Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Fietspaaltjes

Remco1976
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 apr 2012 23:27

Remco1976 26 mei 2012 15:30

Alweer de tweede kennis van mij die op een fietspaaltje klapt dit voorjaar. De laatste raakte zwaar gewond en zal de rest van dit jaar aan het revalideren zijn. Zelf ben ik ook al zo vaak geschrokken van zo'n paaltje die ik eigenlijk te laat zag. Dit gebeurt als je in een groep rijdt, maar ook als je een andere fietser inhaalt of als je om je heen zit te kijken of overig verkeer in de gaten moet houden. Ik las dat er Jaarlijks 50 doden vallen en 46.000 gewonden (eerstehulp meldingen waarvan 6000 opnames in ziekenhuis) bij eenzijdige fietsongelukken. Bij één op de vier speelt het paaltje een rol. De 6000 ziekenhuisopnames zijn éénderde van het totaal aantal ziekenhuisopnames door verkeersongevallen en dit aantal is tussen 1985 en 2005 met 50% gestegen.

Kortom: Per jaar gaan gemiddeld 12,5 mensen dood door fietspaaltjes, komen er 11500 op de eerste hulp terecht, waarvan er per jaar 1500 worden opgenomen in het ziekenhuis. Dan heb je dus degenen die het er relatief goed vanaf brengen nog niet eens meegeteld als ze niet op de eerste hulp terecht komen.

Het jammere is dat fietsers de dupe zijn van een maatregel die bedoeld is voor automobilisten.

Wat ik me nu afvraag is het volgende:
- Wat is erger, een enkele keer een auto op het fietspad of fietspaaltjes?
- Als ik door zo'n paal lelijk ten val kom, kan ik dan de gemeente aansprakelijk stellen?
- Welke alternatieve manieren zijn er om auto's van het fietspad te weren zonder fietsers te hinderen ?

Het wordt tijd dat we eens iets anders verzinnen dan die stomme paaltjes.

Gebruikersavatar
bmwpower
Forum-lid
Berichten: 598
Lid geworden op: 28 apr 2011 17:34
Locatie: Alphen aan den Rijn

Gebruikersavatar bmwpower 26 mei 2012 16:08

Als je serieus aan het fietsen bent moet je gewoon opletten wat je aan het doen bent. Als je zelf op zo'n paaltje rijdt is het gewoon je eigen schuld, of de schuld van de groep waar je mee rijdt, want die kunnen gewoon waarschuwen toch?

Ik zie het probleem niet zo..
Freude am Fahren

Giant TCR 1 '11

eelcoz

eelcoz 26 mei 2012 16:11

bmwpower schreef:Als je serieus aan het fietsen bent moet je gewoon opletten wat je aan het doen bent. Als je zelf op zo'n paaltje rijdt is het gewoon je eigen schuld, of de schuld van de groep waar je mee rijdt, want die kunnen gewoon waarschuwen toch?

Ik zie het probleem niet zo..
Ik ook niet helemaal. Die paaltjes hebben een functie en zijn voor normale weggebruikers helemaal niet gevaarlijk. Men kan moeilijk die paaltjes gaan verwijderen omdat ze een risico vormen voor wielrenners die er met een hoger dan verantwoorde snelheid langs willen. Dan weet ik er nog wel een paar...

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 26 mei 2012 16:13

Het is inderdaad je eigen schuld als je tegen een paaltje fietst. Maar ik ben het wel met Remco eens dat die dingen onhandig zijn. En niet alleen voor wielrenners maar ook voor andere fietsers. En ik vraag me ook regelmatig af wat de toegevoegde waarde is want op sommige plaatsen is het echt helemaal niet zo logisch.

Gebruikersavatar
carel
Forum-lid
Berichten: 455
Lid geworden op: 06 apr 2010 01:33
Locatie: Breda
Contact

Gebruikersavatar carel 26 mei 2012 19:40

Ook in de vakwereld is hier aandacht voor. Onder andere door 'Fietsberaad' een kenniscentrum voor fietsbeleid. Zie hier een recent artikel:
http://www.fietsberaad.nl/index.cfm?lan ... fietspaden

Remco1976
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 apr 2012 23:27

Remco1976 26 mei 2012 22:08

bmwpower schreef:Ik zie het probleem niet zo..
Probleem: jaarlijks 11500 mensen bij de eerste hulp vanwege paaltjes. Ook brommers en mensen op de stadfiets rijden er tegenaan, niet alleen wielrenners.

Ik vraag me gewoon af of dat niet anders kan, dat is alles.

simen
Forum-lid
Berichten: 1511
Lid geworden op: 20 aug 2006 22:54

simen 26 mei 2012 22:16

Het is een schande.
Op een mooie lap asfalt een verraderlijk boobytrap-achtig obstakel als een paaltje neerzetten..

Leg er dan op zijn minst een langwerpig eiland van dikke ribbelvormige strepen rond die tijdig waarschuwen middels trillingen in het stuur.
Dan heb je nog enige kans om te corrigeren
Zij is ook tegen

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 26 mei 2012 23:28

Kunnen we dit topic niet combineren met het topic 'fietsbril op sterkte' ? ;-)

Gebruikersavatar
jeroenkuiper
Forum-lid
Berichten: 1090
Lid geworden op: 31 mei 2010 00:20
Locatie: wolvega

Gebruikersavatar jeroenkuiper 26 mei 2012 23:40

Remco1976 schreef:
bmwpower schreef:Ik zie het probleem niet zo..
Probleem: jaarlijks 11500 mensen bij de eerste hulp vanwege paaltjes. Ook brommers en mensen op de stadfiets rijden er tegenaan, niet alleen wielrenners.

Ik vraag me gewoon af of dat niet anders kan, dat is alles.
tuurlijk kan dat wel anders... beter uit je doppen kijken....

ik snap de keuze wel voor dit soort paaltjes, alleen de plaatsing ervan kan soms wel wat doordachter want ik ben ze ook wel tegengekomen waarvan je inderdaad bij jezelf afvraagd hoeveel mensen hier onbedoeld al tegenop gevlogen zijn ( vlak na een blinde hoek of op een onoverzichtelijk punt) en ze staan ook nog wel eens een enkele keer op een plek waar ik niet echt de voordelen van zie.

maar goed, je zegt ook in je redenering ''of als je om je heen zit te kijken''
Tsja, als je 30 aan het uur ergens rijdt en je zit om je heen te kijken dan is dat natuurlijk ook niet zo slim. neem aan dat als je naar je werk gaat in de auto je ook niet om je heen zit te turen en dan verwonderd bent als je op een voorligger knalt.
Afbeelding

timvis
Forum-lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 07 feb 2008 00:56
Locatie: Fryslân

timvis 27 mei 2012 21:43

sorry, maar moest hier aan denken...
http://www.youtube.com/watch?v=MgkJwKlOh9E" onclick="window.open(this.href);return false;

Olaandico
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 25 okt 2011 19:48

Olaandico 28 mei 2012 14:03

De paaltjes zijn juist eerder hinderlijk als ik op mijn stadsfiets zit, tijdens wielrenne let ik samen met medewielreners op. Op de stadfiets fiets ik, en ik neem aan anderen ook, weleens achter een andere fietser. Die hebben meestal geen verfijnd waarschuwingssysteem die (gedisciplineerde) groepjes wielrenners wel hebben, dus in die gevallen schrik ik veel eerder van de paaltjes.

Ik heb vaak het idee dat uit arren moede ergens paaltjes worden geplaatst zonder dat er daadwwerkelijk wordt nagedacht over het wel of niet bevorderen van de veiligheid.

Remco1976
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 apr 2012 23:27

Remco1976 28 mei 2012 22:06

Hehehe, ja dat nummer van Skik is goed inderdaad. :D En ze hebben gelijk, betonpoalties ben hardstikke kut.

Ben weer een hoop mooie tegengekomen vandaag. Brede betonranden midden op het fietspad waar je met de auto zo overheen rijd, zie daar het nut niet zo van, en ook een prachtig rood metalen paaltje op een rood geasfalteerd fietspad. Paaltjes met shutkleuren dus. En een soort hek waar je moet afstappen en een soort slalom moest doen. Ik moet er eigenlijk de volgende keer een foto van maken zodat we hier een fietspaaltjes topic van kunnen maken "laat hier je mooiste fietspaaltjes, hindernissen of ander gespuis zien waardoor je kans heb dat je op je bek klapt, af moet stappen of iets anders irritants". Kunnen we in ieder geval met z'n allen onze frustratie ventileren. Voor degenen die het met Skik en met mij eens zijn dan...... De rest kan dit topic gewoon negeren ;)

Plaats reactie