- stuurpen behorende bij het Frame (Ritchey WCS 4 axis) kost EUR64,- de 3T variant die ik wil kost EU79,- Ik ben bereidt het verschil bij te betalen.

Nu heb ik vanochtend een telefoontje van Rose gehad met de meededeling dat de onderdelen niet te vervangen zijn. Argumenten waarmee zij kwamen zijn o.a. dat deze mogelijkheid alleen bestaat bij de aanschaf van een compleet nieuwe fiets. Daarnaast had hij het over de kostprijs van de stuur- en zadelpen die bij het frame horen (wat ik niet bergijp). En ook dat ze nu al gemonteerd zijn en dus niet meer te verkopen zou een reden.

Ikzelf heb wat moeite met de argumentatie. Vandaar mijn ergenis. Ben even zoekende of dat terecht is of dat Rose wel een punt heeft en me daarbij moet neerleggen (dat moet ik toch wel als ze voet bij stuk houden).
Ik kan me voorstellen dat je niet tevreden bent over hun service. Echter dient een crash-regeling in beginsel als een service-element waarbij de opties (waarschijnlijk in de 'kleine lettertjes' van de regeling aangegeven) van Rose als leidraad dienen (maak gebruik van onze crash-regeling zoals wij deze aanbieden, anders maak je maar geen gebruik van de service). Eveneens kan ik me voorstellen dat Rose deze optie, die jij uiteenzet, niet in acht neemt omdat men bij Rose de crash-regeling aanbiedt als service-element. Met andere woorden: crash-regeling dient in beginsel als service (bijvoorbeeld soortgelijke onderdelen/zelfde merk/gelijke prijs), en het kan zelfs zo zijn dat Rose niet de volledige kosten draagt van deze regeling. Ook kan men bij Ritchey zelf en/of de importeur onderdelen tegen een aanzienlijk gereduceerde prijs betrekken indien men met een aantal leveranciers afspraken maakt. Dit geldt niet alleen voor crash-regelingen: zie ook een aantal fietsfabrikanten die een ander merk crankstel aanleveren dan de gemonteerde groepset. Vandaar dat men waarschijnlijk over de kostprijs spreekt (bijvoorbeeld afspraken over inkoopkorting bij omvangrijke afname of in jou geval de crash-regeling). Een verschil voor jou van € 15 (resp.79-64) kan voor Rose wel meer dan € 40 zijn (op basis van afspraken met toeleveranciers behorende bij de crash-regeling). Niettemin levert Rose ook al een stuur- en zadelpen voor de helft van de oorspronkelijke waarde. Dus het verschil dat jij opgeeft van € 15 is reëel gezien, vanuit Rose-perspectief al meer (je neemt de nieuwprijzen als absoluut verschil). Over de termijn van opgave van je wensen spreek je niet, je spreekt wel erover dat Rose de onderdelen al gemonteerd had.

Al met al: het zou mooi zijn als Rose deze (extra van jou gevraagde) service levert, anderzijds kan ik me voorstellen dat ze voet bij stuk houden en niet met jouw wensen in zee gaan. Kortom: ik denk dat je wel eens met teleurgesteld kan worden. Niettemin biedt Rose jou al een aanzienlijke korting, vergeet dat niet!
Addict R1

brambk
Forum-lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 06 aug 2005 17:23

brambk 23 mei 2012 21:23

orangex schreef:Heb nu nog geen jaar de Rose Carbon Pro RS 4400, erg fijne fiets. Maar nu bleek dat na 6 maanden ongeveer er een scheur bij mijn bracket zat in het frame. Van Rijswijk naar Duitsland gereden, fiets is gerepareerd en een of 2 weken later heb ik de fiets weer opgehaald. Dit was afgelopen maart.

Nu 2 maandjes later, constateer ik wederom op die plek bij het bracket een scheur nadat ik tijdens het fietsen wat tikken hoorde. Ik dacht: zal toch niet weer daar probleem zijn? Tijdens het fietsen kon ik het niet zo goed zien en eenmaal thuis bleek dus dat het weer bij het bracket gescheurd was. Na een 2e onderzoekje bleek dat het ook aan de linkerkant al aan het scheuren is zeg maar.

Bij Rose gevraagd wat het maximale gewicht is voor dat frame + de DT 1500R wielen en dat zou max 110kg moeten zijn waar ik met mijn volledige gear niet boven de 100 kom dus een marge van 10% lijkt me ruimschoots voldoende.

Contact gehad, en nu willen ze dus niet alvast constateren wat het probleem is op basis van mijn foto's wat al beetje bizar is want de vorige keer was dat geen probleem. Kerel aan de telefoon gehad en die gaf aan dat ik maar langs moest komen om het na te laten kijken en dan gingen ze wel zien wat ze zouden doen. Maargoed, vervangen betekent weer x weken fiets kwijt en wie gaat mij vertellen dat het probleem niet weer vrolijk terugkomt, zeg net voordat ik van de zomer op vakantie ga! Dus ik heb gevraagd of het Xeon CRS frame dan misschien beter is maar die man zei dat er geen verschil zit tussen het Carbon Pro RS frame en het Xeon CRS frame. Lijkt me toch wel sterk aangezien de Xeon duurder is en de geometrie is gewoon op aardig wat punten net even anders.

Ik ga binnenkort maar even langs en stampij maken, want dat frame vertrouw ik gewoon niet echt.
Iemand ervaring met zo'n situatie? Of tips om dit af te handelen?

Wat mij vooral tegenzit is de manier waarop ze niet mee willen werken aan een goede afhandeling wat mij betreft. Ik zou het fijner vinden als het geregeld kan worden dat ik op 1 dag, ingepland, vroeg langskom, mijn fiets drop en na x uur weer naar huis kan met het nieuwe frame. Zo moeilijk moet dat toch niet zijn. En het is niet zo dat het dus de 1e keer is. En ik weet ook niet of dit wel de laatste keer gaat zijn.

Voor mij in ieder geval redenen om nu te bepalen dat ik hier denk ik geen fiets meer ga kopen al hebben ze wel een goede prijs/kwaliteit verhouding, als je fiets dus in orde is. Want over kwaliteit van de spullen of het personeel valt dus nu over te twijfelen gezien hetzelfde probleem nu al 2x voorkomt!
Ik heb hetzelfde probleem: een lange, ronde barst rond het bottom bracket. De Nederlandstalige dame van de servicelijn vertelde dat ik geen afspraak nodig had, dus ik ben vandaag naar Biketown gegaan. De man in de werkplaats was er na twee minuten uit, het frame moet vervangen worden. Deze bleek helaas niet op voorraad te zijn, is over ongeveer twee weken weer binnen. Dan duurt het nog een periode van maximaal twee weken voordat de onderdelen zijn overgezet en ik m weer kan ophalen.
Ondertussen staat mijn kapotte fiets bij Rose, de mechanicien adviseerde er niet meer op te fietsen. Kortom, nu maar even geduld hebben...

orangex
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 mei 2012 11:03

orangex 24 mei 2012 00:06

brambk schreef:Ik heb hetzelfde probleem: een lange, ronde barst rond het bottom bracket. De Nederlandstalige dame van de servicelijn vertelde dat ik geen afspraak nodig had, dus ik ben vandaag naar Biketown gegaan. De man in de werkplaats was er na twee minuten uit, het frame moet vervangen worden. Deze bleek helaas niet op voorraad te zijn, is over ongeveer twee weken weer binnen. Dan duurt het nog een periode van maximaal twee weken voordat de onderdelen zijn overgezet en ik m weer kan ophalen.
Ondertussen staat mijn kapotte fiets bij Rose, de mechanicien adviseerde er niet meer op te fietsen. Kortom, nu maar even geduld hebben...
Het gebeurt dus wel vaker, goed, je hoort vaak alleen de probleemgevallen natuurlijk maar toch.

Ik ga er morgen heen, althans, over 9 uur zit ik in de auto is de bedoeling. En dan gaan we wel eens zien wat ze kunnen bieden mbt een ander frame ofzo.
Zal wel even laten weten wat de stand van zaken is morgen.

Edit: Ik moest 100 eu bijbetalen voor een Xeon CRS. Valt me nog wel mee. Met die prijs wilden ze ook niet echt wat gaan doen. En ergens klopt het ook wel, het gaat om een garantieafhandeling dus heb ik recht op frame A en als ik dan een duurder frame B wilt dan kan ik daar voor bijbetalen. Enige is dat ik het gevoel heb dat ze wel weten dat het niet zo denderend met dat ene frame gesteld is en daar dus al meer klachten over geweest zijn en misschien nog wel komen. Maargoed, de fiets zou volgende week al klaar kunnen zijn begreep ik dus dat is mooi.

Rare vond ik wel: ik heb nu een witte fiets en vind dat gewoon mooi dus wilde dan ook graag een witte weer. Zei die man van ja, je kan beter een zwarte nemen.... Waarom, omdat wit vies wordt? Naja idd vies en als je zand erop hebt en dat zou vegen dan krijg je krassen en het was ook mat wit enzo... Dan denk ik, waarom verkoop je dat dan :) Maar het is overduidelijk zijn mening en ik heb een andere. Daarnaast wil ik gezien het verleden met de frames graag zien of mijn frame nog in goede staat is. Iets wat je met een zwart frame natuurlijk veel minder snel zou zien :) Lekker wit genomen dus. Hoop ik alleen dat ze mijn voorvork, nu hoogglas wit, ook vervangen voor een mat witte :)

camu
Forum-lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 28 feb 2008 00:34

camu 25 mei 2012 13:31

orangex schreef:
brambk schreef:Ik heb hetzelfde probleem: een lange, ronde barst rond het bottom bracket. De Nederlandstalige dame van de servicelijn vertelde dat ik geen afspraak nodig had, dus ik ben vandaag naar Biketown gegaan. De man in de werkplaats was er na twee minuten uit, het frame moet vervangen worden. Deze bleek helaas niet op voorraad te zijn, is over ongeveer twee weken weer binnen. Dan duurt het nog een periode van maximaal twee weken voordat de onderdelen zijn overgezet en ik m weer kan ophalen.
Ondertussen staat mijn kapotte fiets bij Rose, de mechanicien adviseerde er niet meer op te fietsen. Kortom, nu maar even geduld hebben...
..... Hoop ik alleen dat ze mijn voorvork, nu hoogglas wit, ook vervangen voor een mat witte :)
Als je daar niet expliciet afspraken over hebt gemaakt zou ik er niet van uitgaan! Wellicht handig om even na te bellen? Heb verder geen ervaringen met Rose, maar vaak genoeg van diverse andere garantievervangingen gehoord dat dit soort aannames uiteindelijk tot een deceptie hebben geleid. Zie ook het verhaal over de body op een Easton achterwiel, tevens een (in de ogen van de gebruiker althans) garantieclaim bij Rose.

Gera
Forum-lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 06 feb 2012 21:24

Gera 25 mei 2012 13:43

de vork van de Xeon is recht en die van de rs gebogen als ik het goedheb dus of dat wel kan is de vraag met stuurgedrag en zo.

Gebruikersavatar
fabber
Forum-lid
Berichten: 332
Lid geworden op: 08 mar 2011 10:33
Locatie: Amersfoort

Gebruikersavatar fabber 27 mei 2012 21:26

Vorige week donderdag mijn nieuwe mat zwarte Xeon RS opgehaald. Wat een gave bak is dat toch in het echt. Als deze helemaal klaar is zal ik zeker een foto posten.

Weer even gevraagd naar het omwisselen van de standaard onderdelen voor de 3T black version onderdelen. Volgens de duitse verkoper kon dat nog steeds niet. Bij Toeval kwam ik in gesprek met een nederlandse medewerker daar. Ik hem gevraagd wat de reden is waarom ik de Ritchey stuurpen niet kon vervangen voor de 3T stuurpen. Hij zei tegen mij dat hij geen reden zag, kwestie van hoe flexibel je wilt zijn zei hij over zijn duitse collega. Dus ik heb nu een mooie 3T black edition stuurpen. Over de zadelpen viel nog steeds niet te praten.

Al met al toch met een goed gevoel daar weggegaan.

jansen01
Forum-lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 sep 2011 19:13

jansen01 27 mei 2012 21:45

fabber schreef:Vorige week donderdag mijn nieuwe mat zwarte Xeon RS opgehaald. Wat een gave bak is dat toch in het echt. Als deze helemaal klaar is zal ik zeker een foto posten.

Weer even gevraagd naar het omwisselen van de standaard onderdelen voor de 3T black version onderdelen. Volgens de duitse verkoper kon dat nog steeds niet. Bij Toeval kwam ik in gesprek met een nederlandse medewerker daar. Ik hem gevraagd wat de reden is waarom ik de Ritchey stuurpen niet kon vervangen voor de 3T stuurpen. Hij zei tegen mij dat hij geen reden zag, kwestie van hoe flexibel je wilt zijn zei hij over zijn duitse collega. Dus ik heb nu een mooie 3T black edition stuurpen. Over de zadelpen viel nog steeds niet te praten.

Al met al toch met een goed gevoel daar weggegaan.

Waarom je stuurpen opeens wel en je zadelpen niet dan? Mijn racert, ook mat zwart, drop ik ook zsm op dit forum
Addict R1

Gebruikersavatar
fabber
Forum-lid
Berichten: 332
Lid geworden op: 08 mar 2011 10:33
Locatie: Amersfoort

Gebruikersavatar fabber 27 mei 2012 22:04

ik denk omdat de zadelpen die bij het frame hoort duurder is dan de 3T variant. Maar de zadelpen die bij het frame hoort heeft gelukkig niet al te opvallende letters erop daarom vond ik het wel best zo.

orangex
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 mei 2012 11:03

orangex 29 mei 2012 12:12

Ik denk niet dat het een deceptie wordt, mailen kan ik vooralsnog wel even doen natuurlijk. Zal het zo even doen.

Maar die man raadde mij aan om voor het zwarte frame te gaan, en dan zou het ook wel heel gek worden als mijn voorvork dan niet vervangen zou worden :) Een hele zwarte fiets met een witte voorvork is wel beetje weird. Zwart, en ik denk mat helemaal, is volgens mij niet zo gek veel ongevoeliger voor stof en vuil etc dan gewoon wit. Daarnaast is het zwarte frame voorzien van een witte streep precies op de plek waar al het vuil van het voorwiel af zou komen. Is misschien een soort indicatiestrip: als die net zo zwart is dan schoonmaken.

Plaats reactie