Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Mini-enquête oogproblematiek

timvis
Forum-lid

timvis 25 mei 2012 22:32

ik (27jr, Amateur) heb zachte lenzen (beide ogen -5 en cilindrische afwijking),
rijd ik al een jaar of 9 mee rond, nooit ergens last van gehad
wel merk ik dat het voor mij belangrijk is een goed sluitende zonnebril te hebben anders worden ze snel droog

hans905
Forum-lid

hans905 26 mei 2012 20:11

-1 en -3 (of iets in die richting, weet het niet precies uit mijn hoofd) met lichte cylinder. 35 jaar oud.

Ik heb een sportbril ("Holland Sportbril" staat er op het frame, bij mijn opticien gehaald) op sterkte met opklapbaar/afneembaar voorzetstuk voor zonnebril daar op. Bevalt prima, zie alles scherp. Enige nadeel is dat het een plastic frame is en dat het boogje van een van de glazen wel eens kapot is gegaan. Gelukkig kwam ik daar voor vertrek achter, dus toen heb ik met een gewone zonnebril gereden. Reparatie viel overigens onder de garantie.

Lenzen zijn voor mij geen optie en alleen een zonnebril op sterkte is ook niet handig: als ik dan een donkere ruimte binnenkom moet ik hem afzetten en zie ik maar de helft. Nu klik ik gewoon het voorzetstuk er af en zie ik alles scherp.

Co1ito
Forum-lid

Co1ito 28 mei 2012 20:20

Mijn ogen hebben een afwijking van -2.25 en -1.75 met geloof ik -0.75 en -0.50 cilinder, ik fiets echter zonder mijn gewone bril en maak gewoon gebruik van een sportbril. Dit omdat ik een sportbril tijdens het fietsen het meest comfortabel vind.
Als ik met meerdere personen fiets dan vraag ik regelmatig welke afslag er bedoelt word, zodat ik deze dan ook zeker op tijd zie. Wanneer ik alleen fiets dan zorg ik dat ik van te voren de route enigszins "ken", ofwel ik neus vast wat rond op Google Maps ;)
Mijn voordeel is dat ik redelijk kan zien zonder bril, ik pas me dan ook aan op de soort rit.

StefanJ
Forum-lid

StefanJ 07 jun 2012 23:42

Ik (32) heb -2 en -2,5 (al jaaaaren constant). Lenzen zijn voor mij geen optie, mijn ogen kunnen daar simpelweg niet tegen.

Een sportbril met een inzetstuk werkt voor mij niet, mijn wimpers komen tegen het inzetstuk. Er zijn inmiddels sportbrillen die zonder inzetstuk op sterkte gemaakt kunnen worden. Die kosten mij echter teveel.

Ik als wielertoerist fiets gewoon met mijn gewone bril of (gepolariseerde) zonnebril op sterkte. Die sluiten niet heel goed af, wind is niet heel prettig bij snelheden van 45+. Als ik die snelheden haal, is dat vaak niet al te lang. Werkt prima voor mij!

Lady Aspin
Forum-lid

Lady Aspin 08 jun 2012 08:01

2x-6. Sportbril van Rudy Project werkt op zich goed, maar ik zie niet alles goed en wordt onzeker bij snelle afdalingen en slechte wegen. Dan maar een beetje afremmen.

ric
Forum-lid

Gebruikersavatar ric 08 jun 2012 13:05

Weet niet meer wat ik had, ca -2 en cilinders. Droeg alleen een sportbril, was niet ideaal. Paar jaar geleden gelazerd en daar ben ik nog iedere dag super blij mee :-) :-)
Canyon Aeroad / Kona Rove St / Octane One Prone / (Boardman SLR 9.8 op Saris H3)

hans darmstronger
Forum-lid

hans darmstronger 08 jun 2012 13:07

Ik 2 x -1.
Tot een jaar of drie terug droeg ik een bril en fietste ik met een zonnebril zonder sterkte. Ik ben sindsdien veel meer en vaker bergop-bergaf gaan fietsen, in de afdalingen was zonder sterkte té gevaarlijk vond ik. Nu draag ik lenzen, gecombineerd met een fietsbril die volledig rond is om de wind uit de ogen te houden. De goedkope decathlon brillen voldoen voor mij het best.
Bij lange ritten, vooral in de warmte moet ik na de rit wel de lenzen uitdoen, uitdrogen blijft altijd om de hoek loeren.

fietsvriend
Forum-lid

fietsvriend 05 jul 2012 16:18

Had -3 in beide ogen. Vorig jaar besloten om ze te laten laseren. Beste besluit ooit!! t Kost een smak geld (al was het goedkoper dan mijn racefiets.....), maar je krijgt er ook veel voor terug: goede ogen. Fiets nu dus met gewone fietsbril (Oakley Splitjacket).
Michiel

Jac
Forum-lid

Jac 05 jul 2012 19:23

Oogafwijking beide - 1.75 dacht ik , heb een tijdje zonder gefiets , maar dat was ook niet alles.
Toen besloten een bril op sterkte te laten slijpen , en ik moet zeggen dat had ik veel eerder moeten doen .
Ik rij nu met een Rudy Project met geslepen en meekleurende glazen , echt geweldig.
En via de verzekering nog 150 euro retour.totaal prijs was 600, met korting en verzekering 350 euro ,
Veel geld maar het is het meer dan waard.
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Blauw
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs

Plaats reactie